Krille-72 Krille-72 skrev:
Hej! Kommentarer är överflödiga när det gäller det du råkat ut för. Jag har förstått att du är på väg att kontakta ditt försäkringsbolag. Jag vet faktiskt inte hur mycket dom kan hjälpa dig med detta för nu handlar det om att du ska få skadestånd från firman som utfört arbetet. Du behöver alltså någon form av juridisk rådgivning hur du ska gå vidare med detta.

Nu till det praktiska. Någon har redan påpekat att anslutningen mellan gjutjärnsrör och nya plaströr är helt felaktig. Kan bara bekräfta att det ser helt galet ut.

på bilden ser man en stående stam. Är köket på andra sidan?
Min gissning är att det är så. Sen minns jag en bild från garaget där den stående stammen kommer ner.
Om min teori stämmer bör man plocka bort köks skåpen och bila fram den liggande stammen i köket. Den ansluter på den stående stammen om min tanke stämmer. Samtidigt bilar man fram redan av den liggande stammen i badrummet.
På detta sätt får du bort alla gamla stammar från både kök och badrum. Den stående stammen som syns på bilden kapar du helst uppe på vinden så även den byts ut. Neråt i garaget så är den synlig om jag minns rätt. Där kapar man den en bit över golvet i garaget.
Lite gissningar som sagt.;)



[bild]
Den nedre pilen som du visar, går direkt ner i garaget. Men det kommer kille från ett företag som försäkringsbolaget har beställt för att denna fuktskada.
 
R ReijoS skrev:
Den nedre pilen som du visar, går direkt ner i garaget. Men det kommer kille från ett företag som försäkringsbolaget har beställt för att denna fuktskada.
Ligger köket på andra sidan om röret som går ner i garaget?
 
J J-O skrev:
Undrar varför de inte proppade det röret också. Kanske ville ha rinnande vatten av någon anledning, då är väl kulventilen inte helt tät om det kommit vatten från den. Om det tillkommit en massa problem utöver det ni redan kände till pga det där borde de fan ställas till svars. Helt otroligt, är ju som att de hittat på alla möjliga vansinneslösningar för att sabotera.
jag är också lite frågande till det här, om det är ett läckage borde de väl ha åtgärdat det? Eller iaf informerat mig om det, eller satt en plugg där så länge. Lösningen med ”duschslangen” fanns redan när vi började dokumentera skadorna.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hej! Kommentarer är överflödiga när det gäller det du råkat ut för. Jag har förstått att du är på väg att kontakta ditt försäkringsbolag. Jag vet faktiskt inte hur mycket dom kan hjälpa dig med detta för nu handlar det om att du ska få skadestånd från firman som utfört arbetet. Du behöver alltså någon form av juridisk rådgivning hur du ska gå vidare med detta.

Nu till det praktiska. Någon har redan påpekat att anslutningen mellan gjutjärnsrör och nya plaströr är helt felaktig. Kan bara bekräfta att det ser helt galet ut.

på bilden ser man en stående stam. Är köket på andra sidan?
Min gissning är att det är så. Sen minns jag en bild från garaget där den stående stammen kommer ner.
Om min teori stämmer bör man plocka bort köks skåpen och bila fram den liggande stammen i köket. Den ansluter på den stående stammen om min tanke stämmer. Samtidigt bilar man fram redan av den liggande stammen i badrummet.
På detta sätt får du bort alla gamla stammar från både kök och badrum. Den stående stammen som syns på bilden kapar du helst uppe på vinden så även den byts ut. Neråt i garaget så är den synlig om jag minns rätt. Där kapar man den en bit över golvet i garaget.
Lite gissningar som sagt.;)

[bild]
Försäkringsbolaget kontaktades imorse, när vattenläckan upptäcktes, att den ev har orsakats / delvis orsakats av det här röret framgick inte då, utan jag tog för givet att detta var den gamla vattenskadan - som de "glömt" att åtgärda.
Avloppet från köket är det rör som går diagonalt ut bredvid "det uppåtpekande röret med slangen i" och som delvis är skymt av plast på bilden. Det som fortfarande är i gjutjärn är där toaletten går ned.
Jag tror oavsett att det är bra att försäkringsbolaget är inkopplat nu, jag kan ju inte avgöra vad som är nytt och vad som är gammalt (av vattenskadan), men förhoppningsvis kan besiktningsmannen göra en bedömning. Om det är orsakat av hantverkarna kanske försäkringsbolaget kan hjälpa mig med att rikta anspråk om ersättning eller rådgiva mig iallafall. Jag vet ärligt talat inte hur mycket mer jag orkar själv nu.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ligger köket på andra sidan om röret som går ner i garaget?
Utan någon vidare skala.. har försökt rita :rofl:
Den röda fyrkanten är diskho/avlopp etc från köket och så vitt jag förstår låg och ligger den diagonalt in i bakrummet. den blå rutan är den stående stommen.
 
