Vi har köpt ett trähus från sekelskiftet. Vi måste byta takpannorna vid inflyttningen. Vet någon vilken typ av pannor som är "rätt" för sekelskifteshus??, dvs betong/lera, kupvariant o även färg??

Visst kan vi bara välja det vi tycker är snyggt, men man vill ju bevara charmen litegrann oxå:)
 
Varför i hela friden måste ni byta pannorna? För taket kan definitivt läggas om med de gamla om man byter de trasiga. Utbytespannor kan man i regel hitta hur mycket som helst gratis eller nästan gratis på blocket.

Men om ni tvunget ska byta så ska ni naturligtvis lägga tegelpannor och inte betongpannor på huset. Och då tar ni naturligtvis en variant som liknar de gamla så mycket som möjligt..
 
Hmm Ok.....jag får nog säga detta också; Befintliga takpannor är rejält slitna och mestadels trasiga (enl besiktningsmannen). Så ditt tips hade jag inte tänkt en tanke på......
 
Mestadels trasiga..? Det har jag svårt att tänka mig. Slitna gör absolut ingenting, så länge de inte är trasiga. Jag har pannor på mitt torp som är snart 200 år, och jag byter 1-2 stycken som fryser sönder varje år. Och det är det värt.. Men det går garanterat att hitta pannor som passar, eller till och med så att det räcker till att byta alla. Se till att undertaket blir ordentligt omlagt bara.

Men byggnadsvårdaren i mig tycker att ni ska undvika nya pannor så långt det absolut går. :)
 
Det blev lite OT av allt detta :rolleyes: "Takbeklädnad med takpannor är hårt slitet" står det i protokollet. Säg nu att vi SKA byta takpannor......går det då att ge tips ang. min ursprungliga fråga?
 
Då citerar jag mig själv, i den händelse du missade vad jag skrev.

jon_h skrev:
Men om ni tvunget ska byta så ska ni naturligtvis lägga tegelpannor och inte betongpannor på huset. Och då tar ni naturligtvis en variant som liknar de gamla så mycket som möjligt..
 
Tack! Varför just tegelpannor? (Kan inget om tak som du märker) :)
 
För att tegelpannor är gjorda av tegel och är ett traditionellt byggnadsmaterial som åldras vackert. Betongpannor är gjorda för att efterlikna tegelpannor och åldras inte lika vackert.

Om du hade byggt ett nytt hus idag så hade jag inte haft alls så starka åsikter, men att sätta betongtegel på ett sekelskifteshus tycker jag är fel.

Det är lite som om ni skulle vilja byta ut de spröjsade fönsterna mot treglas panoramafönster. Skitsnyggt på rätt hus, men inte ett sekelskifteshus.
 
Utan att vara expert så tycker jag att det är lite fel av andra att säga att man ska ha tegel i stället för betongpannor bara för att det "ska vara så"

Utan att ens ha sett huset så går det väl inte att dra den typen av slutsatser ( det kan ju vara modifierrat eller ombyggt tex ).

Nåväl, betång anses hållbarare än tegel, tål bättre att gå på och är billigare. Tegel är lättare och därmed skonsammare för taket att bära. I extremfall måste takstolarna förstärkas vid byte från tegel till betong.

En lösning kan ju även vara falsad plåt som är väl så snyggt men dyrt och svårt att få tag i någon som utför.
 
Självklart. Om huset redan är förvanskat eller ombyggt i en helt annan stil så kan man slänga på korrugerad plåt vad mig anbelangar. Men i och med att det verkar vara originaltak på kåken och att det är taskigt underhållet så gissar jag att den är hyfsat i original i övrigt.

Vad gäller hållbarheten på tegel så är den i mitt tycke inte en faktor. Som sagt, jag har 200-årigt taktegel på min kåk, och kvalitén på nytillverkat tegel är säkerligen mångdubbel högre. Och om man är bekymrad över priset på nytt tegel kan man ju som sagt försöka komplettera det gamla taket.
 
Om du inte vill återanvända det gamla teglet tycker jag du ska fundera på att lägga Vittinges enkupiga tegelpannor. Vet du med säkerhet vad det var för tak när huset byggdes?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.