HEj!

Jag tänkte skaffa taklister, hålkällslister eller va det kallas(?)

Jag har faktiskt nya från butik i källaren i cellplast som jag inte fått upp än, men vet inte om de kommer se tacky ut? Skall jag skaffa lister i furu istället? Kanske blir bättre i längden? Finns det för o nackdelar med materialen förutom priset och arbetssättet?

tack!
 
De fejkade taklisterna är ju hundra ggr smidigare att arbeta med och man slipper allt bök med spik. Vi har cellplast i ett par rum och likadana i trä i andra rum och man ser absolut ingen skillnad. Du målar ju listerna innan du sätter upp dem.
 
Det beror ju lite på.

Jag har målat stuckatur i cellplast och måste säga att det är svårt att få till det perfekta resultatet då i vart fall min stuck hade väldands många små, små hål. Visst, syns inte från golvet, har ju över 3 meter i takhöjd.

Det skiljer nog mellan olika tillverkare.

Men visst är dom lättare å jag är en som inte dränker det jag målar i färg utan tunna lager flera ggr om gäller på allt jag målar.
 
Cellplasten går otroligt fort att sätta upp, men de ser inte lika levande ut som trä, resultatet bli för perfekt...

/fredrik
 
Tack för alla svar, kanske blir att limma upp plasten, spar pengar o tid antigaligen.

Men en tanke som slog mig....den dagen jag vill måla om hemma, då måste jag maskera taklisterna, hur blir det när man drar bort tejpen? Plasten kanske går sönder? Nä, kanske inte.

Sen så har jag ett hjälpmedel när jag målar intill tak o lister, som en platta med hjul på, den gör så at tman slipper finliret med pensel intill taket/listerna, undrar hur plasten på listerna ter sig när man drar med denna platta, måste nog va försiktig.

Kan man skära i plasten utan att det blir som frigolit? Med vad? Rakblad? Värmd pianotråd? ;.)
 
Vill minnas att den är ganska hård/seg ungefär som köttfärstråg, och inte smulig som frigolit. Vill minnas att jag använde en vass (brytblads-)kniv för att skära dom.

/Fredrik
 
De är väldigt mjuka så det är lätt hänt att man trycker märken i dom med fingrarna...
 
Finns uppenbarligen olika kvalitéer! :rolleyes:

/Fredrik
 
Jag sågade mina med en vanlig geringssåg med hyfsat fint blad. I skarvarna kör du med latexfog så ev. småojämnheter försvinner. Jag har inte stött på några som inte får gropar om man trycker på dem, men eftersom de sitter i taket är detta inte ett problem.

Någon har satt upp en list på jobbet inne på toaletten (mitt på väggen) och alla som kommer in ska testa materialet med tummar och naglar...riktigt originell är den vid det här laget...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.