Hej

Jag har ett DSC 1864 som är konfigurerat med partition 1 på huset och partition 2 på garaget.
Den siren jag haft inne i huset vill jag inte ska låta om larmet går i garaget så jag skaffade TL-30L https://www.teletec.se/inbrottslarm/ovriga-tillbehor/sirener/siren-strobe-tl-30l med ett 1.2Ah batteri och tänker sätta det på garagets utsida.

I garaget har jag expansionskorten zonkort 5108 och pgm kort 5208 som styrs från centralenheten i huset.

Min fundering, nu när jag står med siren och batteri i handen, är hur jag tänkte ladda batteriet. :)

Det finns aux utgång på respektive expansionkort.
- Går det går att använda aux utgångarna för att ladda batteriet? Lite tveksam för det krävs ju lite grövre laddkabel än de jag använder till larmenheterna, även om jag kommer endast ha 5 meter till batteriet och siren.
Har också nu funderat på att sätta laddare Cetek XS0.8 https://www.ctek.com/se/alla-produkter/bil/xs-0-8-eu som klarar ladda 1.2Ah batteri.
- Är det något liknande ni som satt en TL30L siren använder som laddare?

Har läst olika inlägg som skrivits på Siemens SPC tråden om hur sirenen ska kopplas och styras men inte hittat något om batteriladdningen så jag hoppas någon kan ge en knuff i rätt riktning hur jag enklast kan lösa batteriladdningen.
 
AUX-utgångarna lär inte kunna användas för att ladda ett batteri. De är specificerade för max. 100 respektive 250 mA. Nedan klipp från DSC's dokumentation. När batteriet är fulladdat, eller nästan fulladdat räcker nog strömmen, men blir funktionen säker? Jag skulle valt CTEK-laddaren som du föreslår.

PC5108
VAUX - Used to provide power for devices. Maximum current draw is not to exceed 100 mA.

PC5208
+AUX+ - There are two terminals for AUX power to provide easier wiring. These terminals are used to provide power for devices. Maximum current draw is not to exceed 250 mA.
 
  • Gilla
jormah01
  • Laddar…
Idag så påbörjades monteringen av TL-30L.
Stötte dock på lite bekymmer och får inte ihop det. Jag hoppas det finns någon med mer kunskap och erfarenhet som kan hjälpa till. :)

Jag har ett DSC1864 med extra PGM kort 5208 (Det kortet sitter i garaget).
Huset är partion 1 och Garaget partion 2.
I huset har jag en siren ansluten till Bell på 1864 enheten.
TL-30L sitter på garaget och ansluts till PGM5208 och jag har ett batteri i TL-30L.

Dragit 6 trådar till TL-30L
Den har dessa ingångar:
Ingång 1. Negative power supply 0V ---> Anslöt minuspol på batteriladdare
Ingång 2. Positive power supply +13.8V ---> Anslöt pluspol på batteriladdare
Ingång 3. Sounder control ---> Anslöt till PGM6 och satt värde 01 Fire & Burglary
Ingång 4. Flash control ---> Anslöt till PGM7 och satt värde 01 Fire & Burglary
Ingång 5. Not used
Ingång 6. Not used
Ingång 7. Tamper ---> Zonanslutning? Just nu är det byglat så jag kan ha locket borttaget.
Ingång 8. Tamper ---> Zonanslutning?

DIP
1. OFF (10min)
2. ON (Speaker control OFF= 12V & ON 0V)
3. ON (OFF= Missing trigger, ON= Giving trigger)
4. ON (Strobe control OFF= 12V & ON= 0V)
5. ON (OFF= Missing trigger, ON= Giving trigger)

PGM utgångarna har jag angett till "Aktiveras". Vad jag vill är att vid larm ska utgången ge 12V.
När jag trigger larmet i garaget så låter det inget från TL-30L men från sirenen i huset. Borde inte PGM kortet ge 12v?

Anslutningarna 1 & 2 har jag anslutit till batteriladdaren men den känner inte av att batteriet är anslutet.
Får troligtvis ansluta laddaren direkt på batteriet så den kickar igång men vad ska jag ansluta till 1 & 2? Aux+ och GRD på PGM5108 kortet?

När det gäller anslutningarna tamper 7 & 8 , ska de anslutas till en Zon med definition 36 "24h Latching Tamper"?
 
T
Är lite ringrostig på DSC.
Men när larmrt går får du 12V mellan 0V o PGM6, 0V o PGM7?

Alltså mät utan att ha något inkopplat
 
PGM-utgångarna kan inte drivas till +12V. I manualen står det:

PGM outputs: Open collector, switched to ground, 50mA max. Det är alltså en öppen kollektor-utgång som sänker till 0V när den aktiveras. För att den skall bli "hög" (+12V) så måste kretsen som är ansluten ge +12V. Det finns kopplingsexempel i den medföljande dokumentationen.
https://cms.dsc.com/download.php?t=1&id=17315

AUX+ är en utgång för att mata eventuella enheter med +12V. Du skall inte mata IN ström här.

Jag har uppfattat att du har en separat laddare som skall förse ackumulatorn i sirenen med ström. Jag ser inte att du har gjort fel att ansluta laddaren till terminal 1 och 2. Om du väljer att ansluta den direkt till ackumulatorn så skulle jag lämna 1/2 oanslutna. Du får kanske konsultera leverantören om detta.
 
Hej,

Du har något som heter "PGM Output Option" där du kan ändra hur PGM:en skall bete sig.
Bland annat invertera utgången så att den istället för att ansluta mot jord så får du 12V.
Option 3
ON: The PGM output will operate normally (switch to ground when activated).
OFF: The PGM output will be normally ground and switch to open collector (open circuit) when activated.

Mvh D
 
EDIT: Skrev för snabbt i förra inlägget. Den inte ger 12V ut utan att det går att bestämma i vilket läge den skall ansluta mot jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.