Som rubriken lyder så håller jag och min sambo på att renovera ett äldre hus, anno ca 1900.

Tanken är att det ska bli en klädkammare i framtiden så nu har innerväggen rivits och då har det blottats vad som gömmer sig under det befintliga golvet. Som ni ser på bilderna är det 2 olika golv, en vägg skiljde dem åt tidigare. Det knarrar så sjukt mycket på det "större" golvet. Har tagit bort lite av det golvet och ser då massvis med spån samt reglarna. Min ide är att bara riva bort allt golv och sätta nytt furugolv på ca 25mm. Därefter blir det sänka taket, montera spottar och gipsa väggarna.

Hur hade ni gjort med golvet om ni var oss?

Mvh, Kraftkung.
 
  • Renoveringsprojekt av ett äldre hus med två olika trägolv, rivet väggavsnitt och renoveringsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uppbrutet trägolv i äldre hus med synliga spån och reglar samt nytt furugolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snabbaste och billigaste lösningen hade varit att ta bort ekgolvet och fortsätta med en liknande bräda furu som ni har. Hoppas att om ni gipsar gipsar på träpanelen så att ni har något att skruva i annars hade jag nog bara målat panelen alternativt laserat för minimal arbetsinsats.
 
  • Gilla
Kraftkung
  • Laddar…
Det är min tanke också. Det lutar åt https://www.moelven.com/se/se/tra-inomhus/tragolv/moelvengolvet-arctic---furu/ då den verkar vara robust då regelavståndet är ca 60cm. Vet ej om det är standard i dagens moderna hus.

Yes, det blir gips på väggarna. På ytterväggarna sitter det gammal Tretex som vad jag fattar har en liten isolerande funktion så blir gips även på dem.

Ska man lägga Lumppapp på reglarna innan man lägger nytt golv för att minska svikt/knarr?
 
Det skadar inte med grålump för att minska risken av knarr som kan uppstå när trä mot trä interagerar. Vid cc60 reglar lägg minst ett 25mm golv så får du inte nån svikt
 
  • Gilla
Kraftkung
  • Laddar…
Tack för tipset, det uppskattas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.