Hej, husägare sen 2år tillbaka. Kikat mycket här på forumet men aldrig skrivit en tråd men nu är det nog dags.

För ca 4 månader sen bestämde jag mig för att renovera badrum.
Började med att gå till banken för att finansiera badrummet och det var inga konstigheter där.

Bor på en liten ort med en badrums-firma här i byn. Gick dit och bad om offert för lite över 3 månader sen.
Vart där och frågat efter dom en gång sen dess. Ingen återkoppling änsålänge.
Dock går snacket här på byn och dom har otroligt mycket att göra så tar dels lång tid att få offert, lång tid innan dom påbörjar arbetet och att dom kryddar offerterna riktigt mycket pga att dom inte hinner med allt.
Men har en hel hög med jättefina referenser.
Svensk firma med svenska arbetare

Och sen för 2 månader sen kontaktade jag nästa firma som ligger i en annan ort. Har också otroligt mycket att göra och ingen återkoppling.
Endast sett foton på Facebook på kunders badrum, jättefina!
Svensk firma med svenska arbetare.

Och idag kontaktade jag en tredje firma. Fick tala med en svensk man som var super trevlig och vi kom fram till att hans kollega skulle komma ut redan idag kl 18.00 och göra en offert.
Kl 17.51 ringer det på dörren och där står en litauisk man som inte kan ett ord svenska men fin engelska.
Jag släpper in honom och vi kikar på badrummet. Han tar en del mått osv, vi bollar lite idéer fram och tillbaka angående toalett, dusch, avlopp, el och diverse.
Dom skulle stå för allt bakom tätskiktet och jag fick köpa kakel och inredning själv, men i samråd med honom.
Vi pratade lite om fönstret som sitter inne på toaletten och jag berättade att jag hade haft en fönsterfirma här idag som ska ge mig en offert på att byta alla fönster i kåken.
Då frågade han om han också får göra en offert på fönsterbytet, jag tackade ja och han skulle återkomma imorgon för att mäta alla fönster.
Nu när han åkt härifrån så slog mig tanken, fuskbyggare?
Man har ju läst och hört alla som blivit lurade och fått hus förstörda.
Googlar lite efter firman men hittar inget org.nr eller liknande.
På hemsidan står de:

Vi är ett litet byggföretag med stora ambitioner.
Vi tillhandahåller tjänster inom snickerier, plattsättning med badrum som specialitet. Vi är givetvis auktoriserade inom el, tätskikt och VVS

Men hur fasen gör man nu? Tänkte ringa och fråga efter org.nr imorgon för att kika upp firman närmare.

Eller är det bara att släppa tankarna helt kring den firman? Känns ju väldigt tråkigt när man ändå fått tag i en firma, lät på honom som dom redan kunde starta imorgon om jag godkände offerten.

Vill ju absolut inte stå här sen och blivit grundlurad.

Hur kollar man upp så dom verkligen är auktoriserade inom el och vvs?
Vad ska jag ställa för frågor till dom?
Hur gör man ett vettigt avtal?
Vad bör finnas på offerten och vad behövs inte finnas?
Vad har ni för tankar och funderingar angående badrummet. Är det bättre att ha is i magen och lugna mig?

Kan kanske ha blivit rörigt i texten, mycket tankar och funderingar, samt skrivit på telefon.

Snälla hjälp en relativt nybliven husägare i den snurriga hantverkar-världen.
 
  • Gilla
Mattias_gbg
  • Laddar…
E
K k0rken skrev:
Hej, husägare sen 2år tillbaka. Kikat mycket här på forumet men aldrig skrivit en tråd men nu är det nog dags.

För ca 4 månader sen bestämde jag mig för att renovera badrum.
Började med att gå till banken för att finansiera badrummet och det var inga konstigheter där.

Bor på en liten ort med en badrums-firma här i byn. Gick dit och bad om offert för lite över 3 månader sen.
Vart där och frågat efter dom en gång sen dess. Ingen återkoppling änsålänge.
Dock går snacket här på byn och dom har otroligt mycket att göra så tar dels lång tid att få offert, lång tid innan dom påbörjar arbetet och att dom kryddar offerterna riktigt mycket pga att dom inte hinner med allt.
Men har en hel hög med jättefina referenser.
Svensk firma med svenska arbetare

Och sen för 2 månader sen kontaktade jag nästa firma som ligger i en annan ort. Har också otroligt mycket att göra och ingen återkoppling.
Endast sett foton på Facebook på kunders badrum, jättefina!
Svensk firma med svenska arbetare.

