Hej!

Vi bor på landet på en avstyckad tomt. Vi har mestadels betesmark runt vår fastighet. Runt hela fastigheten har ”bonden” satt taggtrådsstängsel. Det mesta sitter på tomtgräns, en del innanför och lite utanför. Vad är det för regler som gäller för detta?
Som det är idag så betar korna in på vår gräsmatta och bråkar lite med roboten ibland. Vi skulle gärna vilja sätta upp ett eget staket för utseendet och att skydda barnen från taggtråden.
Vilka regler och praxis gäller?
 
Prata med bonden är regeln ;)!
Praxis för rågångar är att det är ett gemensamt ansvar för markägarna på båda sidor att hålla stängsel. Kom överens med bonden om en stängsellösning som är både snygg för dig och praktisk för kossorna, t ex trästaket med en eltråd på bestesmarkssidan så inte kreaturen lutar sig mot staketet.
 
Om du är helt säker på var tomtgränsen går så tycker jag att du pratar med bonden och vid behov visar på gränsmarkeringarna, så att denne kan justera sitt stängsel.
Eget staket kan du i alla lägen sätta upp en bit in på din egen tomt så att det finns utrymme utanför för framtida underhåll.

Taggtrådsstängsel för kor?!? Det trodde jag inte använts på över 50 år... Elstängsel däremot ;)
 
Tomtgränsen har jag alldeles klart för mig vart den går för det gjordes av Lantmäteriet för inte så längesen. Stängslet är med all säkerhet taggtråd (2 trådar) och någon ström har det inte sett sen strömmen uppfanns.
Själva tillträdet för underhåll är det nog inga problem med oavsett om det står en bit in på min tomt eller på tomtgränsen. Det jag däremot kan fundera på är om det inte ska finnas någon zon mellan markerna utan man sätter staket kloss mot.
Självklart ska jag prata med bonden men vill bara ha lite mer klart för mig vad som brukar gälla så jag inte själv har några orimliga krav eller förväntningar.
 
Taggtråd används definitivt än idag. Den får dock inte vara strömförande och användas som stängsel till hästar.
 
Förövrigt har ju bonden givetvis rätt att stängsla för sina djur så länge stängslet står på rätt sida gränsen. Du får väl be honom flytta stängslet på de ställen det står på fel sida gränsen. I övrigt kan du nog inte kräva så mycket, men troligen går det alldeles utmärkt att resonera med bonden så ni hittar en bra lösning.
 
TRJBerg
M Mattias H skrev:
Hej!

Vi bor på landet på en avstyckad tomt. Vi har mestadels betesmark runt vår fastighet. Runt hela fastigheten har ”bonden” satt taggtrådsstängsel. Det mesta sitter på tomtgräns, en del innanför och lite utanför. Vad är det för regler som gäller för detta?
Som det är idag så betar korna in på vår gräsmatta och bråkar lite med roboten ibland. Vi skulle gärna vilja sätta upp ett eget staket för utseendet och att skydda barnen från taggtråden.
Vilka regler och praxis gäller?
Hur kan korna beta in på er gräsmatta om det finns taggtrådsstängsel?
 
Två trådar taggtråd stoppar inte korna från att sticka in huvudet rätt så långt in på gräsmattan. Kalvarna väljer själva vilken sida de ska vara på då de enkelt går under/över taggtråden.
 
Stängslet bör ju flyttas så att korna inte når in på din tomt. Sedan kan du sätta eget underhållsfritt stängsel på tomtgräns eller något som kräver underhåll minst 50 cm in på din tomt.
 
TRJBerg
M Mattias H skrev:
Två trådar taggtråd stoppar inte korna från att sticka in huvudet rätt så långt in på gräsmattan. Kalvarna väljer själva vilken sida de ska vara på då de enkelt går under/över taggtråden.
Det låter som ett otillräckligt stängsel. Bonden borde kunna förstå det.
 
Nu tar vi det lungt här:

"3 § Föranledes stängselskyldighet av betning allenast å ena sidan, tage den sidan del i stängslet med tre fjärdedelar och grannen blott med en fjärdedel. I annat fall tage vardera lika lott."

Lag (1933:269) om ägofred
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/lag-1933269-om-agofred_sfs-1933-269

Jag tror denna lagen fortfarande gäller. I så fall skall du ansvara för en fjärdedel av stängslets sträckning. Finns även denna paragraf:

"4 § Stängsel skall sättas i ägogränsen."

Så det besvarar din andra fråga? :)
 
  • Gilla
busholle och 1 till
  • Laddar…
Jag har också gräns till kohage men en mycket låg (skyddad) stenmur ligger i gränsen. Det finns fortfarande gammal taggtråd som successivt tas bort. Bonden har en lina elstängsel. Jag har kompletterat med ytterligare en lina (som går runt hela min tomt) pga jag har en rymningsbenägen jycke. Hur vi satt lnorna har bonden och jag diskuterat. Bonden, som inte har djuren vid sin gård, tycker det är bra att vi grannar också håller koll. Bönder brukar inte vara oresonliga!

Jag trodde inte taggtråd var tillåtet längre men jag kan ha fel. Elstängsel är inte dyrt och kor, hundar och barn lär sig snabbt så en lösning kan väl vara att du bekostar sådant i tomtgränsen istället för dyrbart staket - så får du det placerat korrekt och slipper taggtråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.