J Johaness skrev:
Någon som har erfarenhet av detta?
Tipsar om denna sida: https://innemiljoochhalsa.nu/

Företaget drivs av en Lisa Billö (även aktiv på Facebook) som är mycket kunnig i ämnet hur man lever "friskt" både vad gäller miljöer och mat. Hon är mycket seriös och vet vad hon pratar om!
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Mats-S
useless useless skrev:
Lyft blicken lite och fokusera på vad som kan vara farligt på riktigt.
Jag vet vad som är farligt på riktigt ... Det är farligt att LEVA, vi ska alla dö :thinking:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Jag vet vad som är farligt på riktigt ... Det är farligt att LEVA, vi ska alla dö :thinking:
Vilket otrolig onödigt påpekande! Speciellt till nyblivna/blivande föräldrar som försöker göra sitt bästa för sitt barn! Skäms!

Jag är själv jättekänslig för kemikalier vilket förmodligen uppstått under min barndom med kedjerökande föräldrar, detta har sedan förvärrats av boende dels i mögelskadade miljöer, där även mycket parfym m m användes. Jag är född 1962, man visste inte bättre då, men det räddade mig ju inte från att bli skadad, för livet. Vi vet inte vilka av oss som är mer känsliga än andra och för vad, precis som vi inte vet vem som kommer att drabbas av vilka sjukdomar under livet. Jag hoppas att du får vara frisk, men håll gärna inne med dina fullkomligt onödiga raljerande och besserwisseraktiga kommentarer! Usch!
 
  • Gilla
Tom_And och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Axelida Axelida skrev:
Skäms
men håll gärna inne med dina fullkomligt onödiga raljerande och besserwisseraktiga kommentarer! Usch!
Varför då?
Som redan många påpekat, man måste sätta allt i ett större sammanhang. Om man ska grotta ner sig i alla farligheter i livet, ja då finns det inte mycket kvar att leva för, eller?
Att du uppfattade det som ett personligt angrepp får stå för dig själv, tror dom flesta förstår ironin

Och du ... håll gärna inne med dina raljerande personangrepp.


:thinking:
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Kjellmal Kjellmal skrev:
Det finns rapporter och tester på vattenbaserade färger som visar hur mycket ämnen det frigörs från färgerna efter 1 dag, 2 veckor o upp till 4 veckor.
Efter 4 veckor finns inget mer att mäta, då är färgen "torr"
Fick denna information när jag jobbade själv på en torghandel.
Kolla detta med färgtillverkarna!
Är ingen fara med färgerna så länge man inte äter den, slipar i den mm.
Vad är altetnativet? Linoljefärg är också allergiframkallande för vissa. Äggtempera inte heller bra.
Lycka till :)
Färghandel ska de va, inte Torghandeln
 
Ironiskt nog sitter jag och läser denna tråden i telefonen på sängkanten hos min (nu sovande) son samtidigt som målaren skvalpar färg i rummet bredvid.
 
  • Gilla
  • Haha
Linneaii och 1 till
  • Laddar…
L Likan skrev:
Ironiskt nog sitter jag och läser denna tråden i telefonen på sängkanten hos min (nu sovande) son samtidigt som målaren skvalpar färg i rummet bredvid.
Svartjobb? ;)
 
  • Gilla
Likan och 1 till
  • Laddar…
Hej, Jag är målare. Har jobbat med alkyd färger o vattenbaserade färger i 39 år. Problem som uppstod med alkyd färg . Har jobbat med oljefärger många år som, pansarol och benar och några till. Det blev ju så bra resultat på jobbet med dessa färger. :thinking:Resultat. Tål ingen parfymdoft över huvud taget, Får svår huvudvärk. Svalget värker, Darrningar i kroppen. Skakningar o konstiga ticks, kan man kalla det. Kan knappt äta mat efter alkydmålning. Fick en kommentar från en kund , Va e du föer en målare som inte klarar av att måla med lite lasyr efter att jobbet var gjort och sa till honom att skulle han ha målat mer med den färgen, så ring någon annan för jag gör det ej mer.. Färgen han pratade om var Trebitt oljelasyr som han ville använda. Och som han köpte själv för att det skulle bli billigare. Vi kommer dit och tror att han köpt något humant att jobba med, I,o,m jag sa ja till jobbet innan jag visste färgvalet så gjorde jag det. Hade ej använt den tidigare. Jobbet tåg 3 veckor att göra. 2 man stod med gasmask och skyddsoverall utomhus, mitt i sommaren . Första dagen utan gasmask o pappersoverall. Sedan gasmask och pappersoverall. Giftet trängde igenom ändå. Vi blev påverkade på så sätt att att vi blev illamående och när jobbet var klart så blev jag sjuk, och sjukskriven, PGA av färgen. Min kollega som hade precis börjat som målare blev dålig, men inte på samma sätt som jag som har fler år i yrket Vattenbaserat som kom ut som en miljövänlig färg i början har givit mig svår eksem och klåda på kroppen. Nu har det blivit bättre med vatten baserade färger. Ångrar mitt yrkesval starkt då det har påverkat min hälsa så hårt, med skakningar i händer o kropp o annan skit. Och ni som säger att det EJ är farligt med färg. Öppna en färgburk os sätt en handduk över huvudet o böj er ner över burken o andas in ångorna i ett par timmar så ska vi se hur ni mår efteråt:devilish:
 
