Tjenisar,

Frågorna om Attefallstillbyggnader har nog gått i omgånger.
Har nu en knepig fråga här:

Är det lovligt att har ett utsprång från attefallstillbyggnad, se bild? Menar att utsprånget inte räknas in som bruttoarea då denna är öppen. Men byggnadsarea blir ju större.

Ritning av Attefallstillbyggnad med markerat utsprång och indikation på 15m2 yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Det vore intressant att pröva frågan. Tillbyggnad definieras av boverket som tillbyggnad oavsett riktning och man kan ju inte gärna begränsa en utbyggnad i en riktning om man ska bygga volym.

Var beredd på att få driva frågan till MÖD om inte tjänstemännen är med på tåget - men stor chans att du vinner tror jag.
 
Nej, det är ju 30 kvm BYA.
 
Jag tror det är reglerat hur stort takutsprång det får vara. Är det 0,5 meter kanske?
Annars kan du alltid bygga ett skärmtak på utbyggnaden, eller är det något speciellt syfte med att få en stor vind?
 
Utkragande detaljer får sticka ut olika mycket beroende på höjd över mark. Normalt är det 0,5 m, men över en viss höjd (3 m?) får det vara betydligt mer (1,5 m?) utan att räknas till BYA. Avstånden är tagna från minnet och är troligtvis fel.

Sen finns det separata regler för skärmtak, som sagts.
 
P PhilipBIM skrev:
Tjenisar,

Frågorna om Attefallstillbyggnader har nog gått i omgånger.
Har nu en knepig fråga här:

Är det lovligt att har ett utsprång från attefallstillbyggnad, se bild? Menar att utsprånget inte räknas in som bruttoarea då denna är öppen. Men byggnadsarea blir ju större.

[bild]
Kuggfråga är inte rätta ordet, sa Bill. Plan- och Bygglagen 9:4 säger BYA, area som en byggnad upptar på marken, inklusive utkragar byggnadsdelar.Gudarna ska veta ibland är det inte tydligt vad lagen gäller, kommunernas egen tolkning är ett vågspel. Jag (som ritar hus) råder alltid kund överklaga vid tveksamheter, 99 fall av 100 vinner man.

O
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.