Har man mobilen med sig har man å andra sidan förmodligen mobilt bank-id, vilket duger för att signera avtal, men inte för att styrka sin identitet i det fysiska rummet... Så nog haltar det här med legitimationskrav lite. Men det reder sig väl på några års sikt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har man mobilen med sig har man å andra sidan förmodligen mobilt bank-id, vilket duger för att signera avtal, men inte för att styrka sin identitet i det fysiska rummet... Så nog haltar det här med legitimationskrav lite. Men det reder sig väl på några års sikt.
Sant, det svaga med bank-id är väl dock att jag kanske känner till min kompis signeringskod.

Men jag måste både sno hans mobil, kunna hans personnummer, kunna hans kod. Dessutom utan att han misstycker och spärrar det.

Tror dock som du att man löser det snart, typ med fingeravtrycks-/irisscanner. Biometriska data följer ju personen och är ju egentligen säkrare än ett plastkort som kan byta händer.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har man mobilen med sig har man å andra sidan förmodligen mobilt bank-id, vilket duger för att signera avtal, men inte för att styrka sin identitet i det fysiska rummet... Så nog haltar det här med legitimationskrav lite. Men det reder sig väl på några års sikt.
Har dykt upp någon som heter Freja eid där man tydligen ska kunna identifiera sig. Men jag har inte testat
 
Intressant. Jag har förvisso svårt att se att det blir enklare med ytterligare en id-app, men om det är bank-id eller något annat som blir förhärskande över tid är förstås mindre viktigt – men en id-app som både kan användas digitalt och läsas av lokalt måste ju vara målet.
 
harry73
paket utlämning ska funka med mobilt bankid.
Vi har också en obemannad butik i närheten, där man öppnar dörren med bankid.

Att man inte kan använda kopia/bild på id för saker där man ska identifiera sig är självklart. Men tanke med bild i mobil är att ha en back up som gör det enklare för polisen att fastställa min identitet ifall jag glömde id-handlingar hemma. Det är inte helt samma sak, men inte heller något som jag behövt testa på riktigt än.
 
A Alexn72 skrev:
Har dykt upp någon som heter Freja eid där man tydligen ska kunna identifiera sig. Men jag har inte testat
Jag kollade upp det och la upp ett konto. Verkar bra sätt att alltid ha leg med sig i mobilen.
 
lagom OT men för x antal år sen så borde jag ha förnyat mitt körkort men tog aldrig riktigt tag i det.
Så nåt år efter att mitt körkort gått ut blev jag stoppad och en måttligt road konstapel påpekade att mitt körkort var ogiltigt och att jag borde förnya det.
När jag blev stoppad ett halvår senare så måste det ha stått nån kommentar nånstans om jag redan blivit påmind så den konstapel tog mitt körkort och sa att jag MÅSTE förnya mitt körkort omedelbums.
Då blev jag ju så illa tvungen att ta tag i det.
Men ca 10 år senare när jag skulle förnya mitt pass så påpekade personalen där att mitt körkort hade gått ut igen och jag hade inte fått en påminnelse om att det borde förnyas.
Jag blev lite sur och ringde trafikverket och frågade varför dom inte skickat nån påminnelse att mitt körkort var på väg att gå ut och fick till svar att eftersom jag inte bodde kvar i Sverige så skickar dom inte ut nån påminnelse.
Det var ju dock en nyhet både för mig, min arbetsgivare och skattemyndigheten att jag tydligen lämnat landet så jag lyckades övertyga trafikverket om att jag faktiskt inte hade flyttat utomlands.
Sen har jag väl bytt körkort efter det två gånger nästan utan problem.
Senast så klagade dom på att bilden som jag tog var för gammal, jag gissar mig till att dom tyckte jag såg för ung ut på bilden jag tog en vecka innan eller nåt så jag var tvungen att åka in och betala extra för att ta en bild och fylla i allt på deras kontor.
 
harry73
Jag hade ett körkort från ett annat EU land som gick ut medan jag bodde i Sverige. Körkortet var i princip en vattentålig papperslapp och såg därmed inte ut som ett svensk körkort.
Jag blivit stoppat några gånger med ogiltig körkort, men antingen kunde poliserna inte hitta giltighetsdatumet på papperslappen eller så tyckte de att det blev för mycket administration ifall de skulle påpeka att körkortet var ogiltigt. det skapade i alla fall aldrig några problem (tack och lov)
Nu har jag svensk körkort, så jag behöver inte stressa när jag blir stoppat (av den anledning i alla fall)

