U-trappa?

Ni som har u-trappa, hur svårt (eller lätt) är det att få upp ex en säng eller soffa på ovanvåningen?
Behöver man bredda trappan eller klsrar man sig med standardbredden (90 cm?)
 
Vår U-trappa är 110 cm bred, och det är inget direkt nöje att baxa större möbler upp- eller nedför den.

Vår trappa är dock omsluten av väggar, inte trappräcken, så det har kanske viss inverkan.
 
Jättesvårt. Helt hemskt faktiskt. Vi har tre våningar och u-trappa. En bred säng går inte att ta upp. Grannarna tog in sin 140 säng genom ett fönster med en kranbil...

En annan sak som slagit mig är om ambulanspersonalen skulle kunna bära en person på bår ner för vår trappa eller hur det skulle gå.
Jag tänkte inte på att det var så med den typen av trappa när vi köpte...
 
Mycket är en fråga om skicklighet vill jag påstå. Jag har gått bananas på vissa uppgifter men flyttgubbarna löste det galant. Sedan finns naturligtvis gränser - men dom är långt borta.
 
Om ni ska ha U trappa, gör det tillräckligt bred.

Vi har u trappa med vilplan, vilket jag anser är att föredra. Vår är 225cm totalbredd så sängar och liknande är inga större problem. Soffa går också men är trixigare och man får lyfta över räcket.
 
J Jarlsgård skrev:
Om ni ska ha U trappa, gör det tillräckligt bred.

Vi har u trappa med vilplan, vilket jag anser är att föredra. Vår är 225cm totalbredd så sängar och liknande är inga större problem. Soffa går också men är trixigare och man får lyfta över räcket.
då blir varje del 110 cm? Låter brett och bra.
 
Nybyggaren_76 Nybyggaren_76 skrev:
då blir varje del 110 cm? Låter brett och bra.
Ja ungefär, tror de är typ 107 cm :crysmile:
Var spaljé från golv till tak från början men den kapade jag ner så det blev en handledare ist.. Annars hade jag aldrig fått upp soffan :rofl:
 
  • Gilla
Nybyggaren_76
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
En annan sak som slagit mig är om ambulanspersonalen skulle kunna bära en person på bår ner för vår trappa eller hur det skulle gå.
Jag tänkte inte på att det var så med den typen av trappa när vi köpte...
Ambulansbårar kan böjas så att de blir som en stol – fortfarande smidig att bära en framför och en bakom. Såg det när ambulansen hämtade min granne högst upp i huset då jag bodde i lägenhet. (Han kom hem hel och hållen någon dag senare :))
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.