Hej!

Teknisk-praktisk idiot med tummen mitt i handen här.

I samband med att vi upptäckt att vi helt saknar vattenskydd i diskbänksskåpet samt under kyl/frys (se annan tråd), har jag snöat in lite på det här med rör, vitvaror och vattenskador.

Har på ett flertal sajter, däribland försäkringsbolagens, läst lite om vilka delar i exempelvis en diskmaskin som bör bytas med jämna mellanrum. Bl a anges att slangen (avloppsslangen, antar jag....) bör bytas c:a vart 5:e år.

Jag undrar lite hur man ska tänka här. Ska man byta den här typen av delar redan INNAN det har uppstått problem? Och gäller det i så fall alla delar som går att byta ut, eller endast vissa?

Vår diskmaskin är 6 år gammal, och jag känner mig stark frestad att beställa en ny avloppsslang för c:a 200 kr, istället för att ha ont i magen av skräck för att den 6 år gamla avloppsslangen när som helst ska brista.

Hur gör/tänker ni andra?

Ni behöver inte påpeka att "Men vad fan, pajar det en massa grejer i diskmaskinen så köper man väl en ny, istället för att lägga en månadslön på att byta ut varje del på den gamla!!"

Det förstår jag till fullo.

Min fråga är, om man kan förlänga livet på sina befintliga vitvaror genom att redan innan det uppstår problem byta ut vissa delar, och i så fall vilka.
 
Skulle aldrig ge mig på att börjar rota runt och byta diverse delar i vitvaror enbart för ev. förlängning av livstid.

Avloppsslangen är ej trycksatt, det räcker med att du kollar dess status och böjer den lätt. Är den mjuk och flexibel utan synliga sprickor så är det inga problem.
 
GreenYoda
T Talisman skrev:
Hej!

Teknisk-praktisk idiot med tummen mitt i handen här.

I samband med att vi upptäckt att vi helt saknar vattenskydd i diskbänksskåpet samt under kyl/frys (se annan tråd), har jag snöat in lite på det här med rör, vitvaror och vattenskador.

Har på ett flertal sajter, däribland försäkringsbolagens, läst lite om vilka delar i exempelvis en diskmaskin som bör bytas med jämna mellanrum. Bl a anges att slangen (avloppsslangen, antar jag....) bör bytas c:a vart 5:e år.

Jag undrar lite hur man ska tänka här. Ska man byta den här typen av delar redan INNAN det har uppstått problem? Och gäller det i så fall alla delar som går att byta ut, eller endast vissa?

Vår diskmaskin är 6 år gammal, och jag känner mig stark frestad att beställa en ny avloppsslang för c:a 200 kr, istället för att ha ont i magen av skräck för att den 6 år gamla avloppsslangen när som helst ska brista.

Hur gör/tänker ni andra?

Ni behöver inte påpeka att "Men vad fan, pajar det en massa grejer i diskmaskinen så köper man väl en ny, istället för att lägga en månadslön på att byta ut varje del på den gamla!!"

Det förstår jag till fullo.

Min fråga är, om man kan förlänga livet på sina befintliga vitvaror genom att redan innan det uppstår problem byta ut vissa delar, och i så fall vilka.
Med brasklapp om att jag inte är proffs, även om jag jobbat med produktion av vitvaror en gång i tiden:
Byt inte saker som inte är trasiga.
Underhåll är viktigt - tömma filter, rensa avlopp osv. För diskmaskin & tvättmaskin köra igenom maxprogram några ggr/år (hårt smutsad disk/90grader). De flesta vitvaror körs dagligdags på Eco-program med mindre temp och mindre vattenflöde, vilket inte är optimalt för att få en vitvara att vara långlivad.
I samband med underhåll hålla koll - har nåt rostat? Är packningen stel och gummit på upphällningen? Läcker det? Byt det som behöver uppfräschning. Kläm & känn. Se till att ha koll med läckageskydd och kika in under skåp och bakom socklar. Är det hyfsad kvalitet så håller de flesta saker längre än 5 år.
Dessutom är plast/gummi/metall otroligt beroende av sin miljö, det som rostar på 1 år på västkusten kan hålla en livslängd i Småland. Så att sätta såna där årssiffror på saker gör fskbolag och försäljare för att 1) skydda sig till förbannelse 2) för att sälja mer.