Men när man byter utländsk körkort, får man under tiden man utreder bytet (kan ta några månader) köra rund med papperskopia på gamla kortet + ansökningsbekräftelse för körkortsbytet. Och resonemanget är då att man har körkortet ,ed tillhörande tillstånd att framföra fordon, även om man inte har det fysiska kortet.
Jag tror att det finns grader i helvetet och att inte ha med körkortet eller köra rund med gammalt körkort tillhör den lägre granden av helvetet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Det finns inget krav på att körkortet ska finnas med vid färd men däremot ska SiS-märkt identitetshandling eller motsvarande
Var har du fått det ifrån?
Du skall medföra ditt körkort och kunna visa upp det på begäran av tex polis.
SIS-märkt id kan ju underlätta vid fastställandet av identiteten, men ersätter inte kravet på att medföra körkortet.
Precis som flera andra skrivit kan man få böter om man inte kan uppvisa det och identiteten kan fastställas snabbt.
Idag går det oftast snabbt för polisen att på plats kunna kontrollera identiteten på folk med hjälp av mobiltelefonen, men körkortet skall ändå vara med.
 
K knipo skrev:
Var har du fått det ifrån?
Du skall medföra ditt körkort och kunna visa upp det på begäran av tex polis.
SIS-märkt id kan ju underlätta vid fastställandet av identiteten, men ersätter inte kravet på att medföra körkortet.
Precis som flera andra skrivit kan man få böter om man inte kan uppvisa det och identiteten kan fastställas snabbt.
Idag går det oftast snabbt för polisen att på plats kunna kontrollera identiteten på folk med hjälp av mobiltelefonen, men körkortet skall ändå vara med.
nja
Måste jag ha med körkortet när jag kör bil? - Trafik och körkort - Lawline
 
S Sir Duke skrev:
Det hade ju inte varit brottsligt att berätta sanningen och hjälpa henne göra rätt. Alltså säga att hon inte får köra utan körkort, att det vore olovlig körning, och det är ett brott.
Frågan var ju inte det, utan vad som händer om hon kör utan ett giltigt körkort i handen och blir stoppad av polisen.
 
K knipo skrev:
Idag går det oftast snabbt för polisen att på plats kunna kontrollera identiteten på folk med hjälp av mobiltelefonen, men körkortet skall ändå vara med.
Sånt här gör mig tokig, inte att du skriver det alltså, utan sakernas tillstånd. Bara för att vi kommer från en analog värld där var och en i tid och otid behövde visa upp bevis för det ena eller andra behöver vi inte acceptera att det fortsätter vara så.

Estland är i sammanhanget ett föregångsland där det till och med är förbjudet för en myndighet att begära in en uppgift som den eller någon annan myndighet redan har. I Sverige ägnade vi istället decennier åt att oroa oss för samkörning av register så att vi först nu börjar närma oss dem som började bygga från scratch när de kastade av sig det sovjetiska oket.

Vi är strax efter Namibia i frågan. ;)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/X-Road
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P
S Sir Duke skrev:
Sant, det svaga med bank-id är väl dock att jag kanske känner till min kompis signeringskod.

Men jag måste både sno hans mobil, kunna hans personnummer, kunna hans kod. Dessutom utan att han misstycker och spärrar det.

Tror dock som du att man löser det snart, typ med fingeravtrycks-/irisscanner. Biometriska data följer ju personen och är ju egentligen säkrare än ett plastkort som kan byta händer.
Tummen kan väl någon stjäla och ta med sig?
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressant. Jag har förvisso svårt att se att det blir enklare med ytterligare en id-app, men om det är bank-id eller något annat som blir förhärskande över tid är förstås mindre viktigt – men en id-app som både kan användas digitalt och läsas av lokalt måste ju vara målet.
Just polisen har väl uppkopplade bilar så det borde vara en smal sak att för dem att installera programvara för att verifiera ett mobilt bankid.
 
Ja, och det är som sagt inte ens straffbart att inte ha med sig körkort så länge man kan identifiera sig, men grundpresumtionen är fortfarande att man ska ha körkortet med sig, inte att man har rätt att köra fordonet och kan legitimera sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.