Jag och min sambo har besökt arkitekt för en utbyggnad på cirka 50 m2. Utbyggnaden sker över både lång och kortsidan av huset. den ska innehålla kök, vardagsrum och 2 sovrum. Vi fick ett kostnadsförslag och har egentligen ingen erfarenhet när det gäller denna bransch. tar gärna synpunkter på offerten, det vill säga priser, tjänster, vad som ingår vad som fattas osv. all information är ovärderlig.


Mvh Berit
 
  • Skärmdump av en offert för olika arkitekttjänster inklusive priser och beskrivningar för en husutbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst konstigt att arkitekt lämnar pris till er på sånt som inte ingår i arkitektens yrkes kunnande.

Tex VVS/el/konstruktion osv.

Låter generellt för billigt allting, även arkitektdelarna och då är jag själv arkitekt.
 
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Först och främst konstigt att arkitekt lämnar pris till er på sånt som inte ingår i arkitektens yrkes kunnande.

Tex VVS/el/konstruktion osv.

Låter generellt för billigt allting, även arkitektdelarna och då är jag själv arkitekt.
Vi söker en helhetslösning och under samtalet så förmedlade vi att vi gärna vill ha hjälp från början till slut mest för att jag vill ha en person att vända mig till och som jag gör ansvarig inför hela bygget. Är det något som inte stämmer så är det en och samma som jag vänder mig till.

Utöver det så vet jag att denna firma är relativt liten och ny så VDn sa att dom "fortfarande har billiga priser".

Bolaget i fråga heter kontrollbolaget och utgår från Gävle.
 
Förstår presic vad du är ute efter.

Du letar efter en som kan leda ett helt projekt, det erbjuder en del arkitekter att göra även om oftast arkitekter gör bara vissa av delarna

Ser att dom du pratat med är dock mer en ingenjörsbyrå som säljer lite blandade tjänster och inte ett arkitektkontor alls, därav också de lite konstiga priserna.
 
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Förstår presic vad du är ute efter.

Du letar efter en som kan leda ett helt projekt, det erbjuder en del arkitekter att göra även om oftast arkitekter gör bara vissa av delarna

Ser att dom du pratat med är dock mer en ingenjörsbyrå som säljer lite blandade tjänster och inte ett arkitektkontor alls, därav också de lite konstiga priserna.
Att det inte är ett renodlat arkitektkontor känner jag inte är en sån stor förlust för mig utan jag är mer ute efter funktionerna medan min sambo mer är viktad åt det estetiska och har större krav där, han var nöjd med det första mötet vi hade. Jag är mer en "second opinion" person som i detta fall ville kolla runt hur det sett ut för andra. Ändå känner jag mig en smula trygg med detta utifrån det lilla jag läst på nätet om folk som beställer ritningar på sin utbyggnad online eller sketchar själv för att det är "så enkelt". förvisso sitter de på kunskap som jag inte gör och därmed vågar sig på sådana projekt.
 
Det är bara att gratta till en ev bra och billig affär då och hoppas ni får vad ni tänkt att ni betalat för och att ni båda blir nöjda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.