Någon som har erfarenhet av skorsten-es.se?

Har förmånligt pris på skorstenar som är certifierade enl EN 1856-1.

https://www.skorsten-es.se/
 
  • Certifikat för överensstämmelse av fabriksproduktionskontroll för ES-TL skorstensmodeller enligt EN 1856-1 standard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krillan03 Krillan03 skrev:
Någon som har erfarenhet av skorsten-es.se?
Nej, känner inte till dem. Men rostfritt?

Tips: Kolla NVI också, sådan har vi sedan tio år https://www.nvi.se/
Men jag vet inget om priser osv.
 
Jag fick hem min order från skorsten-es.se för någon vecka sedan. Så jag har inte mer än hunnit testmontera ihop delarna. Har ingen tidigare erfarenhet från stål skorstenar. Men det generella intrycket är bra. Snabb leverans till dörren. Bra packat. Viktigast av allt så var det riktigt enkelt att montera ihop delarna och passformen är bra.
 
Så som jag förstått när jag läst på och pratat med sotaren som skall godkänna installationen är att dimensionen på skorstenen skall vara anpassad till den valda kaminen. Min kamin har Ø150mm stos och då var det Ø150mm skorsten som gällde för mig. Mindre diameter på skorstenen än stosen ut från kamin skulle inte bli godkänt. Längden på skorstenen finns också föreskrivet från kamin tillverkaren. Antingen i längd eller som skorstensdrag.
 
Det viktigaste är ju att det blir en godkänd installation. Sotaren säger sitt. De går på vad kamin tillverkaren skriver är godkänt på den specifika kaminen. Detta är för att få rätt skorstensdrag och korrekt förbränning i kaminen. Sen går det ju att räkna ut hur lång skorsten man ska ha för att få samma värden på en Ø130 kontra en Ø150 skorsten. Säkrast är att stämma av med den som skall godkänna installationen innan man beställer. På min kamin stod det att rökröret ska vara Ø150mm och skorstensdrag 12 Pa. Sen hur noga det är i verkligheten är ju en annan fråga.
 
  • Gilla
Kris S
  • Laddar…
Sotaren kom idag och skulle godkänna min skorsten från ES. Gick inte bra alls. Läckte som ett såll i skarvarna. Blir till att täta med skorstenstätning i skarvarna.
 
Vår skorsten från dem var tät. Men däremot stötte vi på ett värre problem. Skorstenen blev för varm på utsidan. Vilket gjorde att genomföringen i taket fick utökas. Vår skorsten mötte alltså ej klassningen som den hade.
 
A Anderscurl skrev:
Vår skorsten från dem var tät. Men däremot stötte vi på ett värre problem. Skorstenen blev för varm på utsidan. Vilket gjorde att genomföringen i taket fick utökas. Vår skorsten mötte alltså ej klassningen som den hade.
Var det längesedan? Dom har bytt isolering enl sotaren. Den gamla åkte ner i botten på rören.
 
Köpte våra för två år sedan. Vi gjorde reklamation utan respons i augusti 2020. Sotaren gjorde också en anmälan på samma ärende till någon instans.
Men med ombyggnation och icke brännbart i närheten så blev vår installation bra.
 
A Anderscurl skrev:
Köpte våra för två år sedan. Vi gjorde reklamation utan respons i augusti 2020. Sotaren gjorde också en anmälan på samma ärende till någon instans.
Men med ombyggnation och icke brännbart i närheten så blev vår installation bra.
Hoppas vår fungerar efter tätning. Har inget brännbart närmare än 200mm från vägg. Däremot är det bara 60mm luft mellan röret och råsponten i taket.
 
Hej
Är precis på väg at beställa en skorsten från dem och såg denna tråd.
Hur gick det med installationen @Villa Alrutz ? Blev det något problem?
 
F FredrikBr skrev:
Hej
Är precis på väg at beställa en skorsten från dem och såg denna tråd.
Hur gick det med installationen @Villa Alrutz ? Blev det något problem?
Verkar som att dom inte har någon svensk kontaktperson längre. Mailade direkt till Tyskland och skrev på tyska, då hände det grejer. Har tillverkat egna packningar av 6mm skorstenssnöre och nu är det helt tätt. Kan nog inte rekommendera ES skorsten om sotaren provtrycker och du inte har någon packning. Läcker då i varje skarv.
 
Ja låter ju inte helt betryggande, synd för de va bra pris.
Mitt andrahandsval är nordic heatings modulskorsten, får väl bli den istället, lite störigt då min kamin har 130mm rör ut, så de passa bra med.
 
A Anderscurl skrev:
Vår skorsten från dem var tät. Men däremot stötte vi på ett värre problem. Skorstenen blev för varm på utsidan. Vilket gjorde att genomföringen i taket fick utökas. Vår skorsten mötte alltså ej klassningen som den hade.
konstigt det, min kan jag hålla handen mot efter flera timmars eldning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.