Hej.
Jag måste byta taket på vår gamla stuga, tänk 1700-tal.
Idag består det av gamla taket av: brädor, takpapp, någon form av plattor (svårt att se men kan tänka mig eternit ) och ovanpå det så är det mossa.
Vi ska så klart plocka ner allt för att se hur underlaget mår och byta brädor. Vi ska återanvända mossan, men vi vill så klart inte lägga tillbaka de gamla plattorna.
Räcker det med takpapp och sen en fuktisolermatta från byggmax och mossan ovanpå det?
Tacksam för tips och råd!
 
Har du en bild? Är det mossa? Inte torv?
 
Kanske inte bästa bilden, men... det är mossa. Möjligt att det har varit ngt annat en gång men nu är det mossa och lite hallonris ;)
 
  • Gammal trästuga med mossa på taket och hallonris intill, framför ett bord och stol på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
harry73
Illustration av ett torvtaks uppbyggnad med olika lager och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satsa på ett riktigt torvtak. Sedan innehåller mossan (rötterna) asbestfibrar och är det lika bra att inte återanvända det.
 
  • Gilla
Sarahiskogen
  • Laddar…
Väldigt gulligt!
Jag tror att du behöver någon antikvarisk byggnadsvårdare här. Inte oss amatörbyggnadsvårdare. De flesta kommuner har någon form av kulturmiljöavdelning med antikvarie som borde kunna ge vägledning, i alla fall till vem du ska prata med.

Jag antar att du läst "Så renoveras torp& gårdar"? Där finns lite om torvtak. Jag tror nämligen att det ursprungligen har varit ett torvtak.

Edit:eller så har det helt enkelt börjat växa mossa och ris på eterniten?
Byggnadsvårdsföreningen är ett annat tips.

Du kan också pröva Jamtli i Östersund. Det är ett friluftsmuseum med många äldre byggnader och stor kunskap om äldre byggnadssät. Personalen har nog rätt tråkigt nu i dessa tider och svarar säkert på mejl.

Är det ett brädtak under mössan och skivmaterialet?

Jag föreslår att du gör taket så likt det går för ditt hus är en kulturmiljöskatt! Fantastisk! Förvanska det inte.
 
harry73 harry73 skrev:
[bild]
Satsa på ett riktigt torvtak. Sedan innehåller mossan (rötterna) asbestfibrar och är det lika bra att inte återanvända det.
Jag skulle så klart gärna ha ett riktigt torvtak, men har inte riktigt de pengarna just nu. Dessutom så har jag ingen koll på om taket orkar med all den tyngden :thinking: för tillfället känner jag att jag måste rädda taket så inte hela stugan går åt hel****.
 
Redigerat:
Jiji Jiji skrev:
Väldigt gulligt!
Jag tror att du behöver någon antikvarisk byggnadsvårdare här. Inte oss amatörbyggnadsvårdare. De flesta kommuner har någon form av kulturmiljöavdelning med antikvarie som borde kunna ge vägledning, i alla fall till vem du ska prata med.

Jag antar att du läst "Så renoveras torp& gårdar"? Där finns lite om torvtak. Jag tror nämligen att det ursprungligen har varit ett torvtak.

Edit:eller så har det helt enkelt börjat växa mossa och ris på eterniten?
Byggnadsvårdsföreningen är ett annat tips.

Du kan också pröva Jamtli i Östersund. Det är ett friluftsmuseum med många äldre byggnader och stor kunskap om äldre byggnadssät. Personalen har nog rätt tråkigt nu i dessa tider och svarar säkert på mejl.

Är det ett brädtak under mössan och skivmaterialet?

Jag föreslår att du gör taket så likt det går för ditt hus är en kulturmiljöskatt! Fantastisk! Förvanska det inte.
Tack snälla för alla fina ord! Blir så glad!! Det är faktiskt min far som har byggt stugan så den är inte mer än ca 40 år :)
 
S Sarahiskogen skrev:
Tack snälla för alla fina ord! Blir så glad!! Det är faktiskt min far som har byggt stugan så den är inte mer än ca 40 år :)
Vad kul, då lyckades han verkligen. Jag trodde att fönstren var bytta och att den var utbyggd. :rofl:

Oavsett det är den värd ett fint omhändertagande. Men då kan du ju tillåta dig lite modernare tak. Papp eller shingel kanske kan passa? Det finns också nytillverkad fibercement utan asbest. Dessa tre taktäckningsmaterial brukar vår stadsantikvarie oftast rekommendera till lite enklare byggnader. Shingel kanske blir lite för stadsmässigt men titta på fibercement för tak.
 
Jiji Jiji skrev:
Väldigt gulligt!
Jag tror att du behöver någon antikvarisk byggnadsvårdare här. Inte oss amatörbyggnadsvårdare. De flesta kommuner har någon form av kulturmiljöavdelning med antikvarie som borde kunna ge vägledning, i alla fall till vem du ska prata med.

Jag antar att du läst "Så renoveras torp& gårdar"? Där finns lite om torvtak. Jag tror nämligen att det ursprungligen har varit ett torvtak.

Edit:eller så har det helt enkelt börjat växa mossa och ris på eterniten?
Byggnadsvårdsföreningen är ett annat tips.

Du kan också pröva Jamtli i Östersund. Det är ett friluftsmuseum med många äldre byggnader och stor kunskap om äldre byggnadssät. Personalen har nog rätt tråkigt nu i dessa tider och svarar säkert på mejl.

Är det ett brädtak under mössan och skivmaterialet?

Jag föreslår att du gör taket så likt det går för ditt hus är en kulturmiljöskatt! Fantastisk! Förvanska det inte.
S Sarahiskogen skrev:
Tack snälla för alla fina ord! Blir så glad!! Det är faktiskt min far som har byggt stugan så den är inte mer än ca 40 år :)
Jag ska se om jag kan få tag på dem i jamtli, vi vill ju så klart bevara det "gamla" och inte sabba favoritstället.
Tidningen har jag aldrig hört talas om så den ska jag skaffa prenumeration på.
Tack för tipsen (y)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vad kul, då lyckades han verkligen. Jag trodde att fönstren var bytta och att den var utbyggd. :rofl:

Oavsett det är den värd ett fint omhändertagande. Men då kan du ju tillåta dig lite modernare tak. Papp eller shingel kanske kan passa? Det finns också nytillverkad fibercement utan asbest. Dessa tre taktäckningsmaterial brukar vår stadsantikvarie oftast rekommendera till lite enklare byggnader. Shingel kanske blir lite för stadsmässigt men titta på fibercement för tak.
Absolut inget att skämmas för, för många år sedan var personal från riksantikvariet här och tidsbestämde den, årtiondet satte de rätt sen var det bara 200 år fel :crysmile::rofl: Den är byggd av gammalt virke och på gammalt vis så vill gärna ha mossa på taket, det är så jag alltid har sett den..
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
S Sarahiskogen skrev:
Absolut inget att skämmas för, för många år sedan var personal från riksantikvariet här och tidsbestämde den, årtiondet satte de rätt sen var det bara 200 år fel :crysmile::rofl: Den är byggd av gammalt virke och på gammalt vis så vill gärna ha mossa på taket, det är så jag alltid har sett den..
:crysmile:

På fibercement kan du lägga mossa i alla fall. Jag är lite osäker på hur modern takpapp skulle må men du kan ju kolla med tillverkare av takpapp. Det är ju möjligt att det går. Sedan kan du så klart använda den typen av täckmaterial man använder till gröna tak. Men det kan bli dyrare. Men kolla med något företag som säljer gröna tak.
 
  • Gilla
Sarahiskogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.