Hej,
Min fru är gravid och vi ska inom kort flytta till en lägenhet (hyresrätt) som mot vår vilja blir nyrenoverad i form av målade väggar, tak och snickerier. Detta är vanligtvis en uppskattad renovering bland hyresgäster men i vårt fall var det sagt att hyresvärden inte skulle måla om eftersom ett spädbarn kommer bo i lägenheten, som nu alltså kommer vara totalrenoverad. Inte optimalt eller klädsamt av hyresvärden men vi har i allefall möjlighet att vädra ut lägenheten i ca 10 dagar innan vi flyttar in.

Hyresvärden använder vattenbaserade färger som är svanenmärkt, och en är "astma och allergi- certifierad". Detta är såklart jättebra, men...

Min fru har läst en artikel om att vattenbaserad färg kan ändå vara skadligt för barn och det ska enligt forskningen finnas en koppling mellan astma och vattenbaserad färg. Hon vägrar nu flytta in i lägenheten.

Jag söker därför efter ljus och lykta efter någon forskningsrapport/artikel eller person som kan dementera, eller bekräfta, risken och påverkan av vattenbaserad färg hos spädbarn. Finns info från färgtillverkarna men denna informationskälla "biter inte" så att säga.

Någon som har erfarenhet av detta?
Tack på förhand!
 
Det finns en hel del trådar i ämnet redan. Jag vart nyfiken och sökte runt på internet och fann denna artikel från Testfakta som var innehållsrik. Problemet för er är att ni inte själva väljer färg men ni borde kunna få reda på vilket fabrikat och vilken färg de målat med? Förhoppningsvis är det en seriös hyresvärd som köper bra färg men tills ni får reda på vilken färg det är så kan ni bara spekulera - vilket antagligen bara spär på er oro.

https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/vanlig-vaggfarg-fororenar-ditt-hem

Det framgår inte vad exakt ni är oroliga för - men om ni har en generell oro för saker som är skadliga för barnet (jag antar att det är ert första barn, oron brukar avta från barn nr 2 och uppåt :p) så bör ni nog vidga er lite utöver färgen. T.ex. är väl Formaldehyd inte direkt hälsosamt och det finns ju bland annat i kosmetika, kläder m.m... Antagligen i färg också då Formaldehyd är ett konserveringsmedel. Man kan ju också reflektera över hur mycket mikroplaster ni får i er när ni konsumerar läsk eller dylikt.

Om ni vädrar kanske ni släpper in partiklar från trafiken utanför istället - är det mindre skadligt i sammanhanget?

Tyvärr kommer ni aldrig att 100 % komma undan allt ohälsosamt för barnen.

Kan tipsa om avsnittet i Grand Designs med familjen i London (tror jag det var) som byggde ett hyperallergivänligt hus där absolut ingenting de byggde med fick emittera skadliga kemikalier (pga barnens allvarliga allergier).
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
TommyFIN och 21 till
  • Laddar…
Finns det verkligen ingen möjlighet att senarelägga renoveringen? Eller är den redan pågående?
 
I en stad är partiklar från trafiken och andra föroreningar utifrån ett betydligt större problem än eventuella emissioner från en vattenbaserad färg där tillverkaren bevisligen har ansträngt sig för att göra en säker produkt.

Lyft blicken lite och fokusera på vad som kan vara farligt på riktigt.
 
  • Gilla
Skrot-Nisse och 47 till
  • Laddar…
Visst ska man vara försiktig, vi renoverade kök och tapetserade med coloramas tapetlim (för vanlig papperstapet), och jag gick runt och nös flera veckor efteråt. Vet att det var tapetlimmet, för någon månad senare tapetserade vi i farstun och samma sak då.

Nästa gång blir det att blanda eget klister.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
useless useless skrev:
I en stad är partiklar från trafiken och andra föroreningar utifrån ett betydligt större problem än eventuella emissioner från en vattenbaserad färg där tillverkaren bevisligen har ansträngt sig för att göra en säker produkt.