Och idag kontaktade jag en tredje firma. Fick tala med en svensk man som var super trevlig och vi kom fram till att hans kollega skulle komma ut redan idag kl 18.00 och göra en offert.
Kl 17.51 ringer det på dörren och där står en litauisk man som inte kan ett ord svenska men fin engelska.
Jag släpper in honom och vi kikar på badrummet. Han tar en del mått osv, vi bollar lite idéer fram och tillbaka angående toalett, dusch, avlopp, el och diverse.
Dom skulle stå för allt bakom tätskiktet och jag fick köpa kakel och inredning själv, men i samråd med honom.
Vi pratade lite om fönstret som sitter inne på toaletten och jag berättade att jag hade haft en fönsterfirma här idag som ska ge mig en offert på att byta alla fönster i kåken.
Då frågade han om han också får göra en offert på fönsterbytet, jag tackade ja och han skulle återkomma imorgon för att mäta alla fönster.
Nu när han åkt härifrån så slog mig tanken, fuskbyggare?
Man har ju läst och hört alla som blivit lurade och fått hus förstörda.
Googlar lite efter firman men hittar inget org.nr eller liknande.
På hemsidan står de:

Vi är ett litet byggföretag med stora ambitioner.
Vi tillhandahåller tjänster inom snickerier, plattsättning med badrum som specialitet. Vi är givetvis auktoriserade inom el, tätskikt och VVS

Men hur fasen gör man nu? Tänkte ringa och fråga efter org.nr imorgon för att kika upp firman närmare.

Eller är det bara att släppa tankarna helt kring den firman? Känns ju väldigt tråkigt när man ändå fått tag i en firma, lät på honom som dom redan kunde starta imorgon om jag godkände offerten.

Vill ju absolut inte stå här sen och blivit grundlurad.

Hur kollar man upp så dom verkligen är auktoriserade inom el och vvs?
Vad ska jag ställa för frågor till dom?
Hur gör man ett vettigt avtal?
Vad bör finnas på offerten och vad behövs inte finnas?
Vad har ni för tankar och funderingar angående badrummet. Är det bättre att ha is i magen och lugna mig?

Kan kanske ha blivit rörigt i texten, mycket tankar och funderingar, samt skrivit på telefon.

Snälla hjälp en relativt nybliven husägare i den snurriga hantverkar-världen.
Nu är det så här att inte alla svenskar kan bygga badrum. Men det kan givetvis underlätta att känna till regler ifall dessa är på ett känt språk.

Tyvärr tror jag inte du kommer hitta någon då byn du bor i är så liten. Då återstår att du och svärfar läser på och utför jobbet själv.
 
  • Gilla
scanmar och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nu är det så här att inte alla svenskar kan bygga badrum. Men det kan givetvis underlätta att känna till regler ifall dessa är på ett känt språk.

Tyvärr tror jag inte du kommer hitta någon då byn du bor i är så liten. Då återstår att du och svärfar läser på och utför jobbet själv.
Vad menar du? Förstår inte riktigt..

För att förtydliga
Firma 1: omtalad firma, aldrig hört något illa om dem mer än att dom är dyra och de är lång kö.

Firma 2: aldrig hört talas om dem, men lägger upp mycket på Facebook på pågående arbeten. Många nöjda kunder kommenterar och lägger upp bilder på färdiga badrum ifrån dem. Lång väntetid

Firma 3: in. Hittar inte företaget på allabolag.se
Hittar inte något org.nr. men kom nästan direkt och börja räkna på en offert och fick känslan att han var kunnig och seriös.


Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) angående att göra badrummet själv.
Dom godkänner inte badrummet om inte en auktoriserad firma har gjort det.
Badrummet ligger på andra våning i ett trähus och jag känner att försäkring kan vara skönt att ha då..
 
Redigerat:
  • Gilla
amine8282 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
K k0rken skrev:
Men hur fasen gör man nu? Tänkte ringa och fråga efter org.nr imorgon för att kika upp firman närmare.
Be om referenser samtidigt.

K k0rken skrev:
Hur kollar man upp så dom verkligen är auktoriserade inom el och vvs?
Det finns sökfunktioner på åtminstone Elsäkerhetsverkets och Byggkeramiska rådets (BKR) webbplatser där man kan ta reda på om ett företag är auktoriserat resp. medlem (krävs för att få skriva ut våtrumsintyg).