  • Skiss av kök och badrum med röd markering för diskho/avlopp och blå ruta för stående stomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L litenea skrev:
Utan någon vidare skala.. har försökt rita :rofl:
Den röda fyrkanten är diskho/avlopp etc från köket och så vitt jag förstår låg och ligger den diagonalt in i bakrummet. den blå rutan är den stående stommen.
Om jag tolkar din skiss rätt ser man då inte på dina bilder vilket rör som forsätter in i köket? Ta en bild på röret som fortsätter in i köket.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om jag tolkar din skiss rätt ser man då inte på dina bilder vilket rör som forsätter in i köket? Ta en bild på röret som fortsätter in i köket.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om jag tolkar din skiss rätt ser man då inte på dina bilder vilket rör som forsätter in i köket? Ta en bild på röret som fortsätter in i köket.
orkar inte gå upp till huset igen, har dessutom avfuktare igång där. Men
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om jag tolkar din skiss rätt ser man då inte på dina bilder vilket rör som forsätter in i köket? Ta en bild på röret som fortsätter in i köket.
Jag skolkade ganska mycket från mina bildlektioner...
 
  • Vägg med rörgenomföring och anteckningar om avloppsrör relaterade till kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L litenea skrev:
orkar inte gå upp till huset igen, har dessutom avfuktare igång där. Men


Jag skolkade ganska mycket från mina bildlektioner...
Aj då! Vi börjar med röret till köket. På dina tidigare bilder från köket ser det ut som att det är ett gjutjärnsrör som sticker upp under diskhon. Det innebär att det nya plaströret ansluter till gjutjärnsröret i köket någonstans. Med tanke på hur det ser ut i badrummet men anslutningen mellan gjutjärn och nytt plaströr så bör man nog titta vidare på detta.

Vatten röret som sticker ut från väggen som går till din wc är inte bytt.
Detta vattenrör bör man titta vidare på.

avloppet till wc är inte bytt. Man bör byta alla avloppsrör inne i badrummet innan man gjuter igen.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Aj då! Vi börjar med röret till köket. På dina tidigare bilder från köket ser det ut som att det är ett gjutjärnsrör som sticker upp under diskhon. Det innebär att det nya plaströret ansluter till gjutjärnsröret i köket någonstans. Med tanke på hur det ser ut i badrummet men anslutningen mellan gjutjärn och nytt plaströr så bör man nog titta vidare på detta.

Vatten röret som sticker ut från väggen som går till din wc är inte bytt.
Detta vattenrör bör man titta vidare på.

avloppet till wc är inte bytt. Man bör byta alla avloppsrör inne i badrummet innan man gjuter igen.
ja, de här sakerna får nya firman kolla på, jag tror att de tycker exakt samma sak som dig. Jag ställer mig själv lite frågande till att toans avlopp inte är bytt eftersom vi kommit överens om att byta alla rören, men ja... de har ju verkligen gjort minsta möjliga arbete. Eftersom de failat med allt de försökt sig på kanske jag ska vara glad över de saker som de skitit i att göra...
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Aj då! Vi börjar med röret till köket. På dina tidigare bilder från köket ser det ut som att det är ett gjutjärnsrör som sticker upp under diskhon. Det innebär att det nya plaströret ansluter till gjutjärnsröret i köket någonstans. Med tanke på hur det ser ut i badrummet men anslutningen mellan gjutjärn och nytt plaströr så bör man nog titta vidare på detta.

Vatten röret som sticker ut från väggen som går till din wc är inte bytt.
Detta vattenrör bör man titta vidare på.

avloppet till wc är inte bytt. Man bör byta alla avloppsrör inne i badrummet innan man gjuter igen.
Rören i köket är av plast, så dom är bytta till svarta rör, men hur kopplingarna ser ut under väggen har jag ingen aning om.
 
L litenea skrev:
orkar inte gå upp till huset igen, har dessutom avfuktare igång där. Men


Jag skolkade ganska mycket från mina bildlektioner...
L litenea skrev:
orkar inte gå upp till huset igen, har dessutom avfuktare igång där. Men


Jag skolkade ganska mycket från mina bildlektioner...
Som du ritar och skriver så är det helt rätt, det precis hur rören går.
 