Skulle överlag aldrig skrota något som går att reparera. Visst, undantag finns det hutlöst många av i en konsumtionsstyrd värld men principen är densamma - kan det lagas, laga det.
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Skulle aldrig ge mig på att börjar rota runt och byta diverse delar i vitvaror enbart för ev. förlängning av livstid.

Avloppsslangen är ej trycksatt, det räcker med att du kollar dess status och böjer den lätt. Är den mjuk och flexibel utan synliga sprickor så är det inga problem.
Tack för svar!

Förlänga livstiden var nog felaktigt uttryckt av mig. Och överhuvudtaget uttryckte jag mig ganska dåligt.

Jag menar ungefär så här:

Finns det delar i diskmaskiner, tvättmaskiner etc, som är "ökända" för att gå sönder långt innan resten av maskinen är färdig för soptippen?

Vilka är i så fall dom delarna?

Och kan det finnas en poäng i att byta ut dom redan innan dom visar tydliga tecken på utslitning, istället för att vänta tills läckaget/strulet är ett faktum?
 
T Talisman skrev:
Tack för svar!

Förlänga livstiden var nog felaktigt uttryckt av mig. Och överhuvudtaget uttryckte jag mig ganska dåligt.

Jag menar ungefär så här:

Finns det delar i diskmaskiner, tvättmaskiner etc, som är "ökända" för att gå sönder långt innan resten av maskinen är färdig för soptippen?

Vilka är i så fall dom delarna?

Och kan det finnas en poäng i att byta ut dom redan innan dom visar tydliga tecken på utslitning, istället för att vänta tills läckaget/strulet är ett faktum?

Från diskussioner och "experters" inlägg här på forumet så har jag förstått att tillverkarna av dessa prylar inte sällan byter leverantör och firmor som tillverkar grejorna, allt för att pressa priserna.
Cyklerna mellan produktrevideringar, som ej syns på utsidan, kan vara kort.
Kunskap om vad som går sönder och bör bytas i förtid är det inte många som sitter inne med idag skulle jag säga. Det kan anses som företagshemligheter.
 
GreenYoda
Förresten - om du vill ha långlivade vitvaror; läs den förbaskade instruktionsboken.

Har 4ggr nu kommit hem till bekanta som klagar på att deras nya diskmaskin inte är så bra som de tänkte, den torkar inte.
Hade de läst instruktionsboken? Nej.
Spolglans? Nej.
Packade de maskinen rätt? Nej.
Diskmaskinssalt? Aldrig hört om.
Använde de rätt program? Nej, inte det heller.

Läs instruktionsboken. Töm filter. Håll maskinen ren. Kör inte samma program dag ut och in. Utsätt den inte omild behandling. Bråka inte med den i onödan. Det är vitvarornas 6 budord.
 
  • Gilla
Vonelffors och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle inte heller börja byta reservdelar i förtid om det inte är något fel på dem.

År ni så oroliga bör ni kanske ju se över sådana saker som vattenskydd i skåp och under vitvaror. Det är ju varken dyrt eller krångligt att göra i efterhand.
Förutom vattenskydd finns det ju också vattenlarm du kan sätta in i skåpet. Vi satte in detta när vi renoverade i köket
https://www.clasohlson.com/se/Vattenlarm-Dropp-stop-600/p/36-4719
De tre sensorerna har vi fördelat ut så det övervakar både vida vattenrören i diskbänksskåpet och under diskmaskinen.
Det finns också vattenfelsbrytare som kan installeras vid inkommande vatten och alltså hjälpa till att skydda hela huset från oväntade läckage och/eller göra så att ni enkelt med en knapp alltid bryter allt vatten i huset när ni åker hemifrån. Vissa försäkringsbolag har bidrag för den typen av installationer. Exempelvis:
https://www.lansforsakringar.se/bergslagen/privat/om-oss/erbjudanden/vattenfelsbrytare/

(Skänkte precis bort vår minst 10 år gamla diskmaskin till svärfar. För honom var den "som ny" och kommer säkert att snurra på där i 10 år till.
Maskinen han hade innan var 20+ år gammal men fullt fungerande.=
 
A
T Talisman skrev:
Tack för svar!

Förlänga livstiden var nog felaktigt uttryckt av mig. Och överhuvudtaget uttryckte jag mig ganska dåligt.

