Ska renovera min källare och undrar vilken ambitionsnivå jag ska lägga mig på.

Källaren har idag putsade målade väggar och ett linoleum golv. Huset är byggt ca 1940 och golvet/grunden är nog bara gjutet på mark. Golvet ligger ca 70 cm under markytan. Det är dränerat utanför men det är gjort för ca 10 år sedan. Det kommer oavsett fukt genom plattan. Den täta mattan har tvingat fukten mot väggarna, vilket lett till att putsen lösts upp. Putsen är målad med tät(?) plastfärg i vackert knallorange.

Jag har ett par cm till godo i ståhöjd i källaren och vill inte bygga mer än nödvändigt i höjd på golvet.

Så här tänker jag:
- riva upp mattan och lägga enkel klinker rakt på betongplattan med spackling innan där det behövs
- måla om väggarna

Nu till mina frågor:
- behöver jag slipa av färgen på väggarna och måla med genomsläpplig färg? Har en betongslip så utrustning finns men det blir knöligt för en amatör som jag att spackla väggen jämn efter. Och vad för spackel?Alternativet är att bara spackla och måla
- Vilken färg rekommenderas för väggarna?
- Kommer klinker direkt på betongen bli bra?

Källarrum med orange målade väggar med skadad puts och gulnat linoleumgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad puts på källarvägg med orange målfärg och synligt skadat område nära golvkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad knallorange putsad vägg ovanför ett gammalt linoleumgolv, förkroppsligar behovet av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga problem med klinker på golvet, du behöver ju inte välja det största formatet med tanke på att det bara andas genom fogen. När det gäller väggen är det nog bäst att ta bort färgen och måla med någon diffusionsöppen färg
 
  • Gilla
Charles Odd
  • Laddar…
Diffussionsöppen färg, t.ex sillikatfärg på väggarna är bra.
Helt rätt att slipa bort färg från väggarna men det kommer att bli jäkligt dammigt. Se till att ha bra utrustning för att suga upp dammet under tiden du arbetar. Och bra mask till dig själv så klart.
Börja lite försiktig med vanligt slippapper först och öka sen våldet vid behov beroende på hur hårt färgen sitter. Använd inte mer aggressivt slipverktyg än nödvändigt. Du vill ju inte avverka allt för mycket puts och skita ner i onödan.
Reparera efteråt skulle jag ha gjort med puts av samma hårdhet som den som redan sitter där. Blöt ner den gamla putsen ordentligt innan du drar på ny puts utanpå så borde det fästa bra. Jag har snyggat till ca 60m2 puts i min källare för 6-7år sedan med den metoden och det sitter fortfarande bra.
Golvet borde gå bra att sätta klinker på. Dra av det en sväng med betongslipen först om det är mycket limrester kvar från mattan.
Angående fukten vid hörnen så behöver det inte vara mattan som har flyttat fukt dit utan det kan komma utifrån också. Det är ett vanligt utsatt område.
Dräneringen borde inte vara slut (om den var rätt gjord från början) men är det inte mer än 70 cm djupt så är det ju inte så svårt att gräva lite och göra stickprovskoll på skicket på väggens utsida.

Kanske behövs mer dränerande återfyllning om det bara är jord? Kanske behöver markens lutning utanför ses över? Fungerar dagvattenavledningen som den ska?
 
  • Gilla
Charles Odd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.