Vi har en Ebeco golvvärme, ca 13 år gammal.

Termostaten är analog, dvs en plastratt, och det är svårt att hitta en temperatur som är lagom. Se bild.

Går det att byta denna till en digital variant istället? Funkar alla märken eller måste det vara just Ebeco? Kan man tänka sig att det finns en "smarta hem"-kompatibel?

(Jag tänkte kontakta Ebeco också förstås, men de lär ju hänvisa till den dyraste möjliga varianten, och då är det bra att ha lite mer kött på benen :) )
 
  • Analog termostat för golvvärme från Ebeco med vridknapp och temperaturgraderingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Förutom att golvgivaren ofta behöver bytas är det bara att byta.
Men åtminstone den digitala jag har (devi) är också 1-10 när den går på golvgivaren, så jag ser inte direkt något fördel gentemot en "analog" inställning.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Är det rätt installerat så är det genomförbart att byta givaren, men har man otur går det inte att få ner den nya och då blir det inte bra. Jag hade alla dagar i veckan försökt hitta en termostat som kan använda befintlig givare.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Fick även svar från Ebeco, som svarar typ exakt som er. :)

Angående din kommentar Cpalm, så kan jag nånstans inbilla mig att om jag sätter termostaten på t ex 19°, så håller den sig på 19 grader. När jag ställer in den nuvarande på mellan nivå 4 så är det vissa dagar idiotvarm, och andra dagar alldeles för svalt. Den svajar upp och ner helt enkelt, och jag gissar att en digital termostat blir mer precis.
 
Njaaa.. om värmen svajar så kan det bero på att den ex. är inställd på att bara styra golvtemperaturen. Då får du en fast temp. i golvet. Dagar när det är kallt ute räcker inte temperaturen i golvet för att värma rummet. Dagar när det är varmare ute, så når rummet helt upp till golvets temperatur som känns för varmt.

Det brukar gå att ställa in termostaten att reglera rummets temp, och då bara använda golsensorn för att undvika skadligt hög temp. i golvet. Och jag har för mig att många termostater går att ställa in på en mix, där man låter golvet bli lite varmt, även när det inte behövs för att värma rummet. Då undviker man att golvet känns kallt.
 
Den visade termostaten ska kunna hålla en jämn temp. även om den bara har en ratt för temp.inställning.
Du skriver att ni har haft grejorna i 13 år, har det tidigare fungerat men nu blivit sämre eller har det alltid varit ojämnt och kraftigt svängande temp. på golvvärmen?
 
E etompau skrev:
Den visade termostaten ska kunna hålla en jämn temp. även om den bara har en ratt för temp.inställning.
Du skriver att ni har haft grejorna i 13 år, har det tidigare fungerat men nu blivit sämre eller har det alltid varit ojämnt och kraftigt svängande temp. på golvvärmen?
Vi köpte huset för ett år sen, så den enda erfarenheten vi har är att det är ojämnt...
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Vi köpte huset för ett år sen, så den enda erfarenheten vi har är att det är ojämnt...
OK. Om det sitter det någon indikeringslampa på termostaten som visar när den släpper på spänning till golvvärmen så kan du hålla ett öga på hur den beter sig. Även testa att den slår till/från när temp.ratten ändras.
Det är inte helt ovanligt att golvvärmetermostater lämnar in efter x antal års drift.
 
C
H hempularen skrev:
Njaaa.. om värmen svajar så kan det bero på att den ex. är inställd på att bara styra golvtemperaturen. Då får du en fast temp. i golvet. Dagar när det är kallt ute räcker inte temperaturen i golvet för att värma rummet. Dagar när det är varmare ute, så når rummet helt upp till golvets temperatur som känns för varmt.
Bra poäng där, fast jag tänkte tvärtom.
@andreascarlsson : När du skriver att det är svårt att hitta en temperatur som är lagom, menar du golvtemperatur eller rumstemperatur då?
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Bra poäng där, fast jag tänkte tvärtom.
@andreascarlsson : När du skriver att det är svårt att hitta en temperatur som är lagom, menar du golvtemperatur eller rumstemperatur då?
Golvtemperaturen är det som gäller.

Det finns ju en indikator som visar när den värmer och inte, och den *verkar* funka korrekt, men det är omöjligt att avgöra eftersom det är en fördröjning på allt man gör.

Kan givaren bli dålig? Tänker på om man trots allt ska försöka att byta ut den också...
 
C
Kolla först och främst att den verkligen är inställd på att jobba med golvtermostaten.
För om den är inställd på att reglera utifrån rumstemperatur så kan det bli väldigt ojämn temperatur på golvet.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.