Jag menar ungefär så här:

Finns det delar i diskmaskiner, tvättmaskiner etc, som är "ökända" för att gå sönder långt innan resten av maskinen är färdig för soptippen?

Vilka är i så fall dom delarna?

Och kan det finnas en poäng i att byta ut dom redan innan dom visar tydliga tecken på utslitning, istället för att vänta tills läckaget/strulet är ett faktum?
Det är lungt
Maskinerna är så dåliga att de blir inte så gamla att slit delarna hinner bytas
 
A
T Talisman skrev:
Hej!

Teknisk-praktisk idiot med tummen mitt i handen här.

I samband med att vi upptäckt att vi helt saknar vattenskydd i diskbänksskåpet samt under kyl/frys (se annan tråd), har jag snöat in lite på det här med rör, vitvaror och vattenskador.

Har på ett flertal sajter, däribland försäkringsbolagens, läst lite om vilka delar i exempelvis en diskmaskin som bör bytas med jämna mellanrum. Bl a anges att slangen (avloppsslangen, antar jag....) bör bytas c:a vart 5:e år.

Jag undrar lite hur man ska tänka här. Ska man byta den här typen av delar redan INNAN det har uppstått problem? Och gäller det i så fall alla delar som går att byta ut, eller endast vissa?

Vår diskmaskin är 6 år gammal, och jag känner mig stark frestad att beställa en ny avloppsslang för c:a 200 kr, istället för att ha ont i magen av skräck för att den 6 år gamla avloppsslangen när som helst ska brista.

Hur gör/tänker ni andra?

Ni behöver inte påpeka att "Men vad fan, pajar det en massa grejer i diskmaskinen så köper man väl en ny, istället för att lägga en månadslön på att byta ut varje del på den gamla!!"

Det förstår jag till fullo.

Min fråga är, om man kan förlänga livet på sina befintliga vitvaror genom att redan innan det uppstår problem byta ut vissa delar, och i så fall vilka.
Vissa tillverkare håller slangar i decennier andra något år.
 
GreenYoda
T Talisman skrev:
Tack för svar!

Förlänga livstiden var nog felaktigt uttryckt av mig. Och överhuvudtaget uttryckte jag mig ganska dåligt.

Jag menar ungefär så här:

Finns det delar i diskmaskiner, tvättmaskiner etc, som är "ökända" för att gå sönder långt innan resten av maskinen är färdig för soptippen?

Vilka är i så fall dom delarna?

Och kan det finnas en poäng i att byta ut dom redan innan dom visar tydliga tecken på utslitning, istället för att vänta tills läckaget/strulet är ett faktum?
Enkelt svar: Nej. De delar du kan byta själv räcker det att du manuellt kastar ett öga på då och då och byter om det behövs. De delar som är inne i maskinen ska du inte pilla med själv och de ska inte bytas i onödan.

Jag har jobbat med 3 olika tillverkare av vitvaror och nej, det finns inte ökända delar som går sönder. Det finns absolut delar hos vissa maskiner hos vissa tillverkare som är sämre än andra, precis som allting annat. Men det hanteras genom garanti eller lagstadgad reklamation. Läs recensioner innan du handlar. Går saker du redan har sönder, googla på det så hittar du om fler har samma problem så har du mer på fötterna om garantitiden gått ut.
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Med brasklapp om att jag inte är proffs, även om jag jobbat med produktion av vitvaror en gång i tiden:
Byt inte saker som inte är trasiga.
Underhåll är viktigt - tömma filter, rensa avlopp osv. För diskmaskin & tvättmaskin köra igenom maxprogram några ggr/år (hårt smutsad disk/90grader). De flesta vitvaror körs dagligdags på Eco-program med mindre temp och mindre vattenflöde, vilket inte är optimalt för att få en vitvara att vara långlivad.
I samband med underhåll hålla koll - har nåt rostat? Är packningen stel och gummit på upphällningen? Läcker det? Byt det som behöver uppfräschning. Kläm & känn. Se till att ha koll med läckageskydd och kika in under skåp och bakom socklar. Är det hyfsad kvalitet så håller de flesta saker längre än 5 år.
Dessutom är plast/gummi/metall otroligt beroende av sin miljö, det som rostar på 1 år på västkusten kan hålla en livslängd i Småland. Så att sätta såna där årssiffror på saker gör fskbolag och försäljare för att 1) skydda sig till förbannelse 2) för att sälja mer.

