Har en Husqvarna qw462t som stannar för felkod E50 Motorfel
Provade först att byta kondensatorn. men det löste inte problemet.
Man hör att motorn "morrar" lite i bland typ att den orkar dra runt. Men känner inte att den går tungt när jag drar runt den själv. har alltid trott att den stannar i samband med att det låter så, men i går när jag provkörde med plåten sidan öppen så såg jag att e50 kom upp mitt i drift. Nån som har någon ide?
 
  • Typskylt på en Husqvarna QW462T-tvättmaskin med model- och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Varför byttes kondensatorn? Den sitter väl bara på ingången som störningsskydd och påverkar inte motorn (så länge kondensatorn inte var uppbrunnen/kortsluten såklart och maskinen utan ström, men då kan annat ha tagit skada också).

Din tumlare har väl gammaldags motor med kol och med dina symtom kan det vara kolen, eftersom de slits ut efterhand. T ex https://www.nettoparts.se/shop/kol-husqvarna-electrolux-50989p.html
Obs! Kolla exakt maskinbeteckning innan beställning, jag vet inte om kolen jag länkade passar just din maskin.
 
Hallå.

Som jag fatta det så va den en en driftkondensator som starta motor som drar runt trumman..

ja det finns kol att beställa till maskinen. Men jag ser inte vart dom sitter i maskinen maskinen.


Igår kväll så dog maskinen helt, nu tror jag att det e kretskortet som strular

MultiMan MultiMan skrev:
Varför byttes kondensatorn? Den sitter väl bara på ingången som störningsskydd och påverkar inte motorn (så länge kondensatorn inte var uppbrunnen/kortsluten såklart och maskinen utan ström, men då kan annat ha tagit skada också).

Din tumlare har väl gammaldags motor med kol och med dina symtom kan det vara kolen, eftersom de slits ut efterhand. T ex [länk]
Obs! Kolla exakt maskinbeteckning innan beställning, jag vet inte om kolen jag länkade passar just din maskin.
 
A
W wallen83 skrev:
Har en Husqvarna qw462t som stannar för felkod E50 Motorfel
Provade först att byta kondensatorn. men det löste inte problemet.
Man hör att motorn "morrar" lite i bland typ att den orkar dra runt. Men känner inte att den går tungt när jag drar runt den själv. har alltid trott att den stannar i samband med att det låter så, men i går när jag provkörde med plåten sidan öppen så såg jag att e50 kom upp mitt i drift. Nån som har någon ide?
bytte du rätt kondensator den har två?
 
A
MultiMan MultiMan skrev:
Varför byttes kondensatorn? Den sitter väl bara på ingången som störningsskydd och påverkar inte motorn (så länge kondensatorn inte var uppbrunnen/kortsluten såklart och maskinen utan ström, men då kan annat ha tagit skada också).

Din tumlare har väl gammaldags motor med kol och med dina symtom kan det vara kolen, eftersom de slits ut efterhand. T ex [länk]
Obs! Kolla exakt maskinbeteckning innan beställning, jag vet inte om kolen jag länkade passar just din maskin.
det kolet är till för den automatiska fuktighetsavkänningen
det finns inga kol till dessa motorerna utan man får nog skava själv om man ens kommer in i motorn utan att skada den.
Jo det finns en startkondensator på 8uF som är till för att hjälpa motorn igång (två lindningar)
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tror tyvärr att det vart den som inte är start kondensatorn.. den på 6uf inte den på 2uf.

Men tror tyvärr att det e kretskortet det är fel på.

electroluxaren skrev:
bytte du rätt kondensator den har två?
 
A
W wallen83 skrev:
Tror tyvärr att det vart den som inte är start kondensatorn.. den på 6uf inte den på 2uf.

Men tror tyvärr att det e kretskortet det är fel på.
om du byter 6uF eller 8uF så vet du.
när kretskortet går är hela tumlaren död
 
Jag hör att reläna klickar till men motorn startar ej. Knackade till på kortet då hoppade den igång..

electroluxaren skrev:
om du byter 6uF eller 8uF så vet du.
när kretskortet går är hela tumlaren död
 
Jag bytte den på
6uf.

W wallen83 skrev:
Jag hör att reläna klickar till men motorn startar ej. Knackade till på kortet då hoppade den igång..
 
A
W wallen83 skrev:
Jag hör att reläna klickar till men motorn startar ej. Knackade till på kortet då hoppade den igång..
jamen då är det ett relä som sitter löst bara att löda om
 
Ja för det känns som att den stannar motorn fast den inte ska stanna, tex den börjar inte rotera andra hållet efter den stannar.

electroluxaren skrev:
jamen då är det ett relä som sitter löst bara att löda om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.