K k0rken skrev:
Hur gör man ett vettigt avtal?
Man använder Hantverkarformuläret som Konsumentverket och branschorganisationerna har tagit fram.

K k0rken skrev:
Vad bör finnas på offerten och vad behövs inte finnas?
Ladda upp den i forumet så kan antagligen någon titta på den.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H
K k0rken skrev:
Hej, husägare sen 2år tillbaka. Kikat mycket här på forumet men aldrig skrivit en tråd men nu är det nog dags.

För ca 4 månader sen bestämde jag mig för att renovera badrum.
Började med att gå till banken för att finansiera badrummet och det var inga konstigheter där.

Bor på en liten ort med en badrums-firma här i byn. Gick dit och bad om offert för lite över 3 månader sen.
Vart där och frågat efter dom en gång sen dess. Ingen återkoppling änsålänge.
Dock går snacket här på byn och dom har otroligt mycket att göra så tar dels lång tid att få offert, lång tid innan dom påbörjar arbetet och att dom kryddar offerterna riktigt mycket pga att dom inte hinner med allt.
Men har en hel hög med jättefina referenser.
Svensk firma med svenska arbetare

Och sen för 2 månader sen kontaktade jag nästa firma som ligger i en annan ort. Har också otroligt mycket att göra och ingen återkoppling.
Endast sett foton på Facebook på kunders badrum, jättefina!
Svensk firma med svenska arbetare.

Och idag kontaktade jag en tredje firma. Fick tala med en svensk man som var super trevlig och vi kom fram till att hans kollega skulle komma ut redan idag kl 18.00 och göra en offert.
Kl 17.51 ringer det på dörren och där står en litauisk man som inte kan ett ord svenska men fin engelska.
Jag släpper in honom och vi kikar på badrummet. Han tar en del mått osv, vi bollar lite idéer fram och tillbaka angående toalett, dusch, avlopp, el och diverse.
Dom skulle stå för allt bakom tätskiktet och jag fick köpa kakel och inredning själv, men i samråd med honom.
Vi pratade lite om fönstret som sitter inne på toaletten och jag berättade att jag hade haft en fönsterfirma här idag som ska ge mig en offert på att byta alla fönster i kåken.
Då frågade han om han också får göra en offert på fönsterbytet, jag tackade ja och han skulle återkomma imorgon för att mäta alla fönster.
Nu när han åkt härifrån så slog mig tanken, fuskbyggare?
Man har ju läst och hört alla som blivit lurade och fått hus förstörda.
Googlar lite efter firman men hittar inget org.nr eller liknande.
På hemsidan står de:

Vi är ett litet byggföretag med stora ambitioner.
Vi tillhandahåller tjänster inom snickerier, plattsättning med badrum som specialitet. Vi är givetvis auktoriserade inom el, tätskikt och VVS

Men hur fasen gör man nu? Tänkte ringa och fråga efter org.nr imorgon för att kika upp firman närmare.

Eller är det bara att släppa tankarna helt kring den firman? Känns ju väldigt tråkigt när man ändå fått tag i en firma, lät på honom som dom redan kunde starta imorgon om jag godkände offerten.

Vill ju absolut inte stå här sen och blivit grundlurad.

Hur kollar man upp så dom verkligen är auktoriserade inom el och vvs?
Vad ska jag ställa för frågor till dom?
Hur gör man ett vettigt avtal?
Vad bör finnas på offerten och vad behövs inte finnas?
Vad har ni för tankar och funderingar angående badrummet. Är det bättre att ha is i magen och lugna mig?

Kan kanske ha blivit rörigt i texten, mycket tankar och funderingar, samt skrivit på telefon.

Snälla hjälp en relativt nybliven husägare i den snurriga hantverkar-världen.
Badrums certifierad. Kolla med BKR och GVK säker vatten om de finns i deras medlemsregister.
El, Elenergimyndigheten.
Konsumentverket har rätt avtalsdokument att ladda ner.
Villaägarna har också. Bli medlem vilket inte är dyrt, så får du bl.a. gratis byggtekniska hjälp.
 
  • Älska
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Be om referenser samtidigt.


Det finns sökfunktioner på åtminstone Elsäkerhetsverkets och Byggkeramiska rådets (BKR) webbplatser där man kan ta reda på om ett företag är auktoriserat resp. medlem (krävs för att få skriva ut våtrumsintyg).


