undrar även vad det är för isolering i golv och vind. gäller enplanshus med källare byggår 1971 tacksam för svar.
 
E evom skrev:
undrar även vad det är för isolering i golv och vind. gäller enplanshus med källare byggår 1971 tacksam för svar.
Vi har kutterspån, i alla fall golv mellan källare och våning samt oisolerad vind och tak i våningen. Samma byggår 1 våning med källare.
 
Lånar denna tråden lite
Är det någon som har vågat sig på att bedöma brandklass för denna väggkonstruktionen?

Jag har ett elementhus från 1968 med den rätt klassiska sandwichkonstruktionen med spontade brädor och packat spån mellan. Ytterst är fasaden klädd med ett tunt skikt aluminium.
Aluminiumet är kanske en fördel? Spånfyllda väggar känns dock inte särskilt tryggt ut brandsynpunkt
Invändigt har jag snart klätt in hela huset med gips så det håller ju brand inne något och förhindrar spridning något från min insida. Spridning från närliggande känns dock fortfarande risky. Så fort branden får fäste i den där torra spånisoleringen så lär det snabbt bli en majbrasa av stora mått.

Anledningen till att jag börjat fundera är för att jag börjat planera garagebygge i närhet av huset och då börjat läsa på lite om brandklass. Kommer att förutsätta att huset är oklassat och lägga allt nödvändigt brandskydd i garagekonstruktionen. Man blir dock ändå lite nyfiken på hur husets konstruktion skulle stå sig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.