Lyft blicken lite och fokusera på vad som kan vara farligt på riktigt.
Egentligen ville jag svara exakt som du gör, men efter en snabb googling inser jag att ts fru kanske har delvis rätt i sin oro. Och med tanke på att ny målarfärg omöjligt kan vara en så akut åtgärd att det inte kan vänta några månader så anser jag att det vore det mest rimliga. Oavsett om det är skadligt eller ej så är det kanske inte en angenäm doft för en liten nyföding att vistas i dagarna i ända.
Visst finns det 1000 saker som är farligare, men betänk att detta är ts första barn och ts huvudsakliga uppgift i livet framöver är att skydda detta lilla barn, om det så är från målarfärg eller vad det än må vara.
 
  • Gilla
shtob och 7 till
  • Laddar…
J Johaness skrev:
Hej,
Min fru är gravid och vi ska inom kort flytta till en lägenhet (hyresrätt) som mot vår vilja blir nyrenoverad i form av målade väggar, tak och snickerier. Detta är vanligtvis en uppskattad renovering bland hyresgäster men i vårt fall var det sagt att hyresvärden inte skulle måla om eftersom ett spädbarn kommer bo i lägenheten, som nu alltså kommer vara totalrenoverad. Inte optimalt eller klädsamt av hyresvärden men vi har i allefall möjlighet att vädra ut lägenheten i ca 10 dagar innan vi flyttar in.

Hyresvärden använder vattenbaserade färger som är svanenmärkt, och en är "astma och allergi- certifierad". Detta är såklart jättebra, men...

Min fru har läst en artikel om att vattenbaserad färg kan ändå vara skadligt för barn och det ska enligt forskningen finnas en koppling mellan astma och vattenbaserad färg. Hon vägrar nu flytta in i lägenheten.

Jag söker därför efter ljus och lykta efter någon forskningsrapport/artikel eller person som kan dementera, eller bekräfta, risken och påverkan av vattenbaserad färg hos spädbarn. Finns info från färgtillverkarna men denna informationskälla "biter inte" så att säga.

Någon som har erfarenhet av detta?
Tack på förhand!

Vad gäller vädring kan det vara värt att tänka på att lufttemperatur är mycket viktigare än luftombyte för att snabba på tiden som den målade ytan avger väsentliga mängder gaser (eftersom koncentrationen av dessa gaser i luften kommer vara försumbar i förhållande till vad som finns i färgen).

SÅ. Istället för att ställa upp fönster och vädra veckan innan inflytt bör ni dra upp elementen på max och sätta in värmefläkt (fönsterventiler och lägenhetens ventilation på max). Sen sänker ni temperaturen och vädrar ut med korsdrag när ni flyttar in.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
janusz_w och 7 till
  • Laddar…
  • Gilla
Annli_fltmark och 4 till
  • Laddar…
Tror ingen här kommer lyckas hitta en rapport eller undersökning på spädbarn som tillbringat några veckor i början av sitt liv i en nymålad lägenhet.

Det kommer att finnas otroligt mycket man kan fundera över som förälder, är detta nyttigt eller rätt, är det här mer eller mindre farligt ... hela tiden kan man hitta dessa frågor (om man vill).

Mycket viktigt att inse - det är inte att göra allt rätt som är det viktiga i barnens liv.
Man måste ha en sund inställning. Må bra.

Den stress man får till sig genom ett krav att alltid göra rätt - den skapar förmodligen mångdubbelt mer problem och symptom än det man "räddar" genom att faktiskt göra rätt beslut hela tiden.

I det här fallet, kan det absolut vara sunt att vädra ur så mycket färg man kan, men sen när man flyttat in är det bara att gå vidare. Glad för en nymålad lägenhet!

Att som inflyttad oroa sig över färgen skapar förmodligen mer problem än vad färgen någonsin skulle kunna gjort...
 
  • Gilla
  • Älska
henric78 och 15 till
  • Laddar…
R
Nästa gång kommer din fru googla hur mycket gifter barn får i sig när de smakar på olika saker av plast under sitt första år. Sedan kommer hon googla på vad de röda prickarna betyder och sätta hjärtat i halsgropen när hon får otäcka svar från genierna på Familjeliv.se. Sedan kommer hon googla på varför någon annans barn kan prata men inte ert. Sedan kommer hon googla något annat. Och sedan något annat. Välkommen till ditt nya liv!
Ni kommer ha många bekymmer om olika risker men en nyrenoverad lägenhet som vädrats ordentligt efteråt bör inte stå högst på er lista.
 
