Hej
Första inlägg i forumen :)
Vi bor i lägenhet plan 2 med två extern förråder. En förråd i BV och den andra är bredvid lägenheten exact.
Jag jobbade hemifrån hela året och tänkte att göra om den nära förrådet som ett små arbetsrum. Det finns fönster, ventilation och element i rummet. Ska dra kabel från elmätare från central el rummet (BRF sa det är ok att om elektrikern dra elkabel från min elmätare direkt)
Måtten
R32v22w.png

Jag vill göra om rummet som arbetsrum men fortfarande har jag verktyg och 3d skrivare som jag vill ha bra förvaring plats i rummet.
Jag ska spackla och måla väggarna och ska sänka taket och lägga 9 st små spotlights 2700k-6500k dimmbara och man kan styra med app och fjärrkontroll
Jag har köpt ett monterad normcentral med två eluttag
Ska dra ett Ethernet kabel till rummet för internet.
Jag ska köpa hög-sänkt skrivbord utan skiva.
Ska lägga också trägolv
ek bänkskiva som ska används till bokskåpet samt höj-sänkt skrivbordet


okej.. så här jag tänkte att köpa Ikea Metod bänk/överskåp som nedan bilderna eftersom dem är stora och kan anpassa till vad jag behöver

METOD bänkskåpsstomme vit 60x60x80 cm med en låda och två dörrar
METOD väggskåpsstomme vit 60x37x60 cm med två dörrar

Jag tänkte att fästa överskåp till taket så jag kan ha mellanrum runt 88cm mellan överskåp och bänkskåp.
total höjd är 2440mm
2440mm - 50mm sänkt tak - 600mm överskåp - 30mm bänkskiva - 880mm bänkskåp


r9SrFyW.png

gkyCWkK.png
zHYVYK9.png

2cW63SI.png
Undrar om jag har missat något eller tänkte fel på något sätt. Jag uppskattar alla feedback om ni har tid

Tack
 
S salahunreal skrev:
BRF sa det är ok att om elektrikern dra elkabel från min elmätare direkt
S salahunreal skrev:
Jag har köpt ett monterad normcentral med två eluttag
Det där är väl inga som helst konstigheter alls - Men jag ställer mig frågande varför du tänker att man skall ta elen direkt från mätaren och varför du planerar en normcentral i rummet!?
Varför inte endast dra el från befintlig central i lägenheten? 2 grupper eller en tvåfas-grupp 10amp skall väl räcka mer än väl till vad du än skall använda där inne.
Visst sitter mätaren i den ”boxen” som är ritad på någon bild så kanske det är den smidigaste lösningen, men låter som att behovet inte finns med en egen normcentral för endast två uttag i ett ”kontor”...
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Det där är väl inga som helst konstigheter alls - Men jag ställer mig frågande varför du tänker att man skall ta elen direkt från mätaren och varför du planerar en normcentral i rummet!?
Varför inte endast dra el från befintlig central i lägenheten? 2 grupper eller en tvåfas-grupp 10amp skall väl räcka mer än väl till vad du än skall använda där inne.
Visst sitter mätaren i den ”boxen” som är ritad på någon bild så kanske det är den smidigaste lösningen, men låter som att behovet inte finns med en egen normcentral för endast två uttag i ett ”kontor”...
Det var ett förslag från BRF att dra el från mätaren eftersom det ska bli mer jobb att dra elkabel from befintlig central och kablen ska syns. Jag kan dra kablen i ett kabellist men jag tycker inte om hur det ska se ut. Det var lättre att dra kabel fråm mätaren och mindre jobb för att göra det istället. :)
 
BirgitS
Så som du har ritat det blir väl skivan med datorskärmen alldeles för hög, ett tangentbord bör man ju ha på ung. 70 cm höjd för att inte få problem med axlarna.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.