A andhak2802 skrev:
precis, de ser ut som en svartmyra fast är orangea/röda istället. De bits som bara den så gäller att passa händerna.

Jaha! Nu är det ju tyvärr de röda myrorna som bits (som jag kallar pissmyror) som har ”stacken” jag vill bli av med, det är inga svartmyror. Men har en annan stack i närheten och funderade på att starta krig mellan dom genom att flytta myror från en stack till en annan och se vad som hände...! Kanske har samma effekt.
 
S Solskensbonden skrev:
Jaha! Nu är det ju tyvärr de röda myrorna som bits (som jag kallar pissmyror) som har ”stacken” jag vill bli av med, det är inga svartmyror. Men har en annan stack i närheten och funderade på att starta krig mellan dom genom att flytta myror från en stack till en annan och se vad som hände...! Kanske har samma effekt.
Fast de jag menar bygger ingen stack utan bor under stenar/marken. Stackmyrorna är stora med en svart bak typ
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Ok inte sett såna här omkring som du beskriver, jag får hålla utkik! Jag har bara vanliga skogsmyror/stackmyror samt små svartmyror under mossan här och där.
 
Bara som en liten uppdatering i min egen tråd, ifall någon ställs inför samma problem som jag:
Jag bedrev en ilsken kamp mot nybyggarna i ca 1,5 månad där jag kombinerade allehanda tips och tricks!
* Sopade och grävde bort allt nytt de försökte bygga
* sopade igen ingångarna med grus/ sand från grusvägen bredvid
* hällde kanel
* provade även funlight
* sprayade med ceder-olja

Kontentan är JAG VANN! Myrorna försvann och senare på sommaren hittade jag en nybyggd stack en bit bort på ett, för mig, mycket bättre ställe. Så de valde att flytta!
Tror nog att det var cederoljan och det faktum att jag sopade bort allt för dem hela tiden som var avgörande, men jag vet ej säkert då jag testade det mesta. Men jag testade fun light på ett annat litet bo med svartmyror i gräsmattan precis vid barnens lekplats och det fungerade där iaf. Och jag sprayade med cederolja vid husgrunden där ett annat gäng pissmyror valde att ta sig in i krypgrunden och huset. Och de försvann också. Plus för cederoljan är att den doftar gudomligt!
 
  • Gilla
Tobbelina F och 1 till
  • Laddar…
M
Jag har använt en typ av myrmedel (blå plastförpackning) där innehållet ser ut som karamellströssel. Detta gillar myrorna och släpar med sig in i boet och matar drottningen med så hela samhället dör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.