Vi ska bygga ett hus med byggarea 120 kvm (2-plans). Markförhållandena säger alla experter ska vara väldigt bra och den markentreprenör som tittade på tomten sa att ”en på 100” tomter är så här lättbyggda. Först en halv meter matjord och sedan grus/sand. Markentreprenörens offert, för platta på mark, 300 mm isolering, radonslang, golvvärme, rör och avloppsdragning och grovplanering 4 meter runt huset är på 332 400 kronor. Är det någon som har en uppfattning om det är dyrt/billigt?
Och är det någon som har en markentreprenör som jobbar i norra Stockholm (Täby) att rekommendera för att ta in en jämförande offert?
/Annika, Älvsjö
 
Rent spontant låter det dyrt.

Min platta gick lös på 190.00:- med allt det du beskrivit utom radonslang.
Då var min platta ca 190 m2 byggyta, enplans hus i vinkel.
Liknande markförhållanden 30 cm matjord sedan sand.

Det ska också sägas att vi själva lade ner avlopp och vattenledningar till plattan och lade golvvärmerören. Men de jobben är på sin höjd 3 arbetsdagar för en VVS gubbe.

Mitt råd är att ta in en ytterligare offert. Det kan vara så att priserna i Stockhom har skenat på sistone, jag byggde inte i Stockholm.
 
Det råder ingen brist på skojare i byggbranschen. Ringer man och frågar om ett ungefärligt pris höftar de till med det absolut högsta möjliga. Kontrar man med "men jag vet att er firma har gjort samma jobb hos grannen för tre gånger mindre pengar" börjar de skruva på sig och yra om "jo, men det beror på". Skitsnack! Man letar upperbarligen efter lätta byten, efter kunder som inte kan ett smack om bygg eller anläggning. Helst vill man från byggbranschens sida fortsätta att odla myten om hur svårt och komplicerat det är att bygga en villa.
 
Jag fick själv hicka när jag läste offerten, men nu känner jag att jag kan tuffa till mig lite ytterliggare! :O)
 
Du ska definitivt ta in två-tre offerter, minst.
Sen kan man jämföra och börja diskutera priser med dessa leverantörer.
 
Mikael_L
Kompisen byggde ca 100 kvm uppe utanför Umeå. (billigare än sthlm, men kanske inte sååå stor skillnad iaf)
Plattan betalade han 170' för, men då rörde han inte ett verktyg heller. alltså ca 1700:-/kvm.
Lättbyggd tomt får det nog anses som, V/A skarvades på befintliga rör, som fick flyttas lite.
Dyrt/billigt? tja, jag tror inte han blev helt grundlurad iaf, det är rätt hårt byggtryck även där nu.
 
Det låter dyrt med 330 000:- för 120 kvm plata.

Jag betalada 92000:- för en platta på 90 kvm + 32800:- till rörläggaren för vatten, avlopp och vattenburen golvvärme. Då är det inget arbete för markarbetet inräknat.

För markarbetet betalade jag 115000:- men då är det även för arbeten vid sprängningen samt bygge av 15 m väg + lite annat.

Allt över 2000:- per kvm är väldigt dyrt tycker jag.
 
Ta in offerter från landsbyggden. Det går ganska fort att göra jobbet. De som kommer från landet tar med sig en husvagn och bor där några veckor och åker hem på kvällarna.
Som jämförelse kan jag nämna att en bilservice (Volvo) som i Upplands Väsby kostar 3000 är halva priset i Enköping.
Varför bor jag här egentligen????
 
330´måste vara ett ovanligt högt pris om tomten är bra att bygga på!
Radonslangen kan inte kosta några stora pengar (jag tror kostnaden för att lägga ut slangen är högre) dvs 15 minuters jobb..
Jag tycker du ska ta in offert från fler leverantörer!!!
 
Har en färsk offert på lite material till en 90 m2 garagegrund, dock med stabila grejer som 400 mm bred kantbalk och 300 mm cellplast i plattan. Golvvärme och makadam ej inräknat!

Detta landar på ca 52000 kr vilket borde bli ca 52000*110/90=64000 kr för en 110 m2 platta om man räknar lite enkelt...
Jag tycker 330000 verkar sjukt dyrt. Låt säga att golvvärmen och makadamen går lös på 20 papp så blir totalsumma ca 85000 för materialet. Det innebär att arbetet skulle bli omkring 245000. Med en timkostnad på 450 kr blir detta alltså 544 timmars arbete...ca tre och en halv månad vilket inte är rimligt i ditt fall. Ta in fler offerter!
Bifogar specifikation på min materialoffert på 90 m2 grund i bifogad pdf-fil. //
 
Golvvärme OCH makadam för 20 papp låter otroligt billigt...min garageplatta på 150kvm krävde drygt 300 ton grus. Inte så mycket när det ligger på plats, först trodde jag det måste vara fel på vågen :) Bor 15min från grusgropen, och de körde med släp så det blev ca 33 ton /gg. Kostade ca 50000kr. Jo jag kollade med andra gropar också innan.

Betongen, 35 kubikm 'K40', kostade 64000 inkl pumpbil 3tim. Kollade även här med andra betongstationer. Priser med moms förstås:)
 
Kanon med så mycket info! Vad schysta ni är som delar med er! När snön har smällt så det är lättare att se tomten ska vi begära in fler offerter. Men att själv veta lite mer skadar ju aldrig när man ska förhandla! :O)
 
Hemmakatten
Tänk också på att det är stor brist på grundläggare i Sthlms-området. Och till våren när snön smält är det den absoluta högsäsongen för grundläggare och de lär då redan ha bokat upp jobb för nästan hela säsongen och har nog kanske inte ens tid att komma för att ge offert. Men ni skall kanske inte bygga förrän nästa år? Vårat hus blev försenat ett år pga att vi bl.a. inte hittade grundläggare vi fick förtroende för. Det finns många lycksökare i denna branch.

Köper ni hus via husleverantör så har de förstås upparbetade kontakter med grundläggare.
 
Msc skrev:
Golvvärme OCH makadam för 20 papp låter otroligt billigt...min garageplatta på 150kvm krävde drygt 300 ton grus. Inte så mycket när det ligger på plats, först trodde jag det måste vara fel på vågen :) Bor 15min från grusgropen, och de körde med släp så det blev ca 33 ton /gg. Kostade ca 50000kr. Jo jag kollade med andra gropar också innan.

Betongen, 35 kubikm 'K40', kostade 64000 inkl pumpbil 3tim. Kollade även här med andra betongstationer. Priser med moms förstås:)
Ja, det kan vara i underkant. Jag har inte några offerter ännu på makadamen.
 
ska bygga fiskarheden , fick pris på grunden 120kva 205000 kr med dränering, ink moms ,golvvärmme sammt avlopp 58000 kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.