Hej
Anlitade en firma som kom hem och reparerade min tvättmaskin. Sen kom en faktura där jag fått ett rotavdrag men också en avgift för att han dragit av för rot. Avgiften var 2/3 av det jag fått i rot. Ringde upp företaget och ifrågasatte hur han kunde göra så och fick till svar att
- jag har inte tid att sitta och ta reda på vad folk ska ha i rot då jag istället skulle vara ute och jobba! Ringde skatteverket direkt och hörde im vad sim gäller. Det är tydligen helt okey än så länge för företag att göra så och är ett problem där lagen inte hängt med. Företaget kommer jag aldrig att anlita igen.
Någon annan som varit med om liknande?
 
Avgiften för rotavdraget, hur är den specificerad på fakturan?
Är det en fast avgift eller står det att det är 66% av rotavdraget?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Avgiften för rotavdraget, hur är den specificerad på fakturan?
Är det en fast avgift eller står det att det är 66% av rotavdraget?
Det stod avgift rotavdrag 175kr och rotavdraget var 250kr
 
Fullt rimligt att ett företag tar ut en administrationsavgift för att hantera ROT-avdraget. Speciellt på riktigt små jobb.

Men självklart skulle det ha informerats om det innan.
 
  • Gilla
wrobel.se och 2 till
  • Laddar…
På ett så litet jobb som genererar 250kr i rotavdrag, alltså ca 800kr innan rot, kostar företaget ganska mycket i förhållande till vad jobbet drar in. Det är till och med så att företaget typ går back på ett så litet jobb när det tass med rotavdrag.


När ni diskuterade jobbet och när ni väl beställde jobbet, diskuterade ni då någonting om olika kostnader?
 
  • Gilla
Berthramb och 1 till
  • Laddar…
Att fylla i en ROT-ansökan är att lämna 3-4 uppgifter elektroniskt och tar några minuter.
 
O olotor skrev:
Att fylla i en ROT-ansökan är att lämna 3-4 uppgifter elektroniskt och tar några minuter.
Handlar nog också om hur pass IT-tekniskt lagd rörmokaren är. Har haft med en hel del römokare att göra i jobbet och en stor andel av dem hade någon slags allergi mot tangentbord. Att starta den däringa "datan" tog ju en evig tid och sen skulle man hitta rätt och om man missade något steg på fusklappen så fick man börja om (genom att stänga datorn och starta igen). Mailen kontrollerades en gång i veckan på fredag eftermiddag och den eftermiddagen gick åt denna uppgift.

Så, för oss tangentbordsfäktare är det säkert ett par minuters jobb men för vissa kan det handla om en timmes jobb som dessutom upplevs som det mest avancerade han gör den veckan.

(Obs, jag är inte sarkastisk utan anser att man måste inse att allt inte är lätt för alla)
 
  • Gilla
  • Haha
Paul-Staffanstorp och 6 till
  • Laddar…
O olotor skrev:
Att fylla i en ROT-ansökan är att lämna 3-4 uppgifter elektroniskt och tar några minuter.
Ja det är inte så avancerat om man har gjort det några gånger.

Vet inte vad du vill ha sagt med det?
 
Att det är horribelt att ta rejält betalt
 
O olotor skrev:
Att det är horribelt att ta rejält betalt
Rejält betalt?

I detta aktuella fallet handlar det om 175:- och det tycker jag låter billigt.

Tycker du företaget ska jobba gratis för att kunden ska få ett skatteavdrag på 250:-? Något som företaget absolut inte tjänar en krona på utan bara administrerar.

Återigen. Det borde såklart ha kommunicerats från företagets sida att den avgiften tillkommer.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
R RobZombie skrev:
Rejält betalt?

I detta aktuella fallet handlar det om 175:- och det tycker jag låter billigt.

Tycker du företaget ska jobba gratis för att kunden ska få ett skatteavdrag på 250:-? Något som företaget absolut inte tjänar en krona på utan bara administrerar.

Återigen. Det borde såklart ha kommunicerats från företagets sida att den avgiften tillkommer.
OM det nu är 3-4 minuters jobb så ÄR det ju faktiskt horribelt betalt. drygt 2500:- i timmen. Så även med rörmokarlöner så är det dyrt. MEN om det istället tar en kvart så är det en vanlig timpenning...
 
Oftast tar bara ett par minuter att göra en rot-ansökan. Dock är det inte lika enkelt varje gång. Tyvärr vet man inte det i förväg så jag förstår att en del har valt att ta en avgift för hanteringen.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
OM det nu är 3-4 minuters jobb så ÄR det ju faktiskt horribelt betalt. drygt 2500:- i timmen. Så även med rörmokarlöner så är det dyrt. MEN om det istället tar en kvart så är det en vanlig timpenning...
Att fylla i uppgifterna till Skatteverket kanske tar 3-4 min. Men hanteringen varken börjar eller slutar där.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
MEN om det istället tar en kvart så är det en vanlig timpenning...
...och en kvart är nog närmre sanningen om man räknar på det.

För egen del kan en rotansökan utan och blinka ta en halvtimme också när det ska delas upp vad de olika underentreprenörerna lagt i timmar och material och dessutom fakturerar hantverkare utan moms men på rotansökan ska allt fyllas i med moms, så vi måste räkna om alla beloppen.
Ovanpå detta så måste man först göra hela den uppställningen på ett papper först innan man loggar in och fyller i på Skatteverket för tar det för lång tid medan man fyller i där så loggas man ut och får börja om igen... :sleep:

Jag vet många företag som tar 300kr i administrationsavgift för att hantera rotavdraget och tycker absolut inte det är något konstigt då det är en tjänst de gör åt kunden om kunden vill ha rotavdrag.
Däremot är det så klart viktigt att man upplyser om detta från början.

Personligen tar jag inga specifika avgifter för detta men om någon vill ha min hjälp mindre än 4tim så upplyser jag direkt om att jag inte är till salu om de ska nyttja rotavdraget, och då står det de fritt att anlita någon annan.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Så, för oss tangentbordsfäktare är det säkert ett par minuters jobb men för vissa kan det handla om en timmes jobb som dessutom upplevs som det mest avancerade han gör den veckan.
Korrekt... de flesta hantverkare är just hantverkare för att de gillar och är duktiga på att arbeta praktiskt och dit räknas inte administrativt jobb...
Många kanske t.o.m har någon som sköter den delen på kontoret och då ska väl den ha lön också. ;)

Tycker kunderna själv kan sköta sina rotavdrag för det är de som tjänar något på dem och inte hantverkarna.

Hantverkarna ska tvärtom leka bank och behöva vänta på att få sina pengar. :sick:
 
  • Gilla
RobZombie
  • Laddar…
O olotor skrev:
Att fylla i en ROT-ansökan är att lämna 3-4 uppgifter elektroniskt och tar några minuter.
Ja, 3-4 minuter, sen hantera 2 separata betalningar, meddela Skattev. att du har fått pengar...
Det tar ca 3-4 minuter med vanlig faktura. Hela rot processen tar ca 1 timme.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.