Jo, men om väljer att inte ha några tillval, får då ett bobeoligt hus för priset som anges i prislistan? Det behövs inget grävningsarbete/makadam innan älvsbyhus grund entrepernörer kommer? Hur är det älvsbyhus garage, ingår platta i priset?
Exploateringskostnader för vår tomt är budgeterat till 350 000 i vår Älvsbyhuskalkyl därav 225 000 grundgrävning och grovplanering av en 2900 kvm tomt. 125 000 är egen brunn och avlopp. Pantbrev och lagfart tillkommer också. Kolla på Smålandsvillan på nätet, där kan du göra en egen produktionskostnadskalkyl, det är samma som för Älvsbyhus förutom att grunden ingår i Älvsbyhus och så tror jag att Smålandsvillans kalkyl för grovplanering endast är några meter från husgrund...
 
Vi var hos säljaren i tisdags. slutpriset då blev drygt 1 900 000. vi har valt ett Höner med oinreddövervåning då. Tillvall på 150 000 varmgarage (V21) 38m2, tomt, markarbete, VA, el, tele, mobilkran, 70 m väg+vändplan, byggherrekostnader ev sprängning för rörgrav. Sen ska vi välja bort badrum och kakla och klinkra själva. Sen får vi se om kalkylen håller....... :)
 
Vroom skrev:
Exploateringskostnader för vår tomt är budgeterat till 350 000 i vår Älvsbyhuskalkyl därav 225 000 grundgrävning och grovplanering av en 2900 kvm tomt. 125 000 är egen brunn och avlopp. Pantbrev och lagfart tillkommer också. Kolla på Smålandsvillan på nätet, där kan du göra en egen produktionskostnadskalkyl, det är samma som för Älvsbyhus förutom att grunden ingår i Älvsbyhus och så tror jag att Smålandsvillans kalkyl för grovplanering endast är några meter från husgrund...
Jag tycker det låter väldigt dyrt för grundgrävning, anlitar du en egen grävmaskinist får du 200-300 timmars grävning.....
 
Jag tycker det låter väldigt dyrt för grundgrävning, anlitar du en egen grävmaskinist får du 200-300 timmars grävning.....
Jovisst tar Älvsbyhus ut extra för just exploateringskostnaderna i sin totalentreprenad även om de hävdar att de inte tjänar några pengar på något annat än huset..Björklidenhus ville ha 50 000 för enbart "schakt för grund", grovplanering endast 3 m från grund (iofs platta). Hjältevadshus 240 000 för grund, grundgrävning och grovplanering 3 m runt husliv. Frågan är om det är värt de "extra" pengarna som Älvsbyhus tar ut för hela tomten. Jag har inte fått exploateringskostnaderna specade men vad mer kan ingå än grundgrävning och grovplanering? Till detta bör läggas att alla entreprenörer man tar in själv måste man också kunna flytta på tidsmässigt när husleveransen tidigareläggs, för det gör det med Älvsbyhus (om man vill). Jag känner mig rätt nöjd ändå, det är den smidigaste lösningen och det finns ändå INGEN annan husleverantör som kommer i närheten av Älvsbyhus totalpris när det gäller enplanshus, då blir det 1.5 plan och det kostar ett par hundringar att inreda  :)
 
Vårt trym slutade på ca 1,7! Det är med tomt för 92000, dubbelgarage samt bubbel och kamin vi köpt efter, färg mm!
 
Vi har lag totalt drygt 2.3 milj.

Då ingår allt: Tomt, markarbeten,Hus,Vidbyggt dubbelgarage, Inredd öv (isolering köpt övrigt gjort själv)Alla avgifter för bygglov,anslutning va,el m.m.
Tillval bla: sx-paket,inbyggnadsugn,inb.häll,Torktumlare,Pivåhända fönster div. extra uttag. Finns säkert lite mer, men minns inte riktigt just nu

Vi har ingen kakel/klinker i huset, men klarar oss fint utan det, vem vet, det kanske kommer så småningom.

Det enda vi har lagt utöver detta är tomtarbeten såsom matjord,gräs,altan,stenläggning för uppfart osv. Det har gått loss på 100´

Kvar att göra är inredning av toa på ÖV
 
Tack för alla svar.

Fråga:
Kermit vad kostade eran tomt om man får vara nyfiken...och förresten vilket hus.

Mvh carro
 
Kermit...

Det skulle stå, vilket fint hus...gick lite fort.

Mvh Caroline
 
Hej!
Vi var inne på samma köpa begagnat eller bygga nytt också. Men efter många om och men, med olika tillverkare och risiga begade hus så föll lotten på Ä-hus. Vi bygger ett 1 1/2 plans med dubbelgarage. Allt som allt med alla tillval är det kalkylerat till 1.5 mille inkl tomt bla bla bla.
Vi kan inte annat än att säga att vi är kanonnöjd allt har skötts fenomenalt hittils grunden gjordes klar idag och än har inte någon budget spruckit tvärtom faktiskt ! Säljaren är superbra (Norr o Västerbotten) och de är alltid trevliga när man ringer o frågar, för det har man gjort många gånger ska du veta.
Är du intresserad av ett Ä-hus så prata med en som har ett, vilka för och nackdelar som finns med husen och bilda en egen uppfattning utifrån dem. Åk runt i nybyggda områden och knacka på kan inte ana hur många som med glädje visar upp sina fina hus, alla har vi varit i samma sits.

Tillvalen då:
Takkupa
Contura täljstenskamin sätter vi in själva
Trägolv+laminat+ klinker gör vi själva
SX modell
Förberedd avlopp övervåning
Extra eluttag
Uppsäkrat för garage och övervåning
Duschkabin
El+avlopp + vatten till garage
mm


Lycka till i ditt val.
 
Jag lovar att du kommer göra tillval!!! Vi bygger åxå med Götenehus och har nog gjort tillval på 200 000. Och då har ändå GH mycket hög och bra standard!!!

Lite småbyten här och där... och plötsligt blev det 200 000. Shit happens...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.