Hej. Går i husbyggetankar.

Kort bakgrund: Jag har en mamma som äger en jordbruksfastighet. På den befintliga jordbruksfastigheten står idag den gamla privatbostaden. Till saken hör dock att det gamla huset är fallfärdigt. Timmerstomme är genomröten samt tidigare ägare har rökt sönder insida. Tanken föddes då att riva det gamla huset och bygga ett nytt 30 meter från det gamla, dels för att jag tänker mig att det handlar om samma pengar samt dels för att det kan gå fortare. Planen nu är ett ladhus, varför vi inte tänker på samma ställe som det gamla är för att det gamla ligger i en backe som ett ladhus inte passar direkt i. Platsen för det potentiella nybygget ligger mao på en åker. Jag och min sambo har ett stort intresse för hus och jag jobbar för övrigt som snickare (dock ej utbildad). Till saken hör också att min svärfar äger ett stort byggföretag. Han kan hjälpa oss med byggritningar samt övrig byråkrati. Jag har även en morbror som är grävmaskinist och vi har tillgång till egen grävmaskin på gården. Tanken är att svärfars företag skall resa stommen på huset och få det tätt utvändigt och jag och min sambo skall färdigställa invändigt. Vidare hjälper min morbror till med markarbeten samt platta på mark. Omgivande mark tillhör gården samt är utanför detaljplan. Tanken är att vi skall ta över jordbruksfastigheten.

Nu till mina frågor:

1. Är det helt oproblematiskt att riva det gamla huset och ersätta det med ett nytt som inte är på samma ställe? (Tänker att det kan vara problematiskt just för att det nya huset kommer tillhöra jordbruksfastigheten och inte avstyckas)

2. Kan man använda sig av det gamla husets ”elnät” och bara förlänga kabeln helt oproblematiskt eller kommer det komma en kostnad för elnätsanslutning?

3. Det gamla huset har en grävd brunn från 2000. Är det smartast att rengöra och dra råvattenledningen till det nya huset eller vill man gräva ny brunn.

4. Kan det vara lämpligast att stycka av en ny tomt där det nya huset skall stå?

5. Kan en budget på 2 miljoner hålla? (Beror ju såklart på vilket standard man vill ha) Huset är tänkt att vara runt 130 kvm. Tänker att man kan komma undan en hel del med kostnader tack vare tillgång till grävare och morbror, svärfar samt ”enkelheten” i att bygga på en åker.

6. Vi har tänkt jordvärme. Ungefärlig kostnad för detta? Kan man göra mycket av grävjobbet själv?

Mvh

Olle
 
1: Problemet är att ni vill bygga på åkermark, det brukar inte vara populärt. Med all rätt, vi har redan idag för låg produktion av mat i det här landet, och att då ödsla bort jordbruksmark för att bygga en bostad är ingen bra idé. Skogsmark har vi däremot gott om, så där brukar det vara lättare att få bygglov.
Har ni ingen lämplig skogsplätt?
Ni vill inte bygga där det gamla huset står oavsett? Det hade ju varit både enklast och billigast på flera sätt.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
1: Problemet är att ni vill bygga på åkermark, det brukar inte vara populärt. Med all rätt, vi har redan idag för låg produktion av mat i det här landet, och att då ödsla bort jordbruksmark för att bygga en bostad är ingen bra idé. Skogsmark har vi däremot gott om, så där brukar det vara lättare att få bygglov.
Har ni ingen lämplig skogsplätt?
Ni vill inte bygga där det gamla huset står oavsett? Det hade ju varit både enklast och billigast på flera sätt.
Förstår din tanke. Håller med. Dock så är vi inne på just ladhus vilket lämpar sig på platt mark. Till saken hör dock att själva ”tomten” inte kommer ligga på åkern utan på ”gården” där jorden inte brukas. Det man kommer ta av åker vid ett eventuellt nytt hus är själva husytan, ca 130. Anledningen till att inte ta en skogsplätt är de merkostnader det kan få i form av markarbeten och väg samt om man kan utnyttja det gamla husets elnät samt brunn.
 
Ni ska alltså bygga på gårdsplanen? Finns det någon ladugård eller liknande i närheten där det finns framdraget el och vatten?
 
Tomten blir på gårdsplan och själva huset på åkern. Nej ingen ladugård, riven sedan många år tillbaka. Dock så har ju det gamla huset el och vatten.
 
2. Det är inga större problem att nyttja befintlig elnätsanslutning. Vissa kostnader tillkommer ju för förlängning av serviskabel och flytt av elmätare (Om ni inte redan har mätaren i någon annan byggnad)

Dock kan det sätta käppar i hjulen om ni samtidigt går vidare med punkt nr 4 och styckar av. Då hamnar nya huset på egen fastighet och ska då också ha egen elnätsanslutning och då tillkommer det en anslutningsavgift.
Någon särskild anledning att ni funderar på stycka av? Är ni flera familjer som ska dela på fastigheten?
 
Hej. Okej tack för svar. Nej, vill helst inte stycka av utan vill att det nya huset skall tillhöra jordbruksfastigheten. Tänkte mest om det är juridisk/byråkratiskt mer komplicerat att bygga nytt på jordbruksfastigheten. Men borde ju vara tvärtom.
 
Kolla markförhållandena, förr placerade man gärna huset där marken var högre och torrare, åkern kan vara lera som kräver en helt annan grundläggning. Det är inte alls säkert att det är enkelt att bygga bara för att det är platt.
 
  • Gilla
jlind74 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.