Har planer på att köpa en tomt och bygga ett fritidshus på 60-70m2. På tomten finns idag en gammal torpargrund. Halva grunden är fylld med jord och den andra är öppen, ca 50cm djup.

Husgrunden ligger bra på tomten och tänker att vi bygger på samma plats som det gamla huset som revs för en del år sedan. Huset ska användas året om, och ha underhållsvärme de perioder det inte används.

Jag har försökt skapa mig en bild av vilka alternativ som finns och kommit fram till följande 3 alternativ. Hade varit mycket uppskattat med lite synpunkter på dessa!

1. Gräva ut, fylla på med makadam ev. cellplast och sen gjuta ny platta inne i grunden. Alltså behålla stenmuren runt om.
2. Jämna allt med marken, använda stenmuren som utfyllnadsmaterial och gör en ny grusbädd att gjuta plattan på.
3. Gräv ut, fyll ut med t.ex. cellplast och bygg trä-bjälklag ovanpå gamla grunden. Alltså skippa att gjuta någon ny platta.

Eller om det finns något annat bättre alternativ?

Här är ett par bilder på grunden:
Gamla stenmurade torpargrunden delvis fylld med jord och löv, synlig mot en skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal torpargrund med stenmur, halvt fylld med jord, i ett framtida byggprojekt för fritidshus.
 
Jag har egentligen inga grundkunskaper (ursäkta ordvitsen) men ett modernt hus skulle jag ställa på en modern grund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.