Hur mycket kan det kosta att sätta in ett ftx-system i 1-planshus på 130 kvadrat ?
(ca pris)
 
Höftar lite 50-60 tusen..
 
Det lät mycket, har du själv fått de priserna. Det kan inte vara någon lönande investering om det ligger på de summorna. Hur många kWh kan man käna in ?
 
Det beror på vilket aggregat samt typ på värmeväxlare.

Plattvärmeväxlare 60-70%

Roterande växlare uppåt 85%

En fördel med FTX är också att du får kontroll på tilluften samt en filtrering av tilluften. Aggregatet i sig är inte så dyrt, ca 20.000:-, men det kostar att dra rör.
 
Hur lång livslängd är det på grejerna och kostar det mycket i underhåll och service ?
 
Jag kollade för ett par veckor sedan och fick ett ungefärligt pris på 80'.
Då var det en vm2 (motströmsväxlare 90%) komplett med installation. Detta i ett enplanshus på ~150m2
nu ingår just detta i huset som vi skall bygga, så min förfrågan var för att se om det gick att göra billigare.
Vilket det inte gjorde ;-)
 
Consensus skrev:
Det beror på vilket aggregat samt typ på värmeväxlare.

Plattvärmeväxlare 60-70%

Roterande växlare uppåt 85%

En fördel med FTX är också att du får kontroll på tilluften samt en filtrering av tilluften. Aggregatet i sig är inte så dyrt, ca 20.000:-, men det kostar att dra rör.
För att man ska få ut max krävs att huset även har ett tätt skal så inte luften kommer nån annan väg in i huset än genom ftx aggregatet..
 
Hur mycket kan man tjäna på att installera ett sådant här system tillsammans med fjärrvärme? Hur många år tar det innan man har tjänat igen de pengar som man har investerat ?
 
tupas skrev:
Hur lång livslängd är det på grejerna och kostar det mycket i underhåll och service ?
Rör och don - som är dyrast att installera - håller för evigt. Aggregatet beror på. Jag har en 27 år gammal Minimaster som fortfarande rullar på. Inget underhåll än förutom den sedvanliga "sotningen".
 
tupas skrev:
Hur mycket kan man tjäna på att installera ett sådant här system tillsammans med fjärrvärme? Hur många år tar det innan man har tjänat igen de pengar som man har investerat ?
Jag räknade lite på detta och för vår del skulle det landa på storleksordningen 20-25 år jämfört med ett vanligt F system. Vi skippade FTX......
 
Sitter i ett hus med fjärrvärme och F-system och drömmer om FTX. Varm tilluft! Inget kallras från fönstren!

/fredrik
 
tupas skrev:
Hur mycket kan det kosta att sätta in ett ftx-system i 1-planshus på 130 kvadrat ?
(ca pris)

Har på att stem skrev nått om 5-6000 kWh/år som du känar med ftx..
 
Rent ekonomiskt är det kanske svårt att motivera FTX med dagens energipriser, men det lär väl bli mer lönsamt med tiden. Vårt system gick på 30.000 kr för projektering, material och justering. Installationen gjorde jag själv. Den tar tid, så 50-60' är nog rimligt om man lejer bort allt. Komfortmässigt överträffar FTX allt annat!
 
arny skrev:
Rent ekonomiskt är det kanske svårt att motivera FTX med dagens energipriser, men det lär väl bli mer lönsamt med tiden. Vårt system gick på 30.000 kr för projektering, material och justering. Installationen gjorde jag själv. Den tar tid, så 50-60' är nog rimligt om man lejer bort allt. Komfortmässigt överträffar FTX allt annat!
Vilket aggregat valde du och hur stort är huset ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.