R ReijoS skrev:
Rören i köket är av plast, så dom är bytta till svarta rör, men hur kopplingarna ser ut under väggen har jag ingen aning om.
Tråkigt med alla turer, och för att strö salt i såren så tycker jag att ni bör be den nya firman att titta på vad som är gjort i köket också eftersom svarta plaströr är väldigt sällsynta idag. I allra värsta fall har de använt något som inte är avsett att användas på det sätt som de gjort. Särskilt övergången från gråa (normala rör) till svarta är ju intressant eftersom de uppenbarligen inte klarade av att skarva plaströr till gjutjärn.
 
  • Gilla
litenea och 1 till
  • Laddar…
P
L litenea skrev:
Jag vet ärligt talat inte hur mycket mer jag orkar själv nu.
Det här är en av de bästa trådarna jag har läst på Byggahus. Synd bara att ämnet och bakgrunden är så dyster.

Det är verkligen glädjande att se att så många kommer med bra råd hela tiden. Själv är jag VVS-analfabet så jag kan tyvärr inte komma med så mycket hjälp förutom hejarop som kanske kan ge lite mer ork att fortsätta.
(y)
 
  • Gilla
ReijoS och 6 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Tråkigt med alla turer, och för att strö salt i såren så tycker jag att ni bör be den nya firman att titta på vad som är gjort i köket också eftersom svarta plaströr är väldigt sällsynta idag. I allra värsta fall har de använt något som inte är avsett att användas på det sätt som de gjort. Särskilt övergången från gråa (normala rör) till svarta är ju intressant eftersom de uppenbarligen inte klarade av att skarva plaströr till gjutjärn.
Jo, jag tänker också att de får kolla även den delen + hur vattendragningen i köket är gjord eftersom även den ser lite märklig ut. De har varit ute och kollat en gång och ska gå igenom det på nytt nu när rivningen är klar. Då vi redan uppenbarligen har hittat fel i rördragningen så lär de vilja ta bort rubbet. Och det känns bra det! Känns helt sjukt om det stämmer att det där röret orsakat vattenskada med tanke på badrum och kök inte varit i bruk förutom ett fåtal tillfällen med handtvätt. Hur hade det sett ut i badrummet om några år?
 
L litenea skrev:
Jo, jag tänker också att de får kolla även den delen + hur vattendragningen i köket är gjord eftersom även den ser lite märklig ut. De har varit ute och kollat en gång och ska gå igenom det på nytt nu när rivningen är klar. Då vi redan uppenbarligen har hittat fel i rördragningen så lär de vilja ta bort rubbet. Och det känns bra det! Känns helt sjukt om det stämmer att det där röret orsakat vattenskada med tanke på badrum och kök inte varit i bruk förutom ett fåtal tillfällen med handtvätt. Hur hade det sett ut i badrummet om några år?
Det enda du behöver fundera på just nu är att kolla och utreda varenda mm som den här firman har utfört arbete på. Ingenting hittills har visat sig varit rätt.
Jag har sett många felaktiga utföranden i mina dagar men det här tar nästan priset när det gäller fel överallt.

Du behöver inte fundera på hur det skulle sett ut eter några år. I det här fallet handlar det om veckor eller Max månader.

Som jag sagt tidigare. Försök orka kämpa vidare. Det finns ett ljus i tunneln. Skickar även en stor hälsning till din Far som stöttar och hjälper dig.

:heart::heart::heart:
 
  • Gilla
newgirl och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det enda du behöver fundera på just nu är att kolla och utreda varenda mm som den här firman har utfört arbete på. Ingenting hittills har visat sig varit rätt.
Jag har sett många felaktiga utföranden i mina dagar men det här tar nästan priset när det gäller fel överallt.

Du behöver inte fundera på hur det skulle sett ut eter några år. I det här fallet handlar det om veckor eller Max månader.

Som jag sagt tidigare. Försök orka kämpa vidare. Det finns ett ljus i tunneln. Skickar även en stor hälsning till din Far som stöttar och hjälper dig.

:heart::heart::heart:
Nu finns det inte så mycket kvar att anmärka på eftersom allt (förutom rörkopplingar) är rivet, tack och lov! Försäkringsbolagets besiktningsman har varit ute och gjort mätningar, avfuktaren har börjat göra sitt jobb så lägre värden i badrummet än i tisdags men han fick röda värden i taket till garaget, direkt under där vi uppmärksammade vattensamlingen. I köket såg det tack och lov ok ut.
Jag har rådgivit med försäkringsbolaget och skickat reklamation till företaget och hänvisat att jag kommer att återkomma med kostnadsanspråk på merkostnader för vattenskada, asbestsanering samt ev extraarbete med den rörkoppling till element som de dolt i golvet.
Får se vad jag får för svar på det..
 
  • Gilla
ingenmail och 5 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.