Hej!...,

Nybörjare och ska nu renovera fönster - ganska många.

Nu behöver jag Er hjälp!
Har gamla brunfärgade träfönster, tvåglas. Antar att de behöver en omgång med grundolja? Eller funkar grundfärg likadant?
Vad för kitt behövs? Kitt OCH fog? Kitt endast på fönstret som vätter utåt och samma fönsters insida?
Ska jag foga? Foga alla fönster? Vilken fog?

Trodde aldrig i min värld att det skulle vara så mycket att hålla koll på och då är det i min värld "bara" fönster
Vill få ett så bra och hållbart resultat som möjligt.


Har köpt en oljebaserad lackfärg (enligt rekommendation) som finish. Vill helst inte använda linoljekitt.

TACK för er tid och att ni vill hjälpa en vilsen ☺️☺️
 
Microkatten
Ja det där lät komplicerat! Varför skulle du behöva foga? Varför vill du inte använda linoljekitt? Är lackfärgen lämplig till fönster, tillåter trät att andas så att det inte ruttnar, och går enkelt att underhålla? Skall du ta bort den gamla färgen? Ta bort det gamla kittet eller bara bättringskitta? Vilken typ av färg och kitt sitter där nu, är de enkla att ta bort?

Själv använder jag bara linoljekitt och linoljefärg. De har välkända egenskaper, håller fönstret i skick, och inte minst viktigt, är oerhört lätta att underhålla.
 
  • Gilla
ElisabethF och 4 till
  • Laddar…
Jag håller med föregående talare angående linoljefärg. Jag har nyligen renoverat ett gäng 110 år gamla fönster. De som var målade med linoljefärg var i fint skick, bara att skrapa av, olja, kitta och måla. Några av fönstren hade av tidigare ägare blivit ommålade med vanlig fönsterfärg/fönsterlack av något slag och var tyvärr bortom räddning. Delar var helt murkna efter att färgen vid någon tidpunkt spruckit och vatten letat sig in, men inte kunnat torka ut igen.
 
  • Gilla
Emeen88
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Ja det där lät komplicerat! Varför skulle du behöva foga? Varför vill du inte använda linoljekitt? Är lackfärgen lämplig till fönster, tillåter trät att andas så att det inte ruttnar, och går enkelt att underhålla? Skall du ta bort den gamla färgen? Ta bort det gamla kittet eller bara bättringskitta? Vilken typ av färg och kitt sitter där nu, är de enkla att ta bort?

Själv använder jag bara linoljekitt och linoljefärg. De har välkända egenskaper, håller fönstret i skick, och inte minst viktigt, är oerhört lätta att underhålla.

Jag har nog fått tänka om. Vill ju ha fönster som både är snygga och reparerade med kärlek. Med lite mer efterforskning blir det linoljekitt och färg tack så mycket för din input.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Jag håller med föregående talare angående linoljefärg. Jag har nyligen renoverat ett gäng 110 år gamla fönster. De som var målade med linoljefärg var i fint skick, bara att skrapa av, olja, kitta och måla. Några av fönstren hade av tidigare ägare blivit ommålade med vanlig fönsterfärg/fönsterlack av något slag och var tyvärr bortom räddning. Delar var helt murkna efter att färgen vid någon tidpunkt spruckit och vatten letat sig in, men inte kunnat torka ut igen.
Tack för din input Jag har tänkt om och kommee köra på linoljekitt och färg
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.