Skulle överlag aldrig skrota något som går att reparera. Visst, undantag finns det hutlöst många av i en konsumtionsstyrd värld men principen är densamma - kan det lagas, laga det.
Stort tack för bra information!
 
E etompau skrev:
Från diskussioner och "experters" inlägg här på forumet så har jag förstått att tillverkarna av dessa prylar inte sällan byter leverantör och firmor som tillverkar grejorna, allt för att pressa priserna.
Cyklerna mellan produktrevideringar, som ej syns på utsidan, kan vara kort.
Kunskap om vad som går sönder och bör bytas i förtid är det inte många som sitter inne med idag skulle jag säga. Det kan anses som företagshemligheter.
Aha.
Det kan jag tänka mig.
 
G
Avloppslang till diskmaskin, de som sålts på senare år verkar helt kass, tunnväggig hårdplast. Jag bytte till armerad kylslang för bil.
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Förresten - om du vill ha långlivade vitvaror; läs den förbaskade instruktionsboken.

Har 4ggr nu kommit hem till bekanta som klagar på att deras nya diskmaskin inte är så bra som de tänkte, den torkar inte.
Hade de läst instruktionsboken? Nej.
Spolglans? Nej.
Packade de maskinen rätt? Nej.
Diskmaskinssalt? Aldrig hört om.
Använde de rätt program? Nej, inte det heller.

Läs instruktionsboken. Töm filter. Håll maskinen ren. Kör inte samma program dag ut och in. Utsätt den inte omild behandling. Bråka inte med den i onödan. Det är vitvarornas 6 budord.
Haha

Bra rutet!

Jag förstår vad du menar (tror jag).

Folk behandlar sina vitvaror som sk*t, och blir sedan mycket irriterade när dom går sönder.

Jag intar nog ett slags mellanposition mellan dig, som uppenbarligen vårdar dina vitvaror och dom i andra änden av spektrat.

Jag är (delvis p g a diverse diagnoser ) konstant livrädd för att saker ska gå sönder.. Det är jag för att såväl min ekonomi som min förmåga att hantera plötsligt uppkomna krissituationer är starkt begränsade. Till detta kommer det faktum att jag är exceptionellt opraktisk.

Så, jag är en frenetisk användare av diskmaskinssalt och spolglans, köper endast diskmedel och spolglans av välrenommerade fabrikat, kör ALDRIG några Eco-program utan alltid minst 65 grader, överlastar inte maskinen SAMT - och det härpå följande diskussions-sidospåret ska bli intressant att följa - jag är E X T R E M T noga med att med min servett, hushållspapper eller dylikt putsa bort varje spår av mat, innan jag sätter in tallriken/besticken/whatever i diskmaskinen.

Nu har jag visserligen på några obskyra hemsidor läst påståendet, att det är HELT FEL att göra så. Att man istället ska ställa in disken 100% total-kläggig, med motiveringen att "diskmaskinen mår bättre, när den får jobba ordentligt". Det förstår inte riktigt min Asperger-hjärna. Min tandläkare blir ju inte gladare, för att jag dyker upp hos honom med ett halvt kilo fransk nougat och sega råttor mellan tänderna...?

Likaså tömmer jag ytterst frekvent luddfiltren och vattenbehållaren i torktumlaren.

Tvättmaskinen körs dessvärre endast på 40 och 60 grader, men 1-2 gånger om året tömmer jag en flaska "tvättmaskinsrengöring" i den, och kör den på 90 grader. Lucka och tvättmedelsfack står alltid öppna, för att förhindra mögelbildning.
Använder f ö endast flytande tvättmedel, d v s inte pulver.

Manualer tycker jag mycket om i teorin, men jag brukar inte förstå dem. Så dem skummar jag igenom och fokuserar mest på ställen där det står OBS! eller VARNING!

Annars brukar det vara min sambo/särbo, som mjukt och pedagogiskt förklarar för mig hur man använder ett nytillskott i maskinparken, och då med fokus på att utelämna allt, som inte är absolut nödvändigt, för att jag ska kunna klara av att bruka apparaten...
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Avloppslang till diskmaskin, de som sålts på senare år verkar helt kass, tunnväggig hårdplast. Jag bytte till armerad kylslang för bil.
Det där låter helt perfekt för en person som jag, som gillar trygghet och säkerhet.

Det blir en googling på "armerad kylslang"!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.