Vi ska renovera våran hall med pärlspont och har bestämt oss för att grått skulle bli jättesnyggt men samtidigt vill vi (notera frun) se lite inspirationsbilder.

Vi har tänkt byta ut furugolvet mot ett klinkersgolv med golvvärme, här har vi ingen aning om vilken färg vi ska välja men maken i huset vill ha in en sådan där kompassplatta.

Vi har även en mycket brant trappa upp till övervåningen med steg som är så små att man måste gå lite snett med fötterna nedför om man inte vill ha tårna utanför även frun med sina 37or. Vi har tänkt måla trappen vit och sen lägga heltäckningsmatta på själva stegen, här är vi inne på att lägga en röd matta. Varför vi väljer att lägga matta på själva stegen är för att säkra våran egen överlevnad då trappan redan nu i väldigt slitet skick är läskigt hal.

Bilder på Hallen tagna i sommras.
 
  • 060729024.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 060729025.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ev kanske jag har någon bild på när vi tapetserade vår hall grå i våras.
Men vi har inte pärlspont i vår hall. Då vi redan har tapetserat om så är det om jag har någon bild där det syns bra. Hojta om du vill att jag ska kolla.. så kanske du kan se grått utan pärlspont i alla fall:)
 
Ja men det går bra så länge hallen är grå :)
 
När jag läser er beskrivning av er hall känner jag igen ganska mycket. Vår trappa tillexempel är omöjligt brant med smala steg som man måste sätta fötterna snett på. Vi har precis avslutat totalrenoveringen av vår hall och klätt väggarna med pärlspont...även taket är pärlspontpanel. På golvet diskuterade vi länge om vi skulle välja klinker och golvvärme för att det är praktiskt med blöta hundar och barn och smuts...men det blev ett gråmålat furugolv istället. Funkar kanon faktiskt. Angående trappan så är den oxå målad i samma grå färg som golvet. Den var väldigt hal innan vi målade och vissa av stegen är väldigt slitna fram på trappnosen. Men sen vi målade har vi inte upplevt detta.Färgen är inte hal vilket jag var orolig för att den skulle bli.

Jag sätter in lite före och efter bilder som ni kan titta på. Kanske är det något som inspirerar er :)
 
  • halen före1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hallen före2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och nu lite efter...
 
  • hallen nere1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hallen nere2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hallen nere3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hallen nere4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lovisa-64
  • Laddar…
Och en till...
 
  • hallen nere5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lovisa-64
  • Laddar…
Åhh vad fint det blev Sophie! Eran hall innan renovering påminner väldigt mycket om våran hall innan maken rev ned massonitskivorna som gömde pärlsponten.

Ska försöka mig på att lägga in bilder i mitt huvudinlägg.
 
Jag hade tänkt lägga in fler bilder men de vi har är försora och jag vet inte hur man minskar KB, ngn som vet?
 
Högerklicka på bilden du vill förminska. Välj redigera...då öppnas bilden i paint (finns väl på de flesta datorer eller?) Sen går du in under BILD och väljer "ändra storlek/snedställ. Där skriver du i hur många % du vill förminska bilden. Vet att mina bilder som brukar ligga på ca 1,3 MB blir lagom om jag väljer 40%. Sen sparar du om bilden och så kolla för säkerhetsskull att den blivit lagom stor.

Hoppas du förstår vad jag menar och att det funkar.

Tänkte nästan att vi hade ganska lika hallar. Lät ju så på beskrivningen :) Vi är verkligen nöjda med vår renovering. Vi hade oxå pärlspont under men inte i hela och dessutom var den skadad på flera ställen och gick faktiskt inte att återanvända. Det har dragits så mycket ström över väggaran under åren att vi dessutom var tvungna att gömma detta under ny panel. Den gamla var dock i samma grå nyans som den vi målat med. Men det gamla trägolvet var mörkbrunt. Det bytte vi ut eftersom det inte fanns någon isolering överhuvudtaget ner mot grunden under. Ruskigt kallt om fötterna på vintern kan jag säga.
 
Sophie, vilken fin hall!
Är lite nyfiken vilken ncs-kod det är på den grå kulören?
 
Tyvärr finns det ingen. Jag har blandat fram den själv eftersom vi målar med linoljefärg från Gysinge. Det är vit som grund och så har jag blandat i grön umbra tills jag blivit nöjd. Skulle kunna tänka mig 15-20% kanske.
 
Helknäpp fråga men hur stort avstånd har du mellan krokarna på hatthyllan...funderar på att göra något liknande och lurar på lämpliga mått och antalet krokar som behövs.
 
Inte så knäppt...:) Viktigt om man ska få plats med många jackor utan att det blir kaos. Vi har 10 krokar och avståndet bestämdes av antalet. Så att det ser symmetriskt ut. Det är gamla krokar så därför fick avståndet bestämmas utifrån hur många istället för efter vad som är lagom...fast det blev himla bra!

Ja och så svar på din fråga... Hatthyllan är 25 cm djup. Innerraden av krokar sitter ca 5 cm från väggen och ytterraden ca 5 cm från framkanten. Mellan krokarna i främre raden är det ca 25 cm och de i raden bakom har samma avstånd men är placerade "mellan" de i främre raden...Förstår du?

Det är lagom avstånd och vi har ändå många jackor. Men de hänger rakt och man slippre problem med att välta ner 7 andra när man ska ta en. det finns oxå tillräckligt många krokar för att man ska slippa hänga flera saker på en krok. Beror såklart på hur många man är men vi som är två vuxna och ett barn har gott om plats även för gästernas kläder.
 
Du kan ju alltid ha en vithall och en grå fondvägg för att bryta av om det blir för mörkt med enbart grått i hallen! Vi gjrode så i vårt hus. Tyvärr inga nya bilder ännu men den här kanske kan ge en fingervisning??

http://www.villabroden.se/uploads/pics/hus169.jpg
 
De första två är bilder på övervåningen efter att massoniten tagits ned, den tredje är bild på trappan ned och man ser även en av de två igensattafönstren. Den fjärdede bilden är hallen nere.

Vi har konstaterat av tidningarna som satt under massoniten att hallen är inte renoverad sedan -55. Så färgen på panelen målades säkert under sent 20tal eller tidigt 30tal
 
  • 070219003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 070219004.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 070219006.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 070219009.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lovisa-64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.