Borde kanske ligga under Juridik istället men jag provar här.

Har ett gammalt gästhus som jag renoverat upp. I samband med det har jag dragit in vatten och avlopp. Nu när jag faktiskt ska koppla in allt så läser jag VA-bolagets regler och de vill ha en lägenhetsavgift vid inkoppladet. Inget konstigt med det i sig men frågan är vad som definierar en lägenhet.

När man googlar så är det två saker som kommer upp. Det ska finnas:

1. Toalett
2. Pentry

Min undran är att om jag har ett pentry/köksutrymme men jag inte har vatten/avlopp inkopplat där, är det fortfarande en lägenhet eller blir det först det när jag kopplar in köksdelen?

Så länge gästhuset inte används som.permanent boende så slipper jag ju gärna att betala en anslutningsavgift.

Nån som vet?
 
Googla lägenhetsavgift istället. Har du anslutit en till byggnad, oavsett syfte, betalar du för två enheter.
 
Vi bygger just nu ett till hus med garage på bottenvåningen och en lägenhet på övervåningen. Beskedet vi har fått är att den kommer att räknas som en till bostadsenhet om det finns pentry och badrum. Men det är först när vi har fungerande pentry/kök och badrum vi behöver skicka in ansökan och sen betala för en till bostadsenhet.

Min gissning är att har du ett pentry utan indraget vatten och avlopp så når du inte upp till kraven men enklast är att kolla direkt med ditt VA-bolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.