Har ni även pratat med en modulhus tillverkare.

för stommen till ett hus på 7,3 meter x 10,9 meter
2,4 takhöjd nedervåning 2,2 övervåning (som högst i nock ned till 1 metersväggar och max 3,8 meters bredd) och trossbotten och med råspont, skulle
kosta 89.000 kronor, då kommer jag behöva göra grunden själv och sedan lägga tak och sätta in fönster och dörrar innan det är "vädertätt", räknar man 50.000 kr på grunden och 30.000 på taket så är jag då uppe i 169 tkr...

vad tror ni? kommer det funka tro? Sedan har jag halva köket som jag kan flytta över och största delen av badrummet , vad som tillkommer förutom golv väggar och innertak plus isolering är vvs och el, men det kanske man kan ta lite vartefter?

Nu blev jag lite hoppfull igen! :)
 
Mikael_L
Ja, vill ni bo kvar på den tomten så tror jag också att nybygge är det allra bästa.

Ett hus i måttet 7,3x10,9 meter verkar dessutom mycket bättre än det från Caboden du funderade på! (är det innermått förresten?)
För då har du ett betydligt mer värdefullt hus när allt är klart.

Plussa på 30-60 tusen för fönster + dörrar till din kalkyl.

Jag har varit på väg att skriva och fråga vilken grund det är på det befintliga huset, om det är plitgrund skulle det eventuellt varit möjligt att flytta det "tillfälligt, 1-2 år". För att sen kunna bygga nytt på samma plats.
(ev en liten möjlighet till att bara söka bygglov för tillbyggnad, fast den ändå blir en helt ny).

Om jag själv satt i din sits så skulle jag börja och bygga ett nytt hus och dessutom göra det riktigt från början, dvs inte för litet, inte för dåligt isolerat osv.

Sen skulle byggtiden pga det ekonomiska få bli längre.
Problemet är hur ni ska bo under tiden, det måste lösas med att bygga på annan plats eller som jag nu skrev eller med husvagn/byggbod el likn.

Så fort huset var tätt skulle jag börja leta efter begagnade byggvaror, t.ex. kompletta 10-15 år gamla kök med vitvaror och allt annonseras regelbundet ut på blocket för ca 10.000:-. Sen får man byta vitvaror lite senare i livet när allt annat är klart.
Taktegel, innerdörrar, badrumsinredning, panna/vv-beredare, panel och ev fönster är andra saker där man kan spara många sköna tusenlappar om man letar bland annonser + har lite tid att vänta till det dyker upp rätt saker.

Så skulle jag gjort.
Att sälja och köpa något annat är också en möjlighet, men även om du skulle få detta sålt för 40% mer än du betalt, så lär ju det huset du sen köper också ha gått upp ca 40% om du inte väljer ngt mindre attraktivt område.
 
Mikael_L skrev:
Ja, vill ni bo kvar på den tomten så tror jag också att nybygge är det allra bästa.

Ett hus i måttet 7,3x10,9 meter verkar dessutom mycket bättre än det från Caboden du funderade på! (är det innermått förresten?)
För då har du ett betydligt mer värdefullt hus när allt är klart.

Plussa på 30-60 tusen för fönster + dörrar till din kalkyl.

Jag har varit på väg att skriva och fråga vilken grund det är på det befintliga huset, om det är plitgrund skulle det eventuellt varit möjligt att flytta det "tillfälligt, 1-2 år". För att sen kunna bygga nytt på samma plats.
(ev en liten möjlighet till att bara söka bygglov för tillbyggnad, fast den ändå blir en helt ny).

Om jag själv satt i din sits så skulle jag börja och bygga ett nytt hus och dessutom göra det riktigt från början, dvs inte för litet, inte för dåligt isolerat osv.

Sen skulle byggtiden pga det ekonomiska få bli längre.
Problemet är hur ni ska bo under tiden, det måste lösas med att bygga på annan plats eller som jag nu skrev eller med husvagn/byggbod el likn.

Så fort huset var tätt skulle jag börja leta efter begagnade byggvaror, t.ex. kompletta 10-15 år gamla kök med vitvaror och allt annonseras regelbundet ut på blocket för ca 10.000:-. Sen får man byta vitvaror lite senare i livet när allt annat är klart.
Taktegel, innerdörrar, badrumsinredning, panna/vv-beredare, panel och ev fönster är andra saker där man kan spara många sköna tusenlappar om man letar bland annonser + har lite tid att vänta till det dyker upp rätt saker.

