Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En snabb fråga, det är inte så att du redan betalt för lägeskontrollen?

När vi byggde attefall för något år sedan så ingick den kostnaden i bygganmälan-kostnaderna. Alltså det ingick någon tusenlapp för att de skulle komma ut och mäta att vi byggt på den plats vi anmält om. Om du inte har lusläst vad ni betalde för då, gör det nu.

Hela meningen med lägeskontrollen är ju att se så att du bygger vad du fått tillstånd för. Man gör det ju gärna innan man gjuter plattan men har man redan byggt är det bara att hoppas på det bästa!
Nix, inte betalt det ännu men jag har tagit in pris från en firma som kan göra jobbet - vill dock inte dra igång det innan jag fått ett vettigt svar på varför från kommunen...
 
Ska förresten tilläggas att vi hade både ett bygglov och ett attefall samtidigt och fick betala lägeskontroll för båda. Dock väntade jag in så båda var klara innan jag ringde ut kommunen så de fick göra två flugor på smällen när de kom ut. Även om man betalt dubbelt så behöver man ju inte slösa bort kommunens tid och pengar, vi får alla betala det i slutändan med skatter och högre avgifter ändå :)

Så jag skulle nog råda dig till att skicka in slutbesked. Godtar de inte det så är det väl bara o betala o se glad ut. Ska rätt vara rätt så måste de ju faktiskt kontrollera att du byggt vad du sagt och då ska de ta betalt för den tjänsten (eftersom deras avgifter ska täcka deras kostnader, inkl. all tid för alla som ringer, maila och tjatar om ditten och datten)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
godeha godeha skrev:
Tack för besked. Jag har läst på en del i plan- och bygglagen och i kommunallagen och det ser ut som att du har rätt i att vi inte kan komma längre om de sätter sig på tvären. Dock har jag en annan lag på min sida, enligt förvaltningslagen så måste de kunna motivera sitt beslut och de har de ännu inte gjort (trots att jag frågat specifikt om orsaken i fem mejl). Har begärt ett möte nu, får se om det fungerar bättre att prata än att mejla...
Förvaltningslagen innebär, som du skriver, att ett beslut ska motiveras så att sökanden förstår dess innebörd (extra viktigt vid avslag). Däremot kan du inte åberopa förvaltningslagen pga dåligt formulerade mejl. Vad får du för svar från kommunen när du frågar?
 
M MetteKson skrev:
Förvaltningslagen innebär, som du skriver, att ett beslut ska motiveras så att sökanden förstår dess innebörd (extra viktigt vid avslag). Däremot kan du inte åberopa förvaltningslagen pga dåligt formulerade mejl. Vad får du för svar från kommunen när du frågar?
Nej, det är inte mejlen utan just beslutet som jag vill att de ska förtydliga. Eller för att vara mer exakt - grunden till beslutet. Mejlen är mina första försök att få klarhet i frågan, men de har inte funkat så bra. Det var därför jag tänkte att ett möte kanske fungerar bättre...
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ska förresten tilläggas att vi hade både ett bygglov och ett attefall samtidigt och fick betala lägeskontroll för båda. Dock väntade jag in så båda var klara innan jag ringde ut kommunen så de fick göra två flugor på smällen när de kom ut. Även om man betalt dubbelt så behöver man ju inte slösa bort kommunens tid och pengar, vi får alla betala det i slutändan med skatter och högre avgifter ändå :)

Så jag skulle nog råda dig till att skicka in slutbesked. Godtar de inte det så är det väl bara o betala o se glad ut. Ska rätt vara rätt så måste de ju faktiskt kontrollera att du byggt vad du sagt och då ska de ta betalt för den tjänsten (eftersom deras avgifter ska täcka deras kostnader, inkl. all tid för alla som ringer, maila och tjatar om ditten och datten)
Jag har skickat in men utan inmätningen. Det godtog de inte. Och orsaken till att jag krånglar är ju just att rätt ska vara rätt. I det här fallet är jag övertygad om att kommunen har fel och att de inte svarar på mina frågor för att de själva vet om det.

