Hej alla.

Jo, vi funderar på att sätta in en gammal vedspis i det kök som vi kommer att renovera framöver. Är det någon som vet exakt vilka regler som gäller kring detta?
Vad jag förstår så finns det givna avstånd till närmaste brännbara föremål, min. avstånd till köksfläkt / kåpa etc.

MVH Torbjörn



 
finns i dokumentationen till din spis. annars, om det är en gammal, är det generella regler som gäller- 50 cm till brännbart etc
 
Ja, det är en gammal spis, och det var precis dom generella reglerna jag var ute efter.
 
30cm gnistskydd framför spisen
 
Skakar liv i denna tråd eftersom jag går i liknande tankar. Mitt största bekymmer är måttet uppåt till brännbart, som lär vara en meter. Dessutom får jag enligt sotaren inte låta fläkten (fettfiltret) utsättas för all strålningsvärme från vedspisen. Har du hittat en lösning?
 
LinaoMarkus skrev:
Dessutom får jag enligt sotaren inte låta fläkten (fettfiltret) utsättas för all strålningsvärme från vedspisen. Har du hittat en lösning?
Stämmer - vår sotare var rätt hård med det. Jag menade först att jag bara ska elda med det isolerande locket på (kökspanna i vårt fall) samt att det bara var en decimeter av plåten på köksfläkten som stack ut över kökspannan. Det hjälptes dock inte utan jag fick minska fläkten från 70 till 60-bredd. I efterhand kan jag iofs förstå den här regeln - det kan bli ganska kraftig strålningsvärme från pannan, vilket även gäller en rejäl vedspis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.