Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna fråga så får bli här

Fick syn på en intressant fastighet på Hemnet.

https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-norra-gotland-gotlands-kommun

"Fastigheten är belägen under marken och marken ovanpå tillhör en annan fastighet"

Detta fick mig att fundera på hur man löst detta rent juridiskt.
Kan man ha hur många fastigheter som helst ovanför varandra?
Och hur kommer man fram till att det ska gå att "stycka av" en fastighet under marknivå?

Inser att det här fallet är speciellt eftersom det är Försvarsmakten som anlagt bergrummen från början men tycker det är spännande att man lyckas sälja marken ovanför som en egen fastighet
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag är inte så insatt, mer än att jag känner till att det finns, men det finns mycket information på lantmäteriet om 3- dimensionell fastighetsbildning.
Skärmbild av Lantmäteriets webbsida om tredimensionell fastighetsindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Akronym
  • Laddar…
N
A Akronym skrev:
Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna fråga så får bli här

Fick syn på en intressant fastighet på Hemnet.

[länk]

"Fastigheten är belägen under marken och marken ovanpå tillhör en annan fastighet"

Detta fick mig att fundera på hur man löst detta rent juridiskt.
Kan man ha hur många fastigheter som helst ovanför varandra?
Och hur kommer man fram till att det ska gå att "stycka av" en fastighet under marknivå?

Inser att det här fallet är speciellt eftersom det är Försvarsmakten som anlagt bergrummen från början men tycker det är spännande att man lyckas sälja marken ovanför som en egen fastighet
Det är som sagt en 3d fastighet det gäller här.
Ja, man kan i princip ha hur många fastigheter som helst på varandra. Det är i huvudsak fastighetsbildningslagen 3:1 och 3:1a som detta regleras i, ta en kik där. http://retro.lagen.nu/1970:988
 
  • Gilla
Akronym
  • Laddar…
Inte ens ett bergrum utan el och VVS undgår homestyling! :D
 
  • Gilla
Janne55 och 1 till
  • Laddar…
SarB
Spännande med 3D fastigheter som ligger ovanpå varandra blir ju hur det hanteras om det med tiden blir sättningar i tex höghus där varje fastighet är inmätt med koordinater. Med tiden hade det ju kunnat innebära att en del av fastigheten ovanpå ingår i min.
Är själv inte insatt i hur de delarna fungerar ännu.
 
N
SarB SarB skrev:
Spännande med 3D fastigheter som ligger ovanpå varandra blir ju hur det hanteras om det med tiden blir sättningar i tex höghus där varje fastighet är inmätt med koordinater. Med tiden hade det ju kunnat innebära att en del av fastigheten ovanpå ingår i min.
Är själv inte insatt i hur de delarna fungerar ännu.
Ja de skulle det absolut kunna bli som du säger men 3d fastigheter har dock inte koordinatsatta gränser på samma sätt som vanliga fastigheter men visst är det en risk fortfarande. Oklart än så länge vad som händer då, det är mycket som är oklart fortfarande med 3d fastigheter.
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.