Så skulle jag gjort.
Att sälja och köpa något annat är också en möjlighet, men även om du skulle få detta sålt för 40% mer än du betalt, så lär ju det huset du sen köper också ha gått upp ca 40% om du inte väljer ngt mindre attraktivt område.
Jo, men då är ju tanken att vi bor i huset så länge det går och bygger det nya bredvid. Blocket var ett bra tips, nu ska jag bara hitta någon som vet någon om husgrund så att jag kan få ett hum om vart det kan landa.

Och vänta på attt banken ringer upp...
 
Mikael_L
Som exempel kan jag ge dessa två kök, annonser från blocket.
Vitt kök, minst 7 överskåp, minst 5 underskåp, Kyl/Frys/Diskmaskin/Micro allt för 10000:-

Kök

eller
Ett ganska exlusivt kök i körsbär (vem som nu vill ha det :) ) med keramikhäll och rostfri kyl/frys med iskubstillverknibng osv, för 15000:-

Exklusivt kök 1995

(jag beskriver annonserna lite, då dom kommer att vara borta i framtiden)
 
Mikael_L
swecul skrev:
Jo, men då är ju tanken att vi bor i huset så länge det går och bygger det nya bredvid.
Det allra enklaste är om du kan bygga nytt bredvid det gamla, och låta det projektet ta den tid det måste. Annars måste ni själva bo bredvid ett "tag".

Bor ni kvar i det gamla huset får du montera en eller två fläktar (vad heter dom nu) genom väggen på lämpliga ställen (badrum). Som garanterar lite lagom undertryck i huset, så möglet hålls i schack så länge.


Så här ser en grovkalkyl jag gjort på en 100 kvm grund (platta på mark med golvärme), inget arbete är medräknat, men jag har tänkt mig att försöka "hyra in" någon med gjutningserfarenhet samt ett par kompisar en dag. kanske för 5-8000 + en låda bärs :) . Lite maskintimmar blir det också, säg 10-20 tusen.

Material
fiberduk 2 730,00 kr
makadam 9 000,00 kr
dränering 3 228,00 kr
finlager 800,00 kr
kantelement 8 959,00 kr
hörnkantelement 1 696,00 kr
Isolerskiva 1 295,00 kr
Isolerskiva 17 820,00 kr
Plastfolie 884,00 kr
armeringsnät 6 732,00 kr
armeringsjärn 2 700,00 kr
distanser 800,00 kr
golvvärmerör 17 000,00 kr
avloppsrör 471,00 kr
vattenrör
betong 21 600,00 kr

Totalt 95 715,00 kr
 
Mikael_L skrev:
Det allra enklaste är om du kan bygga nytt bredvid det gamla, och låta det projektet ta den tid det måste. Annars måste ni själva bo bredvid ett "tag".

Bor ni kvar i det gamla huset får du montera en eller två fläktar (vad heter dom nu) genom väggen på lämpliga ställen (badrum). Som garanterar lite lagom undertryck i huset, så möglet hålls i schack så länge.


Så här ser en grovkalkyl jag gjort på en 100 kvm grund (platta på mark med golvärme), inget arbete är medräknat, men jag har tänkt mig att försöka "hyra in" någon med gjutningserfarenhet samt ett par kompisar en dag. kanske för 5-8000 + en låda bärs :) . Lite maskintimmar blir det också, säg 10-20 tusen.

Material
fiberduk 2 730,00 kr
makadam 9 000,00 kr
dränering 3 228,00 kr
finlager 800,00 kr
kantelement 8 959,00 kr
hörnkantelement 1 696,00 kr
Isolerskiva 1 295,00 kr
Isolerskiva 17 820,00 kr
Plastfolie 884,00 kr
armeringsnät 6 732,00 kr
armeringsjärn 2 700,00 kr
distanser 800,00 kr
golvvärmerör 17 000,00 kr
avloppsrör 471,00 kr
vattenrör
betong 21 600,00 kr

Totalt 95 715,00 kr

Ok, schysst!
Men vi ska nog köra på plintar istället, markens beskaffenhet gör att det troligtvis blir lämpligare, plus att gärna ser att möjligheten finns att krypa in under huset och fixa rör etc i framtiden...

Dock så vet jag inte om jag ska köra med plint+balk eller enbart plintar...
 
jaha, då har man vart å pratat med banken... kul...
Får inte öka på lånet eftersom vi har för små inkomster, bankkvinnan tyckte inte
att vi skulle sälja heller då hur vi än vrider och vänder på det inte kan få lägre månadskostnad än vi har idag...

