R
Jag är mitt i ett projekt som innebär att jag kommer att sätta en bänkskiva över ett element i källaren. Ovanför elementet sitter det ett litet, lågt fönster, (50x100cm) som nyligen är utbytt mot ett modernt med isolerglas. Utrymmet under skivan lämnas tomt.

Behöver jag göra någon form av urtag i bänkskivan även om det inte är något märkbart kallras under fönstret? Kommer uppvärmningen av utrymmet fortfarande fungera som innan trots att den varma luften måste cirkulera ut framför skivan och inte upp längs väggen som tidigare?
 
R RoAd skrev:
Jag är mitt i ett projekt som innebär att jag kommer att sätta en bänkskiva över ett element i källaren. Ovanför elementet sitter det ett litet, lågt fönster, (50x100cm) som nyligen är utbytt mot ett modernt med isolerglas. Utrymmet under skivan lämnas tomt.

Behöver jag göra någon form av urtag i bänkskivan även om det inte är något märkbart kallras under fönstret? Kommer uppvärmningen av utrymmet fortfarande fungera som innan trots att den varma luften måste cirkulera ut framför skivan och inte upp längs väggen som tidigare?
Bara att prova. Du kan fräsa ett spår eller borra några hål senare. Värmen Från elementet kan ev få skivan att slå sig
 
sätter du skiva tätt mot väggen så är det risk att du får kondes på fönstret när det är kallt ute
 
R
T Tompafix skrev:
Bara att prova. Du kan fräsa ett spår eller borra några hål senare. Värmen Från elementet kan ev få skivan att slå sig
Att göra något snyggt efter att skivan är permanent monterad tror jag blir svårt (jag vill göra uttaget in mot väggen där jag inte lär komma åt med varken sticksåg eller fräs) så jag får nog ta beslutet innan dess. Jag har lagt dit den temporärt nu så får vi se om jag upplever några problem de närmsta dagarna.

Att skivan skulle slå sig är nog osannolikt. Det är ett vattenburet element kopplat till bergvärme så det handlar om rätt modest temperatur. Dessutom är skivan en tjock plastlaminerad spånskiva så jag tror inte att det är speciellt känslig för temperaturskillnader.

Jag har dock märkt att skivan är lite ljummen nu efter ca ett dygn och att luften i utrymmet under skivan är märkbart varmare än övriga rummet. Så i teorin kan termostaten stänga av elementet för tidigt. Jag borde dock kunna ta bort termostaten helt eftersom alla ändå ska vara fullt öppna och aldrig bör kontrollera värmen individuellt på elementen (det sköts helt av bergvärmen baserat på utetemperatur).

borde det i teorin bli lika varmt i rummet som tidigare eftersom den tillförda effekten måste ta vägen någonstans.
 
R
T tergo skrev:
sätter du skiva tätt mot väggen så är det risk att du får kondes på fönstret när det är kallt ute
Som sagt, det är ett välisolerat treglasfönster så jag hoppas att risken är liten. Men ja, det är väl den största risken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.