GreenYoda GreenYoda skrev:
Enkelt svar: Nej. De delar du kan byta själv räcker det att du manuellt kastar ett öga på då och då och byter om det behövs. De delar som är inne i maskinen ska du inte pilla med själv och de ska inte bytas i onödan.

Jag har jobbat med 3 olika tillverkare av vitvaror och nej, det finns inte ökända delar som går sönder. Det finns absolut delar hos vissa maskiner hos vissa tillverkare som är sämre än andra, precis som allting annat. Men det hanteras genom garanti eller lagstadgad reklamation. Läs recensioner innan du handlar. Går saker du redan har sönder, googla på det så hittar du om fler har samma problem så har du mer på fötterna om garantitiden gått ut.
Tack.

Jag är nog västvärldens största konsument av recensioner, och har så varit sedan yngre tonåren. Och problemgoogling är min huvudsakliga sysselsättning - även av sådana problem som ÄNNU inte inträffat.

Min psykolog har försiktigt antytt att det vore bra för min mentala hälsa att ta en promenad ett par gånger per år, mellan knarkandet av Råd & Röns tester, och lusläsandet av kundrecensioner av i stort sett allt, ned på gummibandsnivå.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Man måste ju fråga sig vad man vill uppnå med att byta delar i förebyggande syfte. Gäller det ekonomi är det givetvis billigare i längden att byta delar som går sönder om de går sönder i stället för att byta allt som man tror kanske kommer att gå sönder snart.

Är det oro för följdskador av typen fuktskador borde punkt ett vara att se till att ha plasttråg under apparaterna med vattenanslutning så att man märker om något går sönder som skapar en vattenläcka. Sedan kan man ju känna om plasten verkar spröd någon gång om året. Men detta gäller ju bara komponenter som har potentialen att ge ett vattenläckage.

Är det fråga om oro för det oplanerade kommer ju saken i ett annat läge. Det är nog bara man själv som kan bedöma sin oro.

Det är lite som med försäkringar. Man vet inte om man kommer att ha nytta av den. Man vet att man sannolikt går med förlust genom att ha försäkringen. För att minimera kostnaden skall man bara försäkra sådant som man inte har råd att bli av med. Byter man delar i förebyggande syfte så vet man att det kommer att kosta mer än om man byter det som går sönder. Men man slipper överraskningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.