Man använder Hantverkarformuläret som Konsumentverket och branschorganisationerna har tagit fram.


Ladda upp den i forumet så kan antagligen någon titta på den.
Härligt med raka och utförliga svar. Namnet firman utgav sig för att heta finns inte med på allabolag.se heller. Men det kanske inte behövs? Kan inget om firmor och vad som ska finnas eller ej.
 
H HEM2121 skrev:
Badrums certifierad. Kolla med BKR och GVK säker vatten om de finns i deras medlemsregister.
El, Elenergimyndigheten.
Konsumentverket har rätt avtalsdokument att ladda ner.
Villaägarna har också. Bli medlem vilket inte är dyrt, så får du bl.a. gratis byggtekniska hjälp.
Jag hittat inte firman under allabolag.se heller så får nog börja med ett org.nr imorgon.
Tack för tipset angående villaägarna, ska spana in det!
 
  • Gilla
  • Wow
Björn Br och 1 till
  • Laddar…
E
K k0rken skrev:
Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) angående att göra badrummet själv.
Dom godkänner inte badrummet om inte en auktoriserad firma har gjort det.
Badrummet ligger på andra våning i ett trähus och jag känner att försäkring kan vara skönt att ha då..
Vaa.
Varför får du inte göra badrummet själv. Nog el jobbet du tänker på, där får du ta in en firma under giltigt egenkontrollprogram.
 
  • Wow
  • Gilla
Anders Holmstrom och 1 till
  • Laddar…
H
K k0rken skrev:
Jag hittat inte firman under allabolag.se heller så får nog börja med ett org.nr imorgon.
Tack för tipset angående villaägarna, ska spana in det!
Är det ingen svenskregistrerad företag, så skulle inte jag anlita dem.
Villaägarna har även så man kan få offerter, kallas BraByggare, kolla med Villaägarna.
 
  • Gilla
ullis54 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K k0rken skrev:
Härligt med raka och utförliga svar. Namnet firman utgav sig för att heta finns inte med på allabolag.se heller. Men det kanske inte behövs? Kan inget om firmor och vad som ska finnas eller ej.
Om det är en aktiebolag och inte alldeles nystartat så bör det finnas med på allabolag.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vaa.
Varför får du inte göra badrummet själv. Nog el jobbet du tänker på, där får du ta in en firma under giltigt egenkontrollprogram.
E El-Löken66 skrev:
Vaa.
Varför får du inte göra badrummet själv. Nog el jobbet du tänker på, där får du ta in en firma under giltigt egenkontrollprogram.
Nej, jag pratade med skadeförebyggande på Länsförsäkringar angående renovering av badrum.
Finns det dusch i utrymmet så ska en auktoriserad firma göra badrummet.
Gäst-toaletten var där emot inga problem att göra själv.
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
E
K k0rken skrev:
Nej, jag pratade med skadeförebyggande på Länsförsäkringar angående renovering av badrum.
Finns det dusch i utrymmet så ska en auktoriserad firma göra badrummet.
Gäst-toaletten var där emot inga problem att göra själv.
Prat är prat, vad som står i avtalet något annat. Aktoriserad enligt vem?
 
  • Gilla
Anders Holmstrom och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Är det ingen svenskregistrerad företag, så skulle inte jag anlita dem.
Villaägarna har även så man kan få offerter, kallas BraByggare, kolla med Villaägarna.
Kollade på Elsäkerhetsverket och gvk.se
Namnet på firman gav 0 träffar..
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är en aktiebolag och inte alldeles nystartat så bör det finnas med på allabolag.
Okej, det bör ju vara en varningssignal. Finns inget på Elsäkerhetsverket eller gvk.se heller.
 
  • Ledsen
Revhiet1
  • Laddar…
K k0rken skrev:
Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) angående att göra badrummet själv.
Dom godkänner inte badrummet om inte en auktoriserad firma har gjort det.

Varför skriver dom då så här på sin hemsida?

"När det gäller elarbeten i badrum är det enkelt – här får man inte göra något på egen hand som hemmafixare utan ska vända sig till ett auktoriserat elföretag. Även för rördragningar och tätskikt rekommenderas starkt att anlita en behörig firma. I övrigt beror det på vilken kunskap man har. Att sätta kakel själv innebär mindre risk eftersom det ligger utanför tätskiktet. Det som gäller är att arbetet ska vara fackmässigt utfört."
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.