Hej,
vi går i tankarna att installera en terrasspool i vårt trädäck. Det är en liten uppvärmd pool, men inget spabad med "sitsar". Den rymmer 1700 liter. Vi har hittat samma plastinsats hos två olika försäljare. Insatsen är identisk, men tillvalen skiljer sig åt mycket. Och båda rekommenderar olika saker.

Säljare A:
- krävs elvärme på 6kw för att kunna värma upp året runt, blir mer ekonomiskt med elförbrukningen eftersom 6kw värmer upp snabbare
- sandfilterpump med filterbollar ska användas, på så sätt cirkulerar vattnet

Säljare B:
- elvärme på 3kw är fullt tillräcklig, allt utöver det är onödigt och uppvärmningen blir dyrare
- använd skimmer istället för sandfilterpump, då får man bort småpartiklar som hudavlagringar
- lägg gärna till ozonrening och UV ljus
- lägg till Balboa spapaket för Wifi styrning etc.

Någon som har lite erfarenhet kring detta, framför allt ang. värme och vilken typ av pump/rengöring som blir bäst?

Tackar för svar!
 
VI har en terrasspool på typ 2000 liter (Pool & Fritid Large) och kör med en 3kW värmare. Behövs inte så många timmars värmning för att behålla temperaturen. Jag körde (fick en läcka i en koppling jag antagligen skruvat ihop för hårt så jag var tvungen att tömma för någon månad sedan) pumpen 3 timmar på morgonen och 3 timmar på kvällen och värmaren behövde inte gå hela tiden. Med mindre tid renades inte vattnet tillräckligt.

Att använda skimmer istället för sandfilterpump låter konstigt. VI har både sandfilter (med filterbollar), pump (självklart...), skimmer och bottenutsug. Fast skimmern vi har (Pool & Fritid) är inte superbra men lite kanske den hjälper. Filterbollar funkar för oss och de är lätta att tvätta i maskin. Kör med ScienceWater och är nöjda.

UV ljus eller ozonrening har vi inte. Inte heller Balboas WiFi styrning utan jag har byggt ett eget system där jag kan mäta temperaturen och styra pumpen och värmaren separat.
 
  • Gilla
danikie
  • Laddar…
Har en badtunna på 1100l, isolerad med ca 10cm PUR, 10cm isolerat lock, 3kW värmare, en enhet med pump och cartridgefilter, UV-renare. Tekniklåda i 10cm cellplast.
Jag har wifi styrning för pump och värmare separat (eget system). Pumpen går 30min var fjärde timme + när värme behövs.
Senaste veckan har värmaren gått ca 5 timmar (runt nollan ute, 37 i tunnan), badat 3ggr.
Jag använde brom-puckar i flottör och aktivt syre efter bad eller nån gång i veckan.
Värt varenda krona!
 
  • Gilla
danikie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.