A atomlab skrev:
Inga problem.
Vi gjorde vår uppfart helt i betong och gjorde hela uppfarten i sektioner med 10cm mellanrum. På så sätt blir det inga sprickbildningar och allt vatten rinner undan. En annan fördel är att den tar upp värme från marken så på vintern och man skottade behövde solen bara ett par timmar på sig att göra den helt fri från snö.
Gjorde ni detta själva eller genom en firma? Hur ser det ut idag?
 
  • Gilla
Adambacke
  • Laddar…
Strongphalt borde vara ett bra alternativ. Assfalt och betong i samma.
 
Hej,

jag kommer satsa på att gjuta uppfart till garaget, gångväg till dörren från vägen, sidoparkering vid huset, detta med naturstensmönster, detta i Nacka. Återkommer med uppdatering!
 
  • Gilla
Freerole och 3 till
  • Laddar…
Nickey Nickey skrev:
Hej,

jag kommer satsa på att gjuta uppfart till garaget, gångväg till dörren från vägen, sidoparkering vid huset, detta med naturstensmönster, detta i Nacka. Återkommer med uppdatering!
Hur gick det?
 
T
Borde det inte bli problem med att den antingen har en grov yta som är omöjlig att hålla ren från mossa och skit eller för len yta som blir isbana på vintern?
 
T Thörre skrev:
Borde det inte bli problem med att den antingen har en grov yta som är omöjlig att hålla ren från mossa och skit eller för len yta som blir isbana på vintern?
Jag tänkte stoppa ner värme i min. Räcker med 4 grader för att hålla det isfritt, och med tanke på att vintern där jag bor varar i max 2 månader är det ingen större kostnad.
 
T Thörre skrev:
omöjlig att hålla ren från mossa
Grov betong är ju lätt att hålla rent med högtryckstvätten. Slät betong måste vara en rysare på vintern.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
J jim_b skrev:
Jag tänkte stoppa ner värme i min. Räcker med 4 grader för att hålla det isfritt
Hur stor yta ska du ha, inte helt gratis att värma och vad ska du värma med. Snö och is ångar inte bort utan rinner bort, var hamnar det, kan bli problem med en häftig isvalk på något ställe där ingen värme finns. Så det är inte helt enkelt med uppvärmda uteplatser kontra parkeringsplats
 
J jonaserik skrev:
Hur stor yta ska du ha, inte helt gratis att värma och vad ska du värma med. Snö och is ångar inte bort utan rinner bort, var hamnar det, kan bli problem med en häftig isvalk på något ställe där ingen värme finns. Så det är inte helt enkelt med uppvärmda uteplatser kontra parkeringsplats
Ytan är ca: 25 kvm.

Har inte bestämt än, men troligtvis el-baserat alternativt luft-vatten (funderar på om jag kan använda pumpen vi har till poolen).

Kommer sitta ett galler-dike mellan plattan och kommunens mark som leder vattnet till dagvattnet.
 
Du behöver minst 100 Watt per m2 , blir 2,5 Kw/h för att töa det. och glycol /växlare ( frysrisk ) sen att ha värme på 24/7 kostar skjortan. Det tar ca 6 timmar att börja från början med att tina om det inte är konstant på..Det med en ränna Tja du måste även där ha värme av högre art för att få bort vatten.Din VP kommer nog inte att kunna försörja hus och uppfart samtidigt , för klen troligtvis. Att använda en pool-VP går nog inget bra då den inte är för minusgrader. Lite att tänka på blir det.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
...men inte har man värmen på 24x7 utan bara för att smälta vid nederbörd och sedan är den avstängd? Annars måste det som sagt bli löjligt dyrt.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Ja du kostar skjortan att ha 24/7 , och därav jag skrev att det tar lång tid att värma på för vissa tillfällen. Klart lite beror på hur djupt den ligger i betongen, men för grunt så blir betongen randig. Bär ligga ca min 7-8 cm ner för att inte behöva lägga så tätt med slingorna. En del lägger bara slingor på 1 meters bredd , bara för hjulen, då blir det isgata utanför sektionen.
 
Det borde vara viktigt att ha isolering under betongen också.
 
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
J jim_b skrev:
Hur gick det?
Hej!
Tyvärr inte kommit så långt, som det ser ut är det nästa vår som gäller...!
 
Nickey Nickey skrev:
Hej!
Tyvärr inte kommit så långt, som det ser ut är det nästa vår som gäller...!
J jim_b skrev:
Ytan är ca: 25 kvm.

Har inte bestämt än,
Jag har ca:30m²(med värmekablar 15m² halva bredden) gångväg i sluttning.
Gjutit in skiffer plattor och värmekablar i ett svep på dålig betongplatta. Ingen isolering under. Jag brassar på med 3500w i 4-5h dagtid när det blivit skridskobana, 3-4 ggr/vinter. Men när det är minus och snö skottar jag bara å sandar.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.