  • Gilla
  • Älska
fnysis och 36 till
  • Laddar…
skulle färg vara farligt på det viset så borde tidigare generationer vara skadade allihop då med tanke på att de då oftast var allt annat än vattenburna. Proportionerna på sånt här blir ju helt tokigt ibland. Idag ska allting vara riskfritt trots att allting i stort sett är myyyyycket bättre än va det var för 20-30 år sen.
Ingen skulle säkert kunna tänka sig nå risker med att ligga på rygg naken i lingonriset ute i skogen heller men skulle man studera eländet så finns det tungmetaller och gud vet vad även där...........Men det är det ingen som gjort....än. Jag kanske inte skulle sagt nåt........
 
  • Gilla
  • Älska
TobbeWendt och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
För inte så länge sedan, användes lacknafta och andra lösningsmedel i färgen. Det ledde till att några målare fick hjärnskador efter ett helt yrkesliv. Att ert kommande barn skulle få men av lite färgdoft, låter synneligen osannolikt. Mordens oro och rädsla, däremot, är en känd riskfaktor för det såväl ofödda som födda barnet. Så istället för att överbeskydda telningen är det bästa skyddet att få frun lugn. Hur fasen det skall gå till när hela internet är innom räckhåll.

Staffan
 
  • Gilla
TommyFIN och 19 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Nästa gång kommer din fru googla hur mycket gifter barn får i sig när de smakar på olika saker av plast under sitt första år. Sedan kommer hon googla på vad de röda prickarna betyder och sätta hjärtat i halsgropen när hon får otäcka svar från genierna på Familjeliv.se. Sedan kommer hon googla på varför någon annans barn kan prata men inte ert. Sedan kommer hon googla något annat. Och sedan något annat. Välkommen till ditt nya liv!
Ni kommer ha många bekymmer om olika risker men en nyrenoverad lägenhet som vädrats ordentligt efteråt bör inte stå högst på er lista.
Sen kommer det att McDonalds inte är nyttigt, smågodis ... osv....
Självklart är inget av detta bra i längden, men uppfattning är vara smart och tänka enkelt. Det blir speciellt och extra kul med tex godis om det sker sällan.


Ett tips som iofs ligger inom detta med krav, men som också underlättar på sikt - potträna!
Direkt på BB. Sen gör man det man kan, man ser faktiskt på bebben när det är dags. Våra två första gick det bra med. #2-fri efter 4 månader på vår äldsta dotter. Det var SÅÅÅÅ skönt när man skulle åka bil, ut och handla osv.
Såhärärdet som förälder, alltid prat om bajs i slutändan.... :rofl:
 
Hej Johannes,
Man ska inte negligera en annan persons oro men som andra har skrivit så finns det så mycket mer att oroa sig för än torkad målarfärg.

Utan att ha läst alla rapporter som finns kan jag inte se att ni behöver oroa er alls.
Och vill ni inte bo där får ni väl köpa er en egen lägenhet/villa och ha rena träväggar.

Mvh C
 
  • Älska
  • Gilla
Karusellen och 1 till
  • Laddar…
Inte för att vara ironisk på något sätt, Var ska barnet vara när det växer upp till dagisålder, instängd och inte få komma utanför dörren, det finns skit och farliga partiklar där ute i luften. Sen kommer dagis med massa barn som kan bära på något och utomhus ska dom vara. Det första året på dagis är ungarna konstant snuviga och lite sjuka innan dom har blivit "" vaccinerade """ mot det mesta som går på ett dagis. Vem av er ska gå och handla, den lille kan få i sig partiklar utomhus med. Men som min gamla mormor sa , """ lite skit rensar magen "" och jag är uppväxt på en bondgård med allt som finns och är i sådan miljö. Mina barn har inte tagit skada ( vad jag vet ) när vi målade om något i huset. Till TS med fru, ta ett djupt andetag och tänk till hur ute/inne miljön är i verkligheten. Sen kanske en lite känga till de domedagsprofeter som svarar i tråden här, ni bör även ni tänka till lite eller lever ni ett sterilt liv instängda i någon steril bunker.
 
  • Gilla
  • Älska
Mekplatsen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.