Använd panelskydd. Se bilagda trådar. Asp har tyvärr den tendensen att den kan lukta lite surt/syrligt när den blir fuktig, så där passar det extra bra med panelskydd och oljade lavar. När det gäller abachi så är det också ett poröst träslag med låg densitet och därmed låg värmekonduktivitet, vilket är perfekt som lavmaterial. Samma gäller där också; olja lavarna så håller de längre och så håller de sig fräscha under en längre period.
http://www.byggahus.se/forum/bastu/49808-ytbehandling-av-panel.html
http://www.byggahus.se/forum/bastu/49822-ytbehandling-av-bastupanel.html
 
Nu är jag inte någon kemist men allergiker så detta skulle jag avstå från. Panelskydd= olja med konserveringsmedel 5-klor-2-metyl-2H-isotiazol-3-
on, 1,2-benzisotiazol-3(2H)-on och svampmedel. Propynylbutylkarbamat . Det är ej lämpligt att använda på lavarna, undra varför.

Läs själv om du förstår . Exacta-Sweden AB
 
  • Gilla
dajje83
  • Laddar…
tussee skrev:
Nu är jag inte någon kemist men allergiker så detta skulle jag avstå från. Panelskydd= olja med konserveringsmedel 5-klor-2-metyl-2H-isotiazol-3-
on, 1,2-benzisotiazol-3(2H)-on och svampmedel. Propynylbutylkarbamat . Det är ej lämpligt att använda på lavarna, undra varför.

Läs själv om du förstår . Exacta-Sweden AB
Ett klargörande: Panelskydd är inte en olja, utan en lack som torkar på panelen. För övrigt hittar man liknande komponenter - såvitt jag kan bedöma - i tex Nordsjös tak- och vaggfärg avsedd för våtrum, ROBUST VÅTRUM VIT, http://msds.nordsjo.se/v0137810.htm
blue_37811.gif

-Jod-2-propynylbutylkarbamat, 3-
-Terbutryn
-1,2-Benzisotiazol-3(2H)-on
-5klor2metyl-/2metyl-isotiazolin3on(3:1)
 
Nu skulle jag nog inte välja våtrums färg i bastun heller beroende på tillsatta kemikalier. Om vi säger Panelskydd är en oljebaserad lack, nu vet jag inte vad som skiljer en lack från olja för båda härdar även om torktiden skiljer något. I min bastu kommer den inte inn.

Bert
 
Finska färgtillverkare har en speciell lack för bastu. Åk på en kryssning och köp hem lite öl till bastun och passa på att kila in på Tikkurila...;)
 
Är det nån som har provat med kinesisk Tung Tree olja? Den skall ju inte innehålla några lösningsmedel och tränger snabbt och djupt in i trädet pga sin molekylstruktur.
 
till lavarna använde jag Ikeas olja
funkar perfekt !
 
Det slutade med att vi såpade endast lavarna. Självfallet så ska väggarnas kondition hållas under strängaste bevakning men där man väljer att placera rumpan ska det inte finnas något annat än olja har vi bestämt oss för.
 
Jag tänkte att använda paraffinolja till lavarna och panelen där ryggarna lutas mot.
Men det slutade med att jag oljade in hela bastun- det blev helt enkelt kanonsnyggt på Al-panelen att olja in den. Kolla in bastubilderna längst ner på: Minhembio.com - Hemma hos jcoboy - Relaxen

/ Christer
 
E Erik26 skrev:
Tylö rekommenderar att man skall olja in sittlavarna (med deras Tylöolja) för att göra dem mer smutsavvisande. Har precis byggt en asp-bastu.

Jag var inne hos en färghandlare och ville köpa en lämplig olja, han var noggrann och kollade upp vilken oljetyp som är bra, som kan tåla kraftiga tempraturskillnader osv.

Hans rekommendation efter ha att talat med flera var helt enkelt att strunta i att olja in lavarna. Han talade om att oljan avger giftiga ångor och att det är helt onödigt för träet.

Någon som har erfarenhet av att olja in? Är det bra mot smuts? Ngn som har lavar som inte är oljade, håller de sig snygga ändå?
K-rauta har en produkt som funkar på lavarna, jag tyckte att det blev bättre och lättare att hålla bastun ren...
 
J jcoboy skrev:
Jag tänkte att använda paraffinolja till lavarna och panelen där ryggarna lutas mot.
Men det slutade med att jag oljade in hela bastun- det blev helt enkelt kanonsnyggt på Al-panelen att olja in den. Kolla in bastubilderna längst ner på: Minhembio.com - Hemma hos jcoboy - Relaxen

/ Christer
Snyggt! Kul att följa ditt bygge samt att hitta svaret på min egen fråga i en sådan pass gammal tråd!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.