HEJ. Är spekulant på ett 1800-tals hus med torpargrund.Har haft fördelen att renovera badrummet innan vi har skrivit köpeavtal. När jag rev gipsskivan mot ytterväggen hade dom satt plast, isolering, panel och ingen vindpapp. Och syllen var helt borta och i resten av väggen är den helt rutten. Min fråga är om det är mycket jobb att bytta syllen? Vad jag fattar så sitter inte golvbjälklagret på den syllen. Men hur ser det ut längre in? Glad för alla tips. Huset för övrigt är i bra skick. huset är enplans med vind och lockpanel.Har nog varit putsat.mange
 
Är det ett timrat hus, eller är det plankväggar? Förresten, va? Har du renoverat badrummet i huset innan ni köpte det..?
 
plank väggar med lock
 
Du menar inte bara panelen nu va? Utan själva stommen är stående plank?
 
Ja har renoverat badrummet för att vi skulle flytta in 1mars finns bara en toa.och det var en försäkrings renovering. Som man såg på toan så var det grova reglar som stod direkt på grunden.
 
Okej. En stolpvägg alltså. Det är mycket jobb att byta en syll, och du måste naturligtvis ta reda på varför det är rötskadad dessutom. Du skriver att den är helt borta på vissa ställen, hur menar du då?
 
Stolparna stod på grunden .Och inte på syllen.Och det är vass tak altså inga stupränor
 
Okej, men du menar att någon skulle ha plockat bort syllen utan att ersätta den, och nu har stolparna och därmed hela väggen sjunkit ner så att stolparna står direkt på grunden? Det låter märkligt. Har väggen sjunkit så det syns?
 
Toan helrenoverades 1999 eventuelt så har syllen varit så rutten att dom bara har byggt runt skadan .Dom har även satt ny panel utanför . syns inte något på huset.
 
lasse mange skrev:
Toan helrenoverades 1999 eventuelt så har syllen varit så rutten att dom bara har byggt runt skadan .Dom har även satt ny panel utanför . syns inte något på huset.
Men du förstår vad jag menar med att om man bara tar bort en syll utan att ersätta den så kommer väggen att sjukna ner, eller hur? Har väggen sjunkit ner och du vill lyfta upp den igen? Nu pratar jag alltså inte om den ruttna syllen, utan om den syll som inte finns där alls.
 
japp kan man lyfta och lägga i en ny syll,
 
Ja, det kan man göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.