Jag har en källare som ska konverteras från garage till relaxavdelning. Avlopp finns i form av gjutjärnsbrunnar. Dessa tänker jag inte byta då de är i god kondition och allt i golv, underlag och väggar är av betong. Risken för fuktskada bedöms därför som minimal även om något skulle gå sönder.

Jag har tänkte klinkra detta utrymme men brunnarna ligger i en decimeterdjup "grop", vilket innebär att det sluttar ganska kraftigt ned mot dem med början c.a. 3 dm från brunnens centrumpunkt. Detta måste förmodligen spacklas en del innan man kan klinkra där. Det innebär att jag troligen måste montera något för att höja upp brunnen en smula. Vad vill jag använda för något till detta? Det vore ju bra om jag fortfarande kunde komma åt grutjärnsbrunnen för att kunna rensa den etc. Hur fäster jag en sådan annordning i existerande golvbrunn?
 
Om du inte ska göra rummet enligt PER's branschregler (vilket du ju inte gör i och med att du behåller brunnen och att du uppenbarligen inte tänker ha ett tätskikt), så kan du i princip bara spackla upp runtom och låta spackelkanten gå brant ner i brunnen sen ovanpå i liv med klinkersen sätter du en förminskningsring och en slukrist i liv med klinkersen.
 
jon_h skrev:
Om du inte ska göra rummet enligt PER's branschregler (vilket du ju inte gör i och med att du behåller brunnen och att du uppenbarligen inte tänker ha ett tätskikt), så kan du i princip bara spackla upp runtom och låta spackelkanten gå brant ner i brunnen sen ovanpå i liv med klinkersen sätter du en förminskningsring och en slukrist i li
v med klinkersen.
Mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) och den rörkille jag hade tänkt anlita för att byta brunnarna var sammastämmiga på två punkter:

1. Jag ska inte lägga på något tätskikt eftersom det är källare som står direkt på mark annat än möjligen på väggar mot angränsande andra rum i källaren, och då endast om dessa väggar är utsatta för direkt vattenbegjutning. Möjligen ska jag täta ek kvadratmeter kring golvbrunnarna.

2. Jag behöver inte byta brunnarna eftersom jag inte ska sätta nytt tätskikt.

Därför följer jag faktiskt reglerna. Jag funderar iofs på att byta brunnarna ändå eftersom det inte är så snygga men det är en annan sak.

Men tack för svaret.
 
Självklart ska du inte ha ett tätskikt i det rummet, det är jag också helt överens med de andra på.

Du följer säkert försäkringbolagens regler, men du följer inte PER's branschregler. Eftersom det inte är ett rum med tätskikt så gäller inte branschreglerna. Precis som att du inte följer de branschreglerna när du kaklar ovanför diskbänken eller lägger trägolv i vardagsrummet. Alltså, du bryter inte mot branschreglerna, men du följer dem inte, för de är inte är applicerbara. Hänger du med?

Och min poäng var att du kan behålla de gamla brunnarna och göra ett tätskikt en halvmeter runt dem, just för att branschreglerna inte gäller här. Hade det varit ett rum där branschreglerna gällde hade du varit tvungen att byta brunnarna, men inte nu alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.