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Gravidhormonerna går inte att resonera med.

4 dagar på hotell eller hos en vän är ett litet pris att betala för en glad fru.

Happy wife happy life. :D
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Happy wife e bäst. Jag vet. Har en sådan själv
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
C Chivaz skrev:
Hej, Jag är målare. Har jobbat med alkyd färger o vattenbaserade färger i 39 år. Problem som uppstod med alkyd färg . Har jobbat med oljefärger många år som, pansarol och benar och några till. Det blev ju så bra resultat på jobbet med dessa färger. :thinking:Resultat. Tål ingen parfymdoft över huvud taget, Får svår huvudvärk. Svalget värker, Darrningar i kroppen. Skakningar o konstiga ticks, kan man kalla det. Kan knappt äta mat efter alkydmålning. Fick en kommentar från en kund , Va e du föer en målare som inte klarar av att måla med lite lasyr efter att jobbet var gjort och sa till honom att skulle han ha målat mer med den färgen, så ring någon annan för jag gör det ej mer.. Färgen han pratade om var Trebitt oljelasyr som han ville använda. Och som han köpte själv för att det skulle bli billigare. Vi kommer dit och tror att han köpt något humant att jobba med, I,o,m jag sa ja till jobbet innan jag visste färgvalet så gjorde jag det. Hade ej använt den tidigare. Jobbet tåg 3 veckor att göra. 2 man stod med gasmask och skyddsoverall utomhus, mitt i sommaren . Första dagen utan gasmask o pappersoverall. Sedan gasmask och pappersoverall. Giftet trängde igenom ändå. Vi blev påverkade på så sätt att att vi blev illamående och när jobbet var klart så blev jag sjuk, och sjukskriven, PGA av färgen. Min kollega som hade precis börjat som målare blev dålig, men inte på samma sätt som jag som har fler år i yrket Vattenbaserat som kom ut som en miljövänlig färg i början har givit mig svår eksem och klåda på kroppen. Nu har det blivit bättre med vatten baserade färger. Ångrar mitt yrkesval starkt då det har påverkat min hälsa så hårt, med skakningar i händer o kropp o annan skit. Och ni som säger att det EJ är farligt med färg. Öppna en färgburk os sätt en handduk över huvudet o böj er ner över burken o andas in ångorna i ett par timmar så ska vi se hur ni mår efteråt:devilish:
Det är nog ingen som betvivlar det du beskriver.
Men det har väldigt lite att göra med en exponering, och det är det vi diskuterar här.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är nog ingen som betvivlar det du beskriver.
Men det har väldigt lite att göra med en exponering, och det är det vi diskuterar här.

Staffan
Jobbar du som färgförsäljare.
 
Staffans2000
C Chivaz skrev:
Jobbar du som färgförsäljare.
Nej.
 
C Chivaz skrev:
Öppna en färgburk os sätt en handduk över huvudet o böj er ner över burken o andas in ångorna i ett par timmar så ska vi se hur ni mår
Det är väl inte samma sak som att vistas i ett rum med torr målarfärg på väggarna?

Jag antar att du inte åker bil eftersom man mår dåligt av att ha avgasröret i munnen och andas ett par timmar.
 
  • Gilla
Malaren666 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Axelida Axelida skrev:
Tipsar om denna sida: [länk]

Företaget drivs av en Lisa Billö (även aktiv på Facebook) som är mycket kunnig i ämnet hur man lever "friskt" både vad gäller miljöer och mat. Hon är mycket seriös och vet vad hon pratar om!
En krämare som slår mynt av att leva på människors oro för sin boendemiljö och luften de andas. Inte fräscht.
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.