Har tackat ja till en offert i början av decembermånad. På avtalet står "installationsdatum enligt överenskommelse" och då fick jag muntligt besked från försäljaren att de blir om ett par månader om väder tillåter det.
Vädret har varit väldigt snäll med oss iår här i Boråstrakten men 4 månader senare väntar jag fortfarande på installation.
När jag ringer försäljaren svarar han att han måste vidarebefordra frågan till planeringsteamet fast han återkommer aldrig.

Vad gör man i så fall?
Är det bindande att jag har accepterat offerten?
Hur länge skall man vänta egentligen?

Jag får väldigt bad vibes av hela det här...
Är det så pass svårt att kommunicera man med företaget redan nu, tänk hur svårt kommer att bli att ta de hit för att åtgärda problem i framtiden när har jag betalt färdigt...
 
Redigerat:
Hur gjorde du för att "acceptera offerten"? Muntligt per telefon eller skrivit på ett avtal och sänt tillbaka till säljaren? Det ska stå i de skriftliga villkoren som du fick med offerten som du säger du har "accepterat", vad som händer om du säger upp avtalet eller bryter avtalet i förtid. Titta där först.

Har du fått en skriftlig bekräftelse från säljaren att du ingått avtal med säljaren, alltså efter det du hade "accepterat offerten". T.ex. att han tackar för beställningen bla bla bla...

Om det är frågan om telefonförsäljning(fjärrförsäljning), kan det kanske vara lättare att häva ett ingått avtal.

Om de har så mycket att göra att de inte har tid med din anläggning, kanske de bara är glada att slippa göra den. Då borde säljaren inte kräva någon straffavgift.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Hur gjorde du för att "acceptera offerten"? Muntligt per telefon eller skrivit på ett avtal och sänt tillbaka till säljaren? Det ska stå i de skriftliga villkoren som du fick med offerten som du säger du har "accepterat", vad som händer om du säger upp avtalet eller bryter avtalet i förtid. Titta där först.

Har du fått en skriftlig bekräftelse från säljaren att du ingått avtal med säljaren, alltså efter det du hade "accepterat offerten". T.ex. att han tackar för beställningen bla bla bla...

Om det är frågan om telefonförsäljning(fjärrförsäljning), kan det kanske vara lättare att häva ett ingått avtal.

Om de har så mycket att göra att de inte har tid med din anläggning, kanske de bara är glada att slippa göra den. Då borde säljaren inte kräva någon straffavgift.
Jag har bekräftat avtalet online via BankID.

På avtalet står bara:
"Leveransvillkor enligt Konsumentköplagen och Allmänna
bestämmelser – hantverkarformuläret 09."
 
Men säljaren måste ha skickat dig de villkoren och hantverkarformuläret tillsammans med offerten, annars har du inte fått möjlighet att bedöma offerten och vad den innebär. Kolla om du har fått dessa!
Har du fått dem, så läser du i dem vad där står om uppsägning, avbrytning avtalet.

Har du fått skriftlig bekräftelse(så kallat ordererkännande) från säljaren att du gjort en beställningen hos säljaren. Annars vet du ju inte om säljande firman har registrerat att du beställt en anläggning av säljaren. Säljaren kan ha glömt att registrera din beställning. Det kan ju vara en anledning till att inget händer.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Men säljaren måste ha skickat dig de villkoren och hantverkarformuläret tillsammans med offerten, annars har du inte fått möjlighet att bedöma offerten och vad den innebär. Kolla om du har fått dessa!
Har du fått dem, så läser du i dem vad där står om uppsägning, avbrytning avtalet.

Har du fått skriftlig bekräftelse(så kallat ordererkännande) från säljaren att du gjort en beställningen hos säljaren. Annars vet du ju inte om säljande firman har registrerat att du beställt en anläggning av säljaren. Säljaren kan ha glömt att registrera din beställning. Det kan ju vara en anledning till att inget händer.
Ordern är registerad, har fått en elektronisk bekräftelse, ordernumer och det står på handlingarna installationens alla tekniska detaljer.
Det står däremot inget om uppsägning, avbrytning av avtalet eller avbställning. Darav frågan här.
 
Ring kommunens konsumentombudsman (konsumentrådgivning) och hör vad denne säger om dina möjligheter att häva beställningen. Ett argument kan vara att du aldrig fått villkoren, dvs inte fått "Leveransvillkor enligt Konsumentköplagen och Allmänna bestämmelser – hantverkarformuläret 09."

I de villkoren står troligen vad som händer när en kund säger upp en beställning eller vill avbryta avtalet.

Alltså du har fått en ofullständig offert. Säljaren har alltså undanhållit dig offertens villkor genom att underlåta att skicka dig dem tillsammans med offerten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.