Tjena , förvirrad person som flyttat till ett radhus för första gången.
Har fjärrvärme hemma , Cetetherm u20 Basic.
Har följt allt kriterier, känns som att jag efter flera dagars/veckor pillande hittat rätt värme men har nån fundering som kvarstår.
1, har två element i ett rum. Varav den ena är kall ( kallnade när jag sänkte höljde värmekurvan från 1 till 1.2 )
Nu står värmekurvan 1,2 . Sol symbolen. Och andra reglaget på 0.

Varför blir det så ?
 
Har du tillräckligt med vatten i systemet? Funkar cirkulationen och alla ventiler innanför radiatortermostaterna?
 
  • Gilla
Krukmakaren och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du tillräckligt med vatten i systemet? Funkar cirkulationen och alla ventiler innanför radiatortermostaterna?
useless useless skrev:
Har du tillräckligt med vatten i systemet? Funkar cirkulationen och alla ventiler innanför radiatortermostaterna?
T tommythoman skrev:
Tjena , förvirrad person som flyttat till ett radhus för första gången.
Har fjärrvärme hemma , Cetetherm u20 Basic.
Har följt allt kriterier, känns som att jag efter flera dagars/veckor pillande hittat rätt värme men har nån fundering som kvarstår.
1, har två element i ett rum. Varav den ena är kall ( kallnade när jag sänkte höljde värmekurvan från 1 till 1.2 )
Nu står värmekurvan 1,2 . Sol symbolen. Och andra reglaget på 0.

Varför blir det så ?
Hur vet jag om jag har tillräckligt med vatten ?
Cirkulationspumpen tickar på ( har ställt den på läge 1 istället för 2 , ventilerna funkar.
 
Sitter det en tryckmätare i centralen?
 
useless useless skrev:
Sitter det en tryckmätare i centralen?
ja , bägge mätarna står på 1,5 bar. Om det är dem du menar ?
 
T tommythoman skrev:
ja , bägge mätarna står på 1,5 bar. Om det är dem du menar ?
1,5 var
 
1 rörs eller 2 rörs-system, svårt nog att säga för dig, brukar vara 1 rörs i radhusområden. Troligtvis så orkar inte vattnet (flödet ) fram ordentligt, gasa på cirkpumpen till max och se vad som händer, På pumpens kopplingsbox sitter nog ett litet vred med 1 - 2 - 3 . står den på 1 flytta till 2 . eller 3 om den står på 2..
 
J jonaserik skrev:
1 rörs eller 2 rörs-system, svårt nog att säga för dig, brukar vara 1 rörs i radhusområden. Troligtvis så orkar inte vattnet (flödet ) fram ordentligt, gasa på cirkpumpen till max och se vad som händer, På pumpens kopplingsbox sitter nog ett litet vred med 1 - 2 - 3 . står den på 1 flytta till 2 . eller 3 om den står på 2..

Ingen skillnad.
När jag är höjde värmekurvan från 1 till 1,2 slutade ena elementet att ”funka”

sen undrar jag varför när jag slagit på termostaterna på Max i övervåningen blir det runt 24-25 grader medans på nedervåningen runt 22
 
Inte det med att höja någon kurva, det cirkulationspumpen jag menar som ska pumpa runt vattnet, det kan bli en del olika flöden med två våningar. Så prova vad jag skrev.
 
J jonaserik skrev:
Inte det med att höja någon kurva, det cirkulationspumpen jag menar som ska pumpa runt vattnet, det kan bli en del olika flöden med två våningar. Så prova vad jag skrev.
jag har höjt cirkpumpen, ingen skillnad
 
Om du stänger alla andra blir det varmt då. det kan sitta en luftpropp någonstans så gasa på och stäng allt annat , har du tur så kommer en luftbubbla att ätas upp av flödet och åka med från platsen den sitter i.
Ingen garanti men brukar fungera. Det är inget som händer direkt det kan ta någon eller några timmar
 
J jonaserik skrev:
Om du stänger alla andra blir det varmt då. det kan sitta en luftpropp någonstans så gasa på och stäng allt annat , har du tur så kommer en luftbubbla att ätas upp av flödet och åka med från platsen den sitter i.
Ingen garanti men brukar fungera. Det är inget som händer direkt det kan ta någon eller några timmar

Ska testa ,

Märker att när jag öppnar balkongdörren som finns ansluten i samma rum , då blir elementet jättevarm.
Jag fattar ingenting.......
 
Plocka bort termostaten , den kanske inte öppnar som den ska, den kyls ner när du öppnar dörren.och fungerar då inte som den ska, fungerar det med borttagen termostat så köp en ny .
 
J jonaserik skrev:
Plocka bort termostaten , den kanske inte öppnar som den ska, den kyls ner när du öppnar dörren.och fungerar då inte som den ska, fungerar det med borttagen termostat så köp en ny .
ventilen är på 7:an. När jag vrider på ventilen då hör man hur vattnet fylls på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.