Hej!
Grannfastigheten brann ned i helgen och spred eternitflagor från dess tak in på vår tomt.
Det ligger fullt av småbitar till decimeter stora bitar i gräsmattan, på altan, på hustaket och singel med cementplattor.
Hur tar man upp detta lättast? Dammsuga, sopa?
Svårt att hålla barnen borta från gräsmattan då de alltid har lekt där.

Per
 
Jag hade kontaktat mitt försäkringsbolag och frågat. Eternit bör man inte hålla på med själv.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Borde ju rimligtvis grannens försäkringsbolag åtgärda
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det löser sig. Försäkringsbolaget tar saneringen.
 
  • Gilla
KakelDaniel
  • Laddar…
Vad skönt! Jag trodde att eternitskivor var eldfasta? Vore intressant att se bilder hur flagorna ser ut , orkar du lägga ut?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad skönt! Jag trodde att eternitskivor var eldfasta? Vore intressant att se bilder hur flagorna ser ut , orkar du lägga ut?
Eternitplattorna exploderar vid brand och bitarna flyger långt. De brinner däremot inte.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad skönt! Jag trodde att eternitskivor var eldfasta? Vore intressant att se bilder hur flagorna ser ut , orkar du lägga ut?
Asbestfibrerna tål ju värme men cementdelen tål inte upphettning och sönderfaller till något sorts pulverlikt tillstånd.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Oj, för en som sitter i en gammal träkåk med eternitplattor på taket låter inte detta bra. Tur vi har lika många brandvarnare som rum. :p Skönt att ni fick hjälp. (y)
 
Mängden asbest i eternit är ganska liten och dessutom är asbesten ganska väl bunden i cementen. Därför går det ofta att riva eternit försiktigt utan att det frigörs någon stor asbestmängd. Ett av de stora problemen är just vid brand då eterniten exploderar av värmespänningarna och finfördelas. Samma problem som vid oförsiktig rivning men ännu värre.
 
Staffans2000
K kluddis skrev:
Det löser sig. Försäkringsbolaget tar saneringen.
Hur är det tänkt att gräsmattan skall saneras. Kommer det några gubbar med plastsäckar som går och plockar bitar?

Staffan
 
Chernobyl_Disaster_1986%2B%25281%2529.jpg

Tänker bara på stackarna som sprang upp på taket till Chernobyl reaktor 4. Skottade i 90 sekunder och sen fått i sig en livstids strålning.
Timmen innan de gick ut på taket spenderade de med att tillverka sina egna skyddsdräkter.

De som sanerar lite eternit har betydligt bättre skydd än dessa kommunismens offer på bilden ovan.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
[bild]

Tänker bara på stackarna som sprang upp på taket till Chernobyl reaktor 4. Skottade i 90 sekunder och sen fått i sig en livstids strålning.
Timmen innan de gick ut på taket spenderade de med att tillverka sina egna skyddsdräkter.

De som sanerar lite eternit har betydligt bättre skydd än dessa kommunismens offer på bilden ovan.
Off topic (tack vare mig) men har man inte sett serien har man missat nåt. Sjukt bra, och gastkramande. :sweat:
 
Staffans2000
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Off topic (tack vare mig) men har man inte sett serien har man missat nåt. Sjukt bra, och gastkramande. :sweat:
Serien?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Serien?
Chernobyl, serie på HBO från 2019. Jag är för ung för att vara tillräckligt insatt i hur det verkligen gick till, men har hört att den ska skildra verkligheten väldigt bra. Betyg 9,4/10 på IMBD, vilket är i toppklass. Kolla på den Staffan, du lär inte bli besviken.
 
  • Gilla
larka742 och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Chernobyl, serie på HBO från 2019. Jag är för ung för att vara tillräckligt insatt i hur det verkligen gick till, men har hört att den ska skildra verkligheten väldigt bra. Betyg 9,4/10 på IMBD, vilket är i toppklass. Kolla på den Staffan, du lär inte bli besviken.
Ännu mer OT. Förlåt
Jag var där 2009 då det var fasligt billigt att åka till Ukraina efter finanskrisen.

Vi fick mer eller mindre gå runt som vi ville inne i Pripyat. Guiden kallade på oss med visselpipa.
Bussen stannade på vägen vid den döda skogen. Även fast skogen var nedgrävd 3 meter djupt och vi satt i en buss med stängd ventilation så var strålningen väldigt hög. 3 röntgen faktiskt (not good, not terrible)

Enormt intressant resa. Vi åkte väl in som naiva, glada "katastrofturister" men efteråt satt alla tysta i bussen på väg till Kiev.

Kan rekommendera ett besök. Det ger en lite perspektiv på tillvaron.
Och Kiev var väldigt trevligt med. Ukrainarna är extremt gästvänliga och trevliga.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.