Hej alla!

Jag har noterat ett ytterst märkligt problem; det luktar avlopp i källaren men endast när jag eldar i pannan... Jag förstår ju att det bör ha att göra med att pannan drar luft till elden och på så sätt skapar ett milt undertryck i källaren, men inga brunnar har uttorkade vattenlås, så...varifrån kommer lukten??? Kan någon kunnig inom vvs förklara för mig så jag kan åtgärda, så hade jag blivit väldigt glad.

Felstavat i rubriken, förlåt för det.
 
En möjlighet är att det är någon rörskarv som saknar tätning. Mest troligt är dock att golvbrunnarna inte är helt täta. Är det äldre brunnar i gjutjärn eller nyare i plast? Kontrollera så att renspluggen är tät eller om det är plastbrunnar att vattenlåset är riktigt intryckt i brunnen.
 
N NoOne2k skrev:
En möjlighet är att det är någon rörskarv som saknar tätning. Mest troligt är dock att golvbrunnarna inte är helt täta. Är det äldre brunnar i gjutjärn eller nyare i plast? Kontrollera så att renspluggen är tät eller om det är plastbrunnar att vattenlåset är riktigt intryckt i brunnen.
Det är en brunn. Troligen från 44 när huset byggdes. Gjutjärn.
 
Det man kan försöka med är att i avloppet kasta ner en rökbomb, likt dem som sotaren använder för att se om det kommer rök någonstans, men det krävs inte mycket luft för att det ska lukta avlopp.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Det man kan försöka med är att i avloppet kasta ner en rökbomb, likt dem som sotaren använder för att se om det kommer rök någonstans, men det krävs inte mycket luft för att det ska lukta avlopp.
Det skall jag försöka testa. Men..."brinner" de små stavarna i vatten? Eller finns det speciella till just avlopp?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det skall jag försöka testa. Men..."brinner" de små stavarna i vatten? Eller finns det speciella till just avlopp?
Inte en aning, på jobbet använder vi rökmaskiner för att leta felkopplingar på avloppet.

Så länge man inte spolar något i avloppet ska det inte vara något vatten i avloppsledningarna. Finns det någon rensbrunn eller liknande där man kan lyckas stoppa ner rökgranaten?
 
N NoOne2k skrev:
Inte en aning, på jobbet använder vi rökmaskiner för att leta felkopplingar på avloppet.

Så länge man inte spolar något i avloppet ska det inte vara något vatten i avloppsledningarna. Finns det någon rensbrunn eller liknande där man kan lyckas stoppa ner rökgranaten?
Ahh. Jag förstår.
Det är ju helt sant.

Nej, tyvärr inte. Dock skall jag byta en stor del av avloppsstammen ganska snart, så förhoppningsvis löser det sig då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.