Hej!

Jag håller på att bygga en TV-hiss där TVn ska sänkas ner från vinden genom innertaket till vardagsrummet. Jag har köpt en vinsch som ska klara 200kg och själva "lådan" TVn kommer att vara monterad på kommer att väga lite drygt 50kg totalt (inklusive byggmaterial, TV och centerhögtalare).

Vinschen har som standard ett fäste för rör med diametern 50mm som jag hoppas kunna använda. Planen är att montera en stolpe på varje underram på takstolarna som röret får hänga i. Spännvidden för röret blir då ca 180cm och då kommer jag till min fråga om vilken typ av rör som skulle klara vikten på drygt 50kg med 180cm mellan upplagen? Röret ska alltså monteras horisontellt.

Jag har sedan tidigare ett gammalt maströr med rätt diameter men jag kan inte hitta några uppgifter om hållfastheten och vill inte chansa. Skulle tacksamt ta emot era synpunkter på lämpligt rör där jag inte behöver vara orolig för att röret går av och att TVn ramlar ner från vinden :rolleyes:

Lasse
 
Redigerat:
Jag skulle gissa att "vanliga" stålrör med 2 mm godstjocklek klarar 50 kg, men det är en gissning... Jag tror inte att du behöver oroa dig för att röret går av, det böjer sig först, och sitter det fast i ändarna ramlar det inte ner...
 
  • Gilla
ByggareBob_10 och 1 till
  • Laddar…
Det som möjligen händer är att det sviktar och TV'n gungar, men om du sätter ett par diagonala stag från mitten av röret till punkter så högt upp som möjligt borde det bli tillräckligt stabilt.
 
  • Gilla
ByggareBob_10 och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar! Diagonala stag ska absolut gå att få till, kom också på att jag skulle kunna lägga en väl tilltagen regel mellan upplagen och sedan montera ett kortare rör på regeln istället för att fäst vinschen i.

Lasse
 
som jag tolkar din beskrivning så är det lugnt, tror du utan att blinka kan ställa dig på röret om du vill utan att det ger vika
 
  • Gilla
LasseR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.