Hej!
Jag och min man ska för första gången bygga en altan och ska då bygga ut den befintliga altan som vi har. Tips, vad bör vi tänka på, hur går vi till väga?

Vi ska bygga altan på den delen "som går in" + bygga i överkant ca 2 meter för att placera ett spabad där.

Tack på förhand! Altan vid hus med hängstol, gräsmatta och skog i bakgrunden, utbyggnad planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan av trä vid en trädgård som ska byggas ut för ett spabad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan i trä som ansluter till en gräsmatta med skog i bakgrunden, potentiell plats för utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet ni hur den befintliga altanen står på marken, ligger den på markplattor, direkt på grus eller plintar?
Jag föreslår att ni använder samma typ av grund som den befintliga.
Skruva bort dom 3 yttersta brädorna så ser ni.

Om den ligger på markplattor så hade jag grävt bort gräset på den delen som där utbyggnaden ska vara.
Sen fyllt upp med grus typ makadam 8-16 och lagt ut några markplattor där reglarna ska vara.
Därefter skarvat på befintliga reglar med att lägga en regel omlott ca 1m.
 
maah maah skrev:
Vet ni hur den befintliga altanen står på marken, ligger den på markplattor, direkt på grus eller plintar?
Jag föreslår att ni använder samma typ av grund som den befintliga.
Skruva bort dom 3 yttersta brädorna så ser ni.

Om den ligger på markplattor så hade jag grävt bort gräset på den delen som där utbyggnaden ska vara.
Sen fyllt upp med grus typ makadam 8-16 och lagt ut några markplattor där reglarna ska vara.
Därefter skarvat på befintliga reglar med att lägga en regel omlott ca 1m.
Håller det för ett spabad?
 
U Utdelning skrev:
Håller det för ett spabad?
Om reglarna som är på den delen spabadet ska stå ligger på plattor som är tätt placerade är det inga problem.
Men delen där spabadet ska stå kan man också gräva ut lite mer, fylla med grus typ 0-40 och packa ordentligt med padda och sen ställa badet direkt på gruset och bygga trallen runt.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
maah maah skrev:
Om reglarna som är på den delen spabadet ska stå ligger på plattor som är tätt placerade är det inga problem.
Men delen där spabadet ska stå kan man också gräva ut lite mer, fylla med grus typ 0-40 och packa ordentligt med padda och sen ställa badet direkt på gruset och bygga trallen runt.
Ja jag tänkte just på markdelen, tack (y)
 
Tack för svaren!
Nu har vi kollat under och det är reglar men plattor under.

Tänkwe ni då att man tar bort kjolen och sen fäster de nya reglarna på de gamla?
Det ser inte ut som att det ligger grus under nu men det bör man ha på det nya?
Kan man lägga regler på den delen där spabadet ska vara med cc 30 istället för 60? Håller inte det då? Vy under en trätrall som visar en träregel och platta, utan synligt grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under en träkonstruktion som visar gamla reglar och en platt sten, inget grus synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under en trätrall som visar en träregel och platta, utan synligt grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under en träkonstruktion som visar gamla reglar och en platt sten, inget grus synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja cc 300 med plattor varje meter under reglarna känns rimligt.

För att förlänga altanen utåt så finns det flera sätt att skarva reglarna.
1. Skruva bort kjolen och lägg en ny regel parallellt med den befintliga ca 70-80cm in och skruva ordenligt. Nackdelen med det är att ni får en förskjuten skruvrad på den nya delen jämfört med den gamla.
2. Skruva bort kjolen och skarva regeln ände mot ände. Skruva en bit regel på ca 150-160cm på var sida om regeln.

Ni kan ju också tänka om helt och lägga den nya trallen på andra ledden.
Och när ni håller på, gör så stort det bara går! Minst samma yta altan som boyta tycker jag är lagom :cool:
 
Ha ha det var ett bra motto!

Vilka plattor är det man använder? Vanliga trädgårdsplattor?
 
Ja precis. Typ 350x350x50mm eller vad dom är. Billigast möjliga på Byggmax.
 
  • Gilla
LadyChanel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.