Hej!

Som rubriken ovan, hur löser man bäst skarven mellan en gipsad vägg och ett tak som är sänk med gipsskivor.

Hur får man till skarven mellan väggen och taken?

Jag vill inte ha några taklister utan det ska vara slätt och sprickfritt....

Tänkte sätta microlit i tak och på väggarna men ska man lägga en fiberremsa i sprickan mellan vägg och tak eller bara spackla och låta microliten löpa en bit ner på väggen från taket?

Mvh Kalle
 
Om du har microlit på både väggar och tak är det ju bara springan emellan som kan spricka (förutsatt bra underarbete). En liten lätt silcionfog som är övermålningsbar bör räcka.
 
Lekkamraten skrev:
En liten lätt silcionfog som är övermålningsbar bör räcka.
Silikon är aldrig övermålningsbar, du menar nog latex/akrylatfog.
 
Klart att man har gjort ett bra underarbete :)

OK, så man lägger bara en latexfog, ingen fiberduk eller motsv i övergången? Mvh Kalle
 
jon_h skrev:
Silikon är aldrig övermålningsbar, du menar nog latex/akrylatfog.
Stämmer, tog faktiskt fel själv och det funkar inte nå vidare. Läs på om det är övermålningsbart.
 
Jag är ganska övertygad om att den skarven skall göras likadant som andra skarvar som helst inte skall spricka.

Dvs spackla in en pappersremsa i skarven. Sedan misstänker jag att microliten bör gå över skarven något. Latex funkar för att dölja en glipa. men det ger ingen förstärkning.
 
Kanon, tack för hjälpen, jag har tryckt in lite husfix och sen ska jag nog försöka ha skarven från microliten 2-3 cm ner på väggen. Tror att det blir kanon. Tack för tips och ideér!! Mvh Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.