Hej, första gången jag postar här. Min granne på landet håller på att rensa sin bortgångne makes verktyg och frågade om jag ville ha svarven. Bifogar bilder nedan. De råkade dock välta den för några år sedan så eldosan på baksidan pajade, men enligt yrkeskunnig person skall detta vara det enda felet. Kan någon avgöra från bilden ifall det finns reservdelar eller om det ens är möjligt att få lagat? Känns bra skick i övrigt, men behöver nog en redig rengöring. Är gratis gott eller kommer det smaka surt? Tack för svar!
Verktygstokig
· Halland
· 7 442 inlägg
Är ingen mästare på el men det där ser spontat ut som att det är rätt lätt att fixa.
Har jag fel kan du ge svarven till mig
Har jag fel kan du ge svarven till mig
I det här fallet så tror jag gratis är gott
Verktygstokig
· Halland
· 7 442 inlägg
På framsidan ser man ett löst reglage, det styr fram, bak,polomkoppling.
Har jag fel om enkel renovering så kan du bolla svarven till mig
Har jag fel om enkel renovering så kan du bolla svarven till mig
Redigerat:
Den där skulle jag ta direkt om jag hade en chans. Ta den..... och blir det surt ställer jag mig också i kö för att ta hand om den.
Kopplingsdosan och kopplingsplinten på motorn är krossade men det brukar inte vara något problem.
Motorn är en Asea tvåhastighetsmotor. Asea motorer i andra storlekar från samma tidsålder i mer eller mindre havererat skick men med samma kopplingsplint och kopplingsdosa brukar dyka upp på skroten ibland. Kopplingsplinten och dosan är relativt enkla att flytta från en motor till en annan om de bara passar. Om det riktigt kniper kan man tillverka sin egen kopplingsdosa och ta kopplingsplinten ur en helt annan motor och montera den på en mellanplatta av 5mm plåt ifall skruvhålen inte passar
Jag kan hålla utkik om någon lämplig donator dyker upp på skrotarna där jag färdas.
Hör dig för med lokala skrothandlare!
Se till att få med alla tillbehör som finns. Ratten till pinolen ser ut att ha kommit på avvägar.
Kopplingsdosan och kopplingsplinten på motorn är krossade men det brukar inte vara något problem.
Motorn är en Asea tvåhastighetsmotor. Asea motorer i andra storlekar från samma tidsålder i mer eller mindre havererat skick men med samma kopplingsplint och kopplingsdosa brukar dyka upp på skroten ibland. Kopplingsplinten och dosan är relativt enkla att flytta från en motor till en annan om de bara passar. Om det riktigt kniper kan man tillverka sin egen kopplingsdosa och ta kopplingsplinten ur en helt annan motor och montera den på en mellanplatta av 5mm plåt ifall skruvhålen inte passar
Jag kan hålla utkik om någon lämplig donator dyker upp på skrotarna där jag färdas.
Hör dig för med lokala skrothandlare!
Se till att få med alla tillbehör som finns. Ratten till pinolen ser ut att ha kommit på avvägar.
Som sagt, den där hade jag huggit på stående fot. Dosa och plint till motorn är relativt enkelt att fixa, leta på skroten eller någon motorlindarverkstad.
Tack för alla svar! Låter som en överkomlig åtgärd. En annan fråga, hur ordnar man transport av en pjäs som denna? Väger ju säkert ett ton och undrar om min grund klarar av den, eller om det ens är möjligt att få ner den i garaget (se bild). Tacksam för tips!
Medlem
· Västernorrland
· 10 725 inlägg
Man lär nog få betala 20-30k för en sån där............Jag råkar aldrig på nåt sånt där, bara alla andra och avundsjukan är på max just nu........En bekant fick en gång också en förfrågan om att rensa en hobbyverkstad. För nå kaffepengar bärgade han en skaplig fräs och en massa annat men guldklimpen var nog en Harrisson svarv som ledigt hade kostat 100k då.......Lär dock stå kvar oanvänd i deras garage så får se om man i framtiden kanske kan köpa den iallafall.
Verktygstokig
· Halland
· 7 442 inlägg
Beroende på vilken örnmodell det är ligger vikten mellan 650-790kg, tror 'din' väger 790kg om jag läste rätt.S swebal skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 442 inlägg
Du skaffar ett släp, kontaktar din lokala baxarsekt. (Finns i Halland och Skåne åtminstone). Får upp den på släpet, surrar åt alla håll.
Kör hem.
Kör ner den på hjul (palldragare eller liknande är lättast). Annars funkar plywoodskiva med hjul.
Kör hem.
Kör ner den på hjul (palldragare eller liknande är lättast). Annars funkar plywoodskiva med hjul.
Verktygstokig
· Halland
· 7 442 inlägg
Ett tips när man ska flytta en sån där koloss är ju att plocka isär den i så många bitar som man kan. Varje kg lättare är bra
Min far har en exakt likadan (förutom färgen). Det är en väldigt bra svarv i lagom storlek. Har använt den mycket.
Nu har du ju iofs fått ett expertutlåtande om att den ska vara ok - jag hade annars skickat en liten brasklapp om att den skulle kunna vara skev efter vurpan.
Eldosan borde gå att 3D-printa om det inte går att få tag i på annat sätt.
Nu har du ju iofs fått ett expertutlåtande om att den ska vara ok - jag hade annars skickat en liten brasklapp om att den skulle kunna vara skev efter vurpan.
Eldosan borde gå att 3D-printa om det inte går att få tag i på annat sätt.