Så bygga nytt... tokbilligt visserligen...var för dyrt för oss... :(

Vad fan gör vi nu?!??? :( :( :(
 
Hemmakatten
Gå till en annan bank kanske? Alla banker har inte samma syn på saker och ting. Men allmänt sett är nog banker lite mer försiktiga i sin bedömning om man bygger själv istället för att köra på nyckelfärdig totalentreprenad.
 
Det verkar "gå troll" i ditt projekt.

Var inte sur på banken som inte vill gå med i projektet. De vet oftast, inte alltid, vad som faktiskt funkar att göra eller inte.

Det är INTE kul att om något år få problem för att man tagit sig vatten över huvudet och inte klarar av situationen.

Pudelns kärna ( kan man säga så till en hundägare) verkar vara er situation med för låga arbetsinkomster för framförallt din fru / sambo om jag förstått det rätt. Detta i sin tur beror på att ni lägger mycket tid / pengar på era hundar...var de fem stycken?

Jag tillhör kategorin som inte har djur förutom någon silverfisk och spindel i källarn ibland och jag kanske inte är rätt man att säga att ni borde göra er av med 4 hundar?
Men ibland måste man ju ta obekväma beslut för att få det man vill ha. Vi är många som får avstå från dyra hobbies under tiden man fixar med boendet.

Hus det än är så GÅR det ju faktiskt att dra ner på hundengagemanget under några år tills ni byggt klart och kommit i fas med inkomster / utgifter. Sen kan ni skaffa hur många hundar ni vill. Värre vore det om ni hade 5 barn......

Det är säkert en obekväm sanning att ta upp vid matbordet att ni båda måste jobba och offra ert stora intresse under några år framöver. That´s life så länge man inte vinner en massa pengar på bingolotto....

Att kasta sig huvudstupa in i en massa halvmesyrer för jyckarnas skull avråder iaf jag ifrån.

Lycka till!
 
Cheesus skrev:
Jag tillhör kategorin som inte har djur förutom någon silverfisk och spindel i källarn ibland och jag kanske inte är rätt man att säga att ni borde göra er av med 4 hundar?
Nej, tror inte det går att förklara annat än att dem verkligen är som våra "barn".
Dvs inget man gör sig av med.

VI har ju förutsättningarna klara det gäller bara att hitta ett sätt att tackla situationen på ett bra sätt.

Det enda alternativet som jag ser nu är väl att renovera skiten i alla fall.
Visst, det kommer bli dyrare, det kommer ta lång tid, men gör man det ordentligt och smart så behöver det ju inte bli sämre än ett nytt, husmässigt sett, ekonomiskt på sikt ja...

I sådant fall blir det att byta hela taket, sedan bryta upp golv och väggar och göra om ytterfasaden , stärka grunden osv...

När/om allt blir klart så kommer jag väl ha lagt ut pengar motsvarande ett nyckelfärdigt hus men det kan jag ta.

Vet allvarligt talat inte hur många fler motgångar jag klarar nu,
och den enda lösningen jag ser är just nu att renovera.

Så, är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt renoverar om detta
nuvarande "hus" så för ni gärna komma med det!
 
Jag tycker att du nu har bestämt dig för hur du ska göra, dvs bo kvar och renovera.
Gör en budget/kostnadskalkyl för hur mycket det får kosta varje månad så att du ser vilka pengar du kan använda. Prioritera sedan vad som måste göras och i vilken ordning det ska göras samt vad som kan vänta, dvs du lägger det som kan vänta åt sidan (om du kan, bry dig inte om det). Planera så att det du prioriterar kan slutföras, det kan vara bättre att vänta 2-3 månader innan man börjar så att man har pengar till genomförandet.
Du kommer att få det jättejobbigt om du hela tiden börjar att räkna upp allt som måste göras, se din tidigare notering "I sådant fall blir det att byta hela taket, sedan bryta upp golv och väggar och göra om ytterfasaden , stärka grunden osv..".
Ta en sak i taget, genomför det steg för steg och undvik att påbörja för mycket samtidigt. Ibland tar kraft och orken slut och då är det skönt att under den perioden inte behöva i en enda stor byggarbetsplats.
(och jag vet, det är lätt det är att sitta vid sidan av och ge förnuftiga råd) :)
Tänk på att när du bedömmer hur långt tid olika saker tar att genomföra, så multiplicerar du din uppskattade tidsåtgång med 2 till 3 gånger så slipper du ytterligare ett stressmoment.
Jag själv gör alltid listor på vad som ska göras även smådetaljer för det känns skönt att kunna stryka det man är klar med. Detta är speciellt viktigt i slutet av olika renoveringar då alla lister och smådetaljer ska på plats annars är risken att det aldrig blir gjort.
Lycka till med planeringen nu utifrån vad som bara måste göras och vad ni själva anser vara viktigt. Och ett gammalt hus blir aldrig färdigt.
 
Din fru har varit arbetslös under ett år, men nog har ni haft hundar längre än så?
Hur klarade ni det förut.
Kan faktiskt inte tycka synd om någon som väljer att gå på A-kassa alt soc för att de har valt att leva ett liv med hobbies som inte går ihop med att arbeta. Skattepengar ska inte gå till det.
Ledsen om jag låter hård men jag blir lite trött på folk som gnäller över att de har de krångligt när de väljer att vara i den situationen själva.
Skaffa jobb så får ni lån och kan bygga hus.
 
cian skrev:
Din fru har varit arbetslös under ett år, men nog har ni haft hundar längre än så?
Hur klarade ni det förut.
Kan faktiskt inte tycka synd om någon som väljer att gå på A-kassa alt soc för att de har valt att leva ett liv med hobbies som inte går ihop med att arbeta. Skattepengar ska inte gå till det.
Ledsen om jag låter hård men jag blir lite trött på folk som gnäller över att de har de krångligt när de väljer att vara i den situationen själva.
Skaffa jobb så får ni lån och kan bygga hus.
Vilken tur att detta inte är ett familjeforum då, utan ett byggarforum, så att såna här inlägg inte dominerar.

Läs AndersS inlägg ett par gånger och veva scenariona ett par gånger i skallen.- När det planeras så är det givetvis bra att tänka på årstiderna. Snickra inne kan du göra mot hösten... Och det ser ju ut som om du kan köra taket / kanske lite vägg nu i sommar.

Det viktiga är att du dessutom tänker på var pengar finns att "tjäna" (om man nu kan tjäna på att renovera). Taket kommer du ju göra omgående eftersom det äter upp värdet på kåken. Då är det värt att peta in isolering så att uppvärmningskostnaderna kan minskas lite dvs ge mer ekonomiskt utrymme framöver (isoleringen tjänar du nog in på ett par år). Även väggisolering kanske är på plats att kika på (norrsidan?)

Ge dig inte på att flytta väggar, bygga ut etc. Gör det bara lättare om du ändå håller på vid dessa ställen till den dagen det blir utbyggnadens tur på listan.
 
Jag visste att jag skulle få en känga för inlägget men jag står för att jag tycker så. En optimerad ekonomi borde ha en positiv inverkan på ett bygge.

Nu till något mer konstruktivt. Inte sällan har man sett att folk inte orkat eller haft råd att renovera färdigt. Det är väldigt jobbigt att bo på en byggarbetsplats och det blir nog sämre resultat om man forserar fram bygget. Dessutom så tar det tid om man vill hitta billiga material.
Där tycket jag att en byggbod som man kan bo i under perioder är en bra idè. Och när man inte behöver bo i den kan den faktiskt bli ett proffsigt hunddagis eller trimsalong tex. Kanske en bra födkrok som passar er?
 
cian skrev:
Din fru har varit arbetslös under ett år, men nog har ni haft hundar längre än så?
Hur klarade ni det förut.
Kan faktiskt inte tycka synd om någon som väljer att gå på A-kassa alt soc för att de har valt att leva ett liv med hobbies som inte går ihop med att arbeta. Skattepengar ska inte gå till det.
Ledsen om jag låter hård men jag blir lite trött på folk som gnäller över att de har de krångligt när de väljer att vara i den situationen själva.
Skaffa jobb så får ni lån och kan bygga hus.
Ja, hon hade då ett jobb där hundarna kunde vara med henne på dagarna...
Jag ber inte om att någon ska tycka synd om oss jag ber om råd, och för den sakens skull så har hon varken A-kassa ELLER Soc-bidrag just av den anledningen att hon tycker att det finns dem som behöver det bättre, även fast jag nu verkligen tycker att hon borde söka a-kassa.
För det andra har vi knappast valt denna situation själva!

Vänligen bespara mig råd om jobb och hundar!

----------------------------------------------------------------------------------------------

När det nu blir till å renovera så får det bli taket först och sedan en prio.lista precis som ni säger, funderar dock på hur jag ska göra med taket när det nu måste göras om... Om det går att höja ytterväggarna med ca 40-50 cm och göra nya takstolar med högre vinkel så att man kanske kan utnyttja vinden bättre?
Då blir det ju så klart till att förstärka väggkonstruktion också...

men det kanske ändå är värt att göra det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.