Boverket är myndigheten med ansvar för tillämpning av PBL och de skriver så här om lägeskontrollen: "Lägeskontroll behöver, precis som utstakning, inte göras i alla byggprojekt. Det ska bara göras där det verkligen fyller en funktion"
Det jag vill att kommunen ska svara på är vilken funktion det här uppfyller långt ute på landet. Jag skulle kunna flytta huset flera meter utan att det påverkar någon...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
godeha godeha skrev:
Jag måste vänta tills jag får slutbeskedet och det drar ju ut på tiden...
Det var tråkigt, i enklare projekt (inget VA och andra installationer) brukar sökanden få börja använda byggnaden innan slutbesked är utfärdat. Då har du 5 år på dig att begära slutbesked men kan använda byggnaden.
 
godeha godeha skrev:
Jag har skickat in men utan inmätningen. Det godtog de inte. Och orsaken till att jag krånglar är ju just att rätt ska vara rätt. I det här fallet är jag övertygad om att kommunen har fel och att de inte svarar på mina frågor för att de själva vet om det.

Boverket är myndigheten med ansvar för tillämpning av PBL och de skriver så här om lägeskontrollen: "Lägeskontroll behöver, precis som utstakning, inte göras i alla byggprojekt. Det ska bara göras där det verkligen fyller en funktion"
Det jag vill att kommunen ska svara på är vilken funktion det här uppfyller långt ute på landet. Jag skulle kunna flytta huset flera meter utan att det påverkar någon...
Lägeskontroll är till för att se om nya byggnader följer anmälan/startbeskedet.

Text på skärm som förklarar lägeskontroll inom bygg och anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan inte se att kommunen egentligen har gjort något fel. De får begära in handlingar som de anser behövs som underlag för slutbesked.

Står det lägenhetskontroll i startbeskedet du fått av byggnadsnämnden så måste handläggaren följa beslutet och kräva in detsamma, annars gör hen fel.

Menar du att byggnadsnämnden i just ditt ärende inte skulle begärt en inmätning?
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
godeha godeha skrev:
Hur menar du? Det jag vill är att de ska motivera beslutet - eftersom jag misstänker att de inte alls har någon grund för det... Skulle det visa sig att det är så så får jag ta det därifrån. Hur menar du att de skulle kunna använda PBL?
Om de anser att lägeskontroll krävs för att uppfylla villkoren i bygglovet/bygganmälan, dvs krav enligt PBL så har dom sin fulla rätt att göra det. Räcker till 100% som motivering.

Lägeskontroll är mycket vanligt för att kommunen ska veta att du byggt på rätt plats, dvs enligt bygglov/bygganmälan.

Kostar inget att testa begära slutbevis utan lägeskontrollen.
 
M MetteKson skrev:
Lägeskontroll är till för att se om nya byggnader följer anmälan/startbeskedet.

[bild]
Jag kan inte se att kommunen egentligen har gjort något fel. De får begära in handlingar som de anser behövs som underlag för slutbesked.

Står det lägenhetskontroll i startbeskedet du fått av byggnadsnämnden så måste handläggaren följa beslutet och kräva in detsamma, annars gör hen fel.

Menar du att byggnadsnämnden i just ditt ärende inte skulle begärt en inmätning?
Edit av tidigare text; Det ska inte stå lägenhetskontroll i näst sista stycket, utan lägeskontroll.
 
M MetteKson skrev:
Lägeskontroll är till för att se om nya byggnader följer anmälan/startbeskedet.

[bild]
Jag kan inte se att kommunen egentligen har gjort något fel. De får begära in handlingar som de anser behövs som underlag för slutbesked.

Står det lägenhetskontroll i startbeskedet du fått av byggnadsnämnden så måste handläggaren följa beslutet och kräva in detsamma, annars gör hen fel.

Menar du att byggnadsnämnden i just ditt ärende inte skulle begärt en inmätning?
Du har uppfattat mig rätt, jag anser att byggnadsnämnden inte skulle begära in lägeskontroll i mitt ärende. Men inte bara i mitt fall, utan i alla fall där det inte fyller något syfte - dessutom länkade jag till Boverkets sida där de skriver precis det. Så det är inte direkt något löst